Gå til innhold
Arkivverket

Samisk slekt

Elin BØ
 Del

Recommended Posts

Kommer ikke videre når slekten går inn i Sverige og er med stor sannsynlighet samisk. Hvor kan jeg lete. Kommer hele tiden inn på et spor som jeg finner lite troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten detaljer er det ikke så lett å gi noen tips. Hvor lenge er det siden? Husforhørene gjør at det er mulig å finne mye i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med svenske samer som bosatte seg f.eks i markebygdene i Sør-Troms på 1700-tallet er at de opprinnelige samiske slektsnavnene svært ofte "forsvant" når disse personene ble registrert i norske kirkebøker, slik at de kun ble oppført med patronym, f.eks. Henriksen/Henriksdatter. Dette gjør dem omtrent umulig å spore tilbake til Sverige i de fleste tilfellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Ja, du kan finne mye i Sverige om du vet det opprinnelige slektsnavnet til disse svenske samene, og hvilke sameby de tilhørte. Men problemet er som sagt at disse ofte ble registrert med et patronym og et "fornorsket" navn  i norske kirkebøker og folketellinger på 1800-tallet, og da er det ikke så lett i praksis, i alle fall ikke for oss renheklede amatører. Bygdebøkene er som oftest heller ikke til hjelp, for der blir det som regel oppgitt noe sånt som "født i Sverige" e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Under linken ovenfor til lenvik museum finner jeg bl.a. dokumetet: familieregisteret for Talma. I forordet her listes originale navn som er normalisert, feks. Anund er blitt til Amund. Når veit man hva som er orginalt Amund og hva som er normalisert? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2025 den 18.01, Werner Pedersen skrev:

Hei. Under linken ovenfor til lenvik museum finner jeg bl.a. dokumetet: familieregisteret for Talma. I forordet her listes originale navn som er normalisert, feks. Anund er blitt til Amund. Når veit man hva som er orginalt Amund og hva som er normalisert? Noen som kan hjelpe?

Her er dåpsbøkene for Jukkasjärvi som det går an å sjekke navnene opp mot https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=jukkas*&Lan=0&lf=Ladda+arkiv&PageSize=100&Arkiv=SE%2fHLA%2f1010092&tab=serie&Serie=SE%2fHLA%2f1010092%2fC#tab

Husforhørene: https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=jukkas*&Lan=0&Arkiv=SE%2FHLA%2F1010092&Serie=SE%2FHLA%2F1010092%2FA+I&PageSize=100

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, Kåre og Sven!

Jeg sliter med min samiske slektslinje: Aane(Anuth) Aanessøn(Anuthssøn) lap ble trolovet 25 år gml. og gift i Evenes kirke(Ofoten Menighet) 27.12.1771 med lapepike Anna Paulsdtr. 23 år.  https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630422 De får datra Inger før familien "forsvinner" fra Evenes, for så å "dukke" opp på Kindnesset i Kvæfjord hvor de i 1773 døper sitt 2. barn Karen 14.s.e.t 1773. Hvor kom så han og foreldrene fra? Jeg tror den Anuth Mikkelssøn og Kirsten Anuthsdtr. som døper sitt 6. barn: Anders 10.juni 1765 i Evenes, er et godt valg? https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630301      Kirsten døde 44 år gml. 24.2.1770 i Evenes og Anuth ble gift på nytt i Evenes 4.nov.1770 med enka Maria Paulsdtr. 

Denne fam. "dukker" også opp på Kindnesset i Kvæfjord, hvor Anuth og Maria døper Hendrich 5.s.e.P. 1775.  Bekrefter kanskje mitt foreeldrevalg foran? Så til Jukkasjærvi i Sverige, her finner jeg Anund Mikkelssøn Bjørndaler og Kirsten Anundsdtr. gift i 1745. Se: Familiereg Talma 1719-1923- Lenviklinken, og vielsesbok Jukkasjervi 11745 h.s.

For meg synes sammenhengen troverdig. Er jeg på villspor, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werner Pedersen skrev:

Takk for gode innspill, Kåre og Sven!

Jeg sliter med min samiske slektslinje: Aane(Anuth) Aanessøn(Anuthssøn) lap ble trolovet 25 år gml. og gift i Evenes kirke(Ofoten Menighet) 27.12.1771 med lapepike Anna Paulsdtr. 23 år.  https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630422 De får datra Inger før familien "forsvinner" fra Evenes, for så å "dukke" opp på Kindnesset i Kvæfjord hvor de i 1773 døper sitt 2. barn Karen 14.s.e.t 1773. Hvor kom så han og foreldrene fra? Jeg tror den Anuth Mikkelssøn og Kirsten Anuthsdtr. som døper sitt 6. barn: Anders 10.juni 1765 i Evenes, er et godt valg? https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630301      Kirsten døde 44 år gml. 24.2.1770 i Evenes og Anuth ble gift på nytt i Evenes 4.nov.1770 med enka Maria Paulsdtr. 

Denne fam. "dukker" også opp på Kindnesset i Kvæfjord, hvor Anuth og Maria døper Hendrich 5.s.e.P. 1775.  Bekrefter kanskje mitt foreeldrevalg foran? Så til Jukkasjærvi i Sverige, her finner jeg Anund Mikkelssøn Bjørndaler og Kirsten Anundsdtr. gift i 1745. Se: Familiereg Talma 1719-1923- Lenviklinken, og vielsesbok Jukkasjervi 11745 h.s.

For meg synes sammenhengen troverdig. Er jeg på villspor, eller?

Vet ikke om du kjenner til boka Samer ved storhavet, skrevet av Johan Borgos (Orkana forlag, 2020)? Her står det endel om tre samiske familier som kommer til Kinneset rundt 1770.  En av disse er bjørnejegeren Åne Ånesen, gift med  Anna Paulsdatter. Hvor denne Åne Ånesen kom fra ser ut til å være ukjent for forfatteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider