Gå til innhold
Arkivverket

Smedmesterlaug

Bjørn A.Fjelle
 Del

Recommended Posts

Hei! Flere av mine aner bakover var smed mestere-skulle gjerne visst noe mere om dem-finnes det noe arkiv over smedmestere som hørte hjemme i Skjeberg-nå sarpsborg rundt 1810 og utover til vel 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode svar på ditt spørsmål, men svarer fordi min far var smed (født i 1916). Han fikk sin "utdannelse" bl.a. i militæret (som på den tiden (1930-årene) hadde hestekompanier. Deretter hadde han eget verksted en periode, men som de fleste i hans yrke fant han sin naturlige plass på et bilverksted. Jeg trodde inntil i dag, at yrket var utdødd. Men det er det ikke. Det gis utdannelse som smed på yrkesskolene.

Kanskje du kunne starte med å søke i Nasjonalbibliotekets database (nb.no). Her kan du finne dødsannonser, giftemål etc i aviser. Kanskje du kan komme over noe på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt rart for det ma da ha eksistert laug for smedmestre i Norge i eldre tider,merkelig at det skal være så vrient iforhold til Sverige og finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg kun svare ut fra min fars historie. Han gikk sikkert i en form for smedlære hos en smed, men noen formell utdannelse fikk han aldri. Det tror jeg var ganske typisk for alle smeder fra 1930- og 40-tallet, kanskje også før dette. De gikk i "lære" hos en eller annen eldre smed. Min far hadde aldri noe  håndverksbrev, men var en alminnelig smed på landsbygda hvor hovedarbeidet besto i skoing av hester ogoppbygging av ulike hesteredskaper. Min far bygde flere "bikk-vogner" som het i Trøndelag. Det er en hestekjerre som ble brukt i utkjøring av møkk. Den var konstruert slik at når man løste vogna fra hesten, "bikket" vogn og dermed kunne gjødsla spres enkelt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider