Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av alt som står ved dåpen til Fritz, Høyland, Rogaland, 1863

Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg håper på hjelp til å tyde alt som står om Fritz Amelius, hvis mor er Anna Maria Torkelsdatter og far er Frederik Krakenberg/Krakeberger/Krokeberg(er).

Dåpen er innført på henholdsvis side 57 og 52, og løpenummer er 69 på begge.

Klokkerbok:

Høyland sokneprestkontor, AV/SAST-A-101799/001/30BB/L0001: Klokkerbok nr. B 1, 1854-1873, s. 57
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070103310743

Ministerialbok:

Høyland sokneprestkontor, AV/SAST-A-101799/001/30BA/L0010: Ministerialbok nr. A 9.1, 1857-1877, s. 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051209020960

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Tillegg om Krakenberg(er)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør et forsøk.
I klokkerboken er navnet hans nedtegnet som Fritz Anelius. Kolonnen etter sier 'uægte'. Klokkerboken er  nesten uleselig for meg. Om faren kan jeg se det står '....[? ugift?] ...[? Teglverks?]arbeider fra ...[?...lde?] ' 'Frederik' og at etternavnet kan være 'Krakenberger', 'fra ...[?nne] i Ty...[?] men det er alt jeg klarer å tolke om ham. Moren er 'pige Anna[eller Anne] Maria[eller Marie]' og patronymet kan tolkes som Torkelsdatter, men jeg ser ikke hva som kommer etterpå.
Blant fadderene leser jeg, tror jeg,  Tollef Sivertsen, Hans ...[?] Rasmusen, Hans[?] Knud[?] ...[?]

....[?] Ø.[?] Øsland[?] Aasa[?] Hendriksd. Vagle, Grete[?] ...[?] .... ....[?]

Ministerialboken hjelper litt.
Fødselsdato 2. Mai[?] dåpsdato 24. Mai

Barnets navn er Fritz Anelius

Det står uægte.

Jeg klarer ikke å se om det står at faren er ugift eller gift, eller hva yrket hans er, uten '...arbeider'. Jeg synes ikke det står teglverksarbeider her... men jeg tolker det som om han er '...arbeider i Malde' (som jeg ikke vet hvor kan være). Farens navn tror jeg her står om Friderick Krakenberger, fra Senne i ...[?] Amt ...[?B..kvede? Sannsynligvis er Brackwede påtenkt] i ...[?] Bielefeldt under 

...[?] i Tyskland og Pige Ann Maria Thorkeldsdtr ...[?]

hos Andreas[?] .........[?]

Fadderenes navn leser jeg som:
Tollef Sivertsen, Hans ...[?] Rasmussen ...[?Hand], Knut ...[?Salomon?] Knutsen Øvre[?] ...[?] Aase He...[?]dtr

Vagle Grethe ...[?] Thorkelsdtr Skjø[?]...[?re?]land[?] og Olene ...[?Didriksdtr?] Øvre[?]...[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malde er ein gamal skrivemåte for Madla. Det var eit teglverk der. Trur og det kan stå "Ugift Teglværksarbeider i Malde" i både ministerialboka og klokkarboka?

Faddere: Tollef Sivertsen Hana, Tønnes Rasmussen Hana, Knut Salomon Knutsen Øvre Østrodd, Aase ?dtr Vagle, Grethe Malene Thorkelsdtr Skjæveland, Olene Bolette? Didriksdtr Øvre Østrodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider