Gå til innhold
Arkivverket

Kilderegistreringskoordinator for Hedmark - Slekt og Data Hedmark

Steinar Vasaasen
 Del

Recommended Posts

Undertegnede forsøker i samarbeid med Slekt og Data Hedmark å ta et initiativ til å få flere til å bidra med kilderegistrering i gamle Hedmark fylke. Dette arbeidet vil også kunne omfatte korrektur av materiale som AMF har transkribert. I den forbindelse lager jeg en oversikt over status for kirkebøkene i Hedmark. Det er fint om de som allerede driver med eller kjenner til noen som driver med slikt arbeide, tar kontakt med undertegnede! Gjerne via e-post/SMS eller et svar til dette emnet på forumet. Det er mye arbeid å ta av og dobbeltarbeid må vi unngå! 

mvh

Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er samarbeid og kontakt med Digitalarkivet (dugnad) og at det ikke settes i gang noe uten at det er avklart at det materialet noen kan ha lyst til å gå i gang med ikke er under transkribering eller korrektur (AMF), eller under behandling av transkribert materiale/korrektur i Digitalarkivet.

Jeg tror ikke det er mulig verken for en privatperson eller Digitalarkivet å lage en oversikt over status - men det kan sikkert også Digitalarkivet svare på om er fornuftig. Poenget med en oversikt vil vel være å motivere noen til å gå løs på kirkebøker som ikke er digitalisert/eller korrekturlest, men som sagt, det er vanskelig.

Min bakgrunn: Jeg har lenge holdt på med Vinger (og nærmer meg kanskje slutten korrektur av AMF-materiale for denne kommunen).

Uansett - lykke til med arbeidet - det er morsomt og viktig for alle som slektsgransker!

Vh Inger Gran

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill @Inger Gran! Ser du har gjort en strålende jobb i Vinger.

Når det gjelder korrektur av AMF-materiale, så er dette en pågående dugnad organisert av Arkivverket. Så der må alt følge den saksgangen som DA har etablert. Når det gjelder øvrig kirkebok-materiale som ennå ikke er transkribert/publisert, (og det er det en hel del av), så har dessverre ikke DA noen oversikt over det lag eller privatpersoner eventuelt arbeider med.

Svaret fra Arkivverket på min henvendelse var dette: 

"Vi har dessverre ikke noe reservasjonsløsning for registrering av kilder. Vi fører kun oversikt over de dugnader vi selv har startet opp. 
Så dessverre har vi altså ingen oversikt over evt personer som sitter og gjøre registreringer de selv har startet opp på eget initiativ.

Det betyr at her er det opp til andre å forsøke å koordinere/unngå dobbeltarbeid. Og noe dobbeltarbeid har det jo dessverre blitt. Arkivverket har selv transkribert enkelte lister som allerede var transkribert, men som av ulike årsaker ikke var innsendt for publisering.

Jeg forsøker derfor å følge opp det som foregår i gamle Hedmark fylke, men er da avhengig av "tips fra publikum". Det som foregår i enkelte lokale slektshistorielag, er forholdsvis greit å "holde orden på".

Jeg legger ved et eksempel fra Hedmarken fogderi.

image.png.a92e8b421fb9021ca12ecfa59d5a5e58.png

Oversikt Hedmarken fogderi.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider