Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg har ingen gode svar på ditt spørsmål, men svarer fordi min far var smed (født i 1916). Han fikk sin "utdannelse" bl.a. i militæret (som på den tiden (1930-årene) hadde hestekompanier. Deretter hadde han eget verksted en periode, men som de fleste i hans yrke fant han sin naturlige plass på et bilverksted. Jeg trodde inntil i dag, at yrket var utdødd. Men det er det ikke. Det gis utdannelse som smed på yrkesskolene.

Kanskje du kunne starte med å søke i Nasjonalbibliotekets database (nb.no). Her kan du finne dødsannonser, giftemål etc i aviser. Kanskje du kan komme over noe på den måten?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/343322-smedmesterlaug/#findComment-2637671
Del på andre sider

Her må jeg kun svare ut fra min fars historie. Han gikk sikkert i en form for smedlære hos en smed, men noen formell utdannelse fikk han aldri. Det tror jeg var ganske typisk for alle smeder fra 1930- og 40-tallet, kanskje også før dette. De gikk i "lære" hos en eller annen eldre smed. Min far hadde aldri noe  håndverksbrev, men var en alminnelig smed på landsbygda hvor hovedarbeidet besto i skoing av hester ogoppbygging av ulike hesteredskaper. Min far bygde flere "bikk-vogner" som het i Trøndelag. Det er en hestekjerre som ble brukt i utkjøring av møkk. Den var konstruert slik at når man løste vogna fra hesten, "bikket" vogn og dermed kunne gjødsla spres enkelt utover.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/343322-smedmesterlaug/#findComment-2637875
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.