Jump to content
Arkivverket

Trykte forordninger og auksjonskataloger

Recommended Posts

Jeg arbeider med en annotert bibliografi over Christianiatrykk i perioden 1643-1745. I diverse kataloger og bibliografier har jeg skjønt at det på Riksarkivet skal være en samling av trykte forordninger fra 1600-og 1700-tallet, hvor det også finnes en god del trykt i Christiania. Stemmer det, og kan jeg få se på denne samlingen på lesesalen?

Jeg har også kommet over en referanse der det heter at ved Statsarkivet i Oslo skal det finnes auksjonsregnskap som inneholder tallrike trykte auksjonskataloger. Det opplyses ikke eksakt arkivreferanse her, kun at de finnes i auksjonsregnskap. Kan Arkivverket hjelpe meg til å finne frem til hvilke auksjonsarkiver dette kan dreie seg om, slik at jeg kan finne frem til disse auksjonskatalogene? Referansen er: "Bokauksjoner i Christiania på 1700-tallet" av Leiv Amundsen i: Norvegica Minneskrift til femti-årsdagen for opprettelsen av universitetsbibliotekets norske avdeling. Oslo, 1933, s.227. Amundsen har nedtegnet titlene på katalogene, men det er viktig for meg å se disse katalogene ved selvsyn.

Vennlig hilsen

Anne EIdsfeldt

Nasjonalbiblioteket

Ved søk på Arkivportalen(samling med arkivkataloger til diverse institusjoner. Så finner vi bl.a. trykte forordninger i etterspurt periode i dette arkivet:

https://arkivportalen.no/entity/4e1f6246-fcf9-4e42-b30c-6b5eeeea42aa?ins=AV

Det kan også være at noe av det etterspurte er bibliotekmateriale og derfor ikke fins på Arkivportalen. Uansett anbefaler vi at du legger inn en forespørsel via skjema, så ser vi nærmere etter hva som kan finnes fram til lesesalsbesøk.

• 4 weeks later...

Hei,

jeg tror ikke jeg har mottatt kommentar på mitt andre spørsmål i min første henvendelse. Men jeg prøver igjen:

"Jeg har også kommet over en referanse der det heter at ved Statsarkivet i Oslo skal det finnes auksjonsregnskap som inneholder tallrike trykte auksjonskataloger. Det opplyses ikke eksakt arkivreferanse her, kun at de finnes i auksjonsregnskap. Kan Arkivverket hjelpe meg til å finne frem til hvilke auksjonsarkiver dette kan dreie seg om, slik at jeg kan finne frem til disse auksjonskatalogene? Referansen er: "Bokauksjoner i Christiania på 1700-tallet" av Leiv Amundsen i: Norvegica Minneskrift til femti-årsdagen for opprettelsen av universitetsbibliotekets norske avdeling. Oslo, 1933, s.227. Amundsen har nedtegnet titlene på katalogene, men det er viktig for meg å se disse katalogene ved selvsyn."

Siden auksjonene ble holdt i Christiania, så bør jeg kanskje se i Arkivportalen og finne alt som har med auksjoner der å gjøre, og starte derfra på egen hånd?

Vennlig hilsen

Anne Eidsfeldt

Uansett anbefaler vi at du legger inn en forespørsel via skjema, så ser vi nærmere etter hva som kan finnes fram til lesesalsbesøk.