Gå til innhold
Arkivverket

Til andre brukere av Augustus-skjemaet

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Dette er et spørsmål til brukere av Augustus-skjemaet. Jeg transkriberer for Slekt og data Oslo/Akershus. 

Jeg har anskaffet ny pc, og det nedlastede Augustus-skjemaet vises med for stor ramme og med for stor skrifttype. Vil jeg ha hele skjemaet på skjermen, så dekker skjemaet mesteparten av skjermen, og jeg får ikke plass til kirkeboken jeg transkriberer.

Jeg må rulle fra venstre til høyre og ovenfra og ned for å nå feltene som skal fylles ut. Dette gjør arbeidet tungt og for tidkrevende.

Er det noen som har vært borti noe lignende og har råd for hvordan dette kan ordnes?

image.thumb.jpeg.d0b5be4571ed8196a5751c3bcaf5bf6d.jpeg

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar "problemet" ditt, samtidig som eg ikkje skjønar korleis du skal få registert noko som helst i Augustus dersom vindauget skal vera vesentleg mindre enn når det fyller heile skjermflata på pc-en, som det gjer hjå meg.

Eg kan ikkje ha vindauget mindre enn heil skjermflate, dersom eg skal ha eit oversiktleg arbeidsvindauge. Jamvel da er skrifta i minste laget for at det skal vera lett å registrere.

Eg fann tidleg ut at eg måtte ha to pc-ar oppe: ein for Augustus og ein for bilete av data som skal transkriberast.

Korleis klarte du dette før du bytta pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Korleis klarte du dette før du bytta pc?

Takk for svar!

På de tidligere pc'ene mine så la det fullstendige skjemaet seg pent på den ene halvparten av skjermen. Dermed ble det god plass til kirkeboken på den andre siden. Hvorfor er det ikke slik på den nye pc'en??  Kan det ordnes?

IMG-2650M.jpg.6e3f4e95dc7fab7109feee82ec071460.jpg

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei gåte for meg korleis du kan ha fått plass til både Augustus-vindauget og kyrkjebokvindauget på same skjerm.

Det ser jo ut som at både den "gamle" og den nye pc-en er av det vesle berbare slaget, med relativt liten skjerm.

Min skjerm er om lag 30 cm brei og Augustus-vindauget brukar 22-23 cm av denne breidda. Da er det jo ikkje mykje att. Oppløysinga på skjermen spelar vel ei rolle, men er neppe avgjerande her vil eg tru.

Kan du ikkje bruke den "gamle" skjermen til å vise biletet som skal transkriberast?

Eg brukar ei utdatert maskin til dette, og har ingen problem med å hente opp kyrkjeboksidene frå internett, sjølv om operativsystmet i maskina ikkje har late seg oppdatere på mange år.

IMG_1880.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den gamle pc'en, som er 16 tommer, og 35,5 cm bred. Skjemaet og kirkeboken deler skjermen i to like store deler. Den nye pc'en er på 14 tommer, 31 cm bred. Det aner meg at du er inne på noe, det er kanskje skjermens størrelse som bestemmer hvordan skjemaet vises? Men det er bare 4 cm. forskjell!

Jeg kan selvsagt bruke begge skjemene.

Jeg hadde håpet at noen visste hvordan skjemaet kunne tilbasses på den nye (mindre) pc'en  da 😊

1720135358_unnamed(1)2.thumb.jpg.41370e85fcdccc74ef9fbcdb2904484e.jpg

Mvh Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sølvi,

Siden du har fått ny PC, regner jeg med den har (norsk) Windows 11? Kanskje PC'en også har en skjerm med "super-høy" oppløsning?

Da er det (minst) en ting du kan teste/ekperimentere med for å "få bedre plass":

1: Høyre-klikk på "skrivebordet".

2: Velg "Skjerminnstillinger" fra menyen som popper opp. (Da kommer "System > Skjerm" innstillingene opp.)

3: Bla ned til "Skala og oppsett". Under der ser du Skalering, og også hvilken Skjermoppløsning skjermen din er oppsatt med. (Rapporter gjerne disse verdiene her til oss.)

4: Noter ned (husk) hvilken Skalering (prosent) du har nå.

5: Eksperimenter med å endre denne Skaleringen (halvere eller doble fra utgangspuktet, eller noe imellom). Merk at ved å velge noen "odde verdier" her, kan resultatet bli litt "hårete"/utydelig tekst.

6: Prøv deg frem med forskjellige verdier, sjekk resultatet med Augustus og andre vinduer oppe. Du kan alltids returnere til utgangspunktet om du ikke er fornøyd...

Lykke til!

PS: En annen og åpenbar mulighet er jo å skaffe seg en ekstra skjerm, som du kan plugge inn i PC'en. I så fall ville jeg anstrenge meg litt med å finne en skjerm med samme oppløsning som den innebygde skjermen. (Hvilken som helst oppløsning vil virke, med det gjør livet så mye enklere nettopp med tanke på Skalering, som kan være forskellig fra den ene til den andre skjermen...)

Selv bruker jeg 3 store skjermer på min (stasjonære) PC. Jeg har sjelden problemer med plass til diverse vinduer... 😉

Endret av Jan-Thore Solem
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for hjelpen Jan-Thore. Nå kom jeg litt lengre i å ordne dette.

Innstillingen er opprinnelig på 150% skalering og 1920x1200 skjermoppløsning.

Ved å skifte til 100% skalering og beholde skjermoppløsningen, så passer skjemaet til halvparten av skjermen uten at noe av innholdet blir borte.

Men skriften er veldig liten. Kan jeg justere opp skrift-typen uten å endre skjemastørrelsen?

Slik ble det på den nye pc'en:

127938503_unnamed(2)222.thumb.jpg.75db3d346a1b4c62b0e95a028b977000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

Du kan forsøke å endre skriftstørrelsen i Windows (vet ikke om det vil virke i f.eks. Augustus), slik:

https://support.microsoft.com/nb-no/windows/endre-tekststørrelsen-i-windows-1d5830c3-eee3-8eaa-836b-abcc37d99b9a

PS: Ooops; velg Windows 11 der nesten øverst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte, og skriften økte andre steder, men ikke i Augustus, dessverre. Jeg må kanskje nøye meg med skjemaet slik det har blitt? Det er i hvert fall tilpasset halvdelen av skjermbildet nå    👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenkte det, rett og slett fordi Augustus er et program laget med "gammel teknologi" som ikke "forstår" dette med skrifter og skalering.

Jeg er redd du må forsøke (hvis mulig og tilgjengelig) med en mellomting for Skalering, eventuelt en ekstra skjerm som nevnt over...

(En 24" skjerm med 1920x1200 oppløsning, som PC'en, burde være "gitt vekk" under Black Week, men sjekk plugger (DisplayPort eller HDMI i begge ender) etc. Hør med butikken der du kjøpte PC'en)

For ordens skyld: Du bør IKKE forsøke å endre Settingen for Skjermoppløsning (det KAN fort gå skeis/gå i svart). Tallet som sto der i utgangspunktet, er nok den fysiske oppløsningen på skjermen.
Det er fullt mulig og endre settingen, og "pushe" en annen "oppløsning" (signal) til skjermen, men havner du utefor "rammene" av det skjermen kan håndtere, kan du ende opp med svart skjerm eller støy/snø. Det kan gå bra og Windows vil selv sette tilbake (fordi du jo ikke kan se knappen for å bekrefte nysetting), men hvorfor ta sjansen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan-Thore Solem skrev:

En annen og åpenbar mulighet er jo å skaffe seg en ekstra skjerm

Absolutt, og det vil jeg vurdere. Men jeg trenger å ta med meg pc'en til demonstrasjon i kursrom andre steder i byen, og da bør også delt skjerm være en mulighet 😊🌷

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider