Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av dødfødt-liste 1803-1806, Oslo domkirke

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg transkriberer og registrerer Oslo domkirke, dødfødte 1803-1806 for Digitalarkivet (kirkeregistreringsgruppen til Slekt og data, Oslo/Akershus).

I Augustus finnes det ikke noe felt for datoene som er plassert foran hver dødfødsel. I Kyrre bekreftes dette. Kan datoene være fødselsdatoer, dato for nedlegging i andres kister (begravelse) eller datoen for når hendelsen ble nedskrevet? Har jeg rett når jeg tror at datoene skal plasseres i Merknader?

Enkelte ganger er jordmor og leger til stede under dødfødselen. Jeg har plassert jordmor i Fødselshjelper når hun var alene og dessuten anmeldte hendelsen, men når både lege og jordmor var til stede: Jordmor i Melder når det står at hun anmeldte hendelsen, og legen i Fødselshjelper når han er nevnt. Er det riktig at jordmor noen ganger plasseres som Fødselshjelper og noen ganger som Melder?

Eksempel: "[...] dødfødte Drengebarn, 8te Maaneder gammelt efter Svangerskabet, det havde været omtrent 3 Uger dødt i Moderens Liv. Aarsagen til den for tidlige Nedkomst maa udbedes af hendes svagelige Helbred, hun har født i alt 4re levende og 2de dødfødte Børn, og befandt sig dog brav. Under Forretningen var Regiments Chirurgus Buchholtz nærværende. Anmeldt af Jordemoder Maren Christine Wilckens den 12te November"

Fødselshjelper: Regiments Chirurgus Buchholtz

Melder: Jordemoder Maren Christine Wilckens

Oslo domkirke, dødfødte, 1803-1806: https://media.digitalarkivet.no/view/7234/312

Mvh Sølvi Løchen

Endret av Sølvi Løchen
rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter innspill i Slektsforum tror jeg det riktige er å plassere datoene i Fødselsdato-feltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Datoen til høyre er nok dato for født/død, altså den dagen barnet ble født dødfødt. Skal du registrere fødselshjelper, kan du ikke veksler mellom å sette jordmor som fødselshjelper en gang og melder en annen gang. Du må være konsekvent. 

Augustus er dessverre dårlig på dette, med at du kun kan registrere inn en melder og en fødselshjelper

For å få dette til, så registrer jordmor som melder og legen som fødselshjelper. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider