Gå til innhold
Arkivverket

Anna Knutsdatter Vaksdal (1773-?)

Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

I noen år nå så har jeg forsøkt å finne dødsfallet til min 4x- tippoldemor Anna Knutsdatter Vaksdal (1773-?). Hun ble døpt i Haus kirke 3. oktober 1773 og ble den 24. juni 1798 gift i Haus kirke med Erik Knutsen Herfindal (1775-1822). De får ni barn.

1. Knut Eriksen Skreien (1798-1880, Olsnes)
  2. Nils Eriksen Skreien (1799-1800)
  3. Ole Eriksen Skreien (1801-1802)
  4. Brita Eriksdatter Skreien (1803-1804)
  5. Sjur Eriksen Skreien (1805-1805)
  6. Anna Eriksdatter Skreien (1806-1852, Skreien)
  7. Sjur Eriksen Skreien (1810-1888, Askøy)
  8. Johannes Eriksen Skreien (1813-1882, Arne Fabrikker)
  9. Erik Eriksen Skreien (1816-1870, Søndre Veset)

Etter at Erik Knutsen Herfindal dør 8. juli 1822 så går det bare noen få år – før Anna Knutsdatter Vaksdal gifter seg på ny. Hun blir gift for andre gang 26. juni 1824 i Haus kirke med Ole Sjursen Vaksdal (1760-1836). Når Ole dør 28. november 1836 på Jamne i Vaksdal så står han ikke oppført som enkemann – slik at jeg antar at Anna fremdeles lever.

Her slutter alle spor etter Anna, og her er det fullt mulig at vi har et klassisk eksempel på å lete seg blind; men jeg setter stor pris på om noen klarer å hjelpe meg med å få løftet blikket og finne Anna.

Mulige innfallsvinkler:

• Skifte etter Ole Sjursen Vaksdal - her bør det kanskje være mulig å finne ut noe om hvor hun er, og om hun lever? 
  • Anna Eriksdatter Skreien dør tidlig, hennes datter Guri Sjursdatter Skreien blir gift med en Lars Kristiansen Arnestad - kan hun ha flyttet til Alversund?
  • De sønnene som lever - noen blir i området - Olsnes, Arne Fabrikker og Søndre Veset, men har ikke påtruffet henne.
  • En sønn flytter til Askøy, kan jo være her - men er vel større sannsynlig at hun ble i sitt kjente hjemområde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider