Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker hjelp til å tyde tekst som beskriver avtale/vilkår i skjøte fra 1947

Jonas G. Arnesen
 Del

Recommended Posts

Det kan vere greit om du fortel kven du spør på vegner av  (Kven er "vi" her:

https://forum.arkivverket.no/topic/333209-ønsker-hjelp-til-å-tyde-avsnitt-52-fra-pantebok-nr-16-side-888 )

Når det er sagt; dette er handskrift frå midt på 1900-talet, og framleis gjengs norsk handskrift.  Du (eller nokon du kjenner)

kan sikkert lese det meste. 

Det er lettare å få hjelp om du freistar sjølv, og legg ut det du får til. Så kan du få hjelp med det som manglar.

Vilkåra er i praksis ei kårkontrakt. Dvs spesifiserer kva kjøpar (son) skal levere/yte til seljar (mor). I tillegg litt om forkjøpsrett for syskena og

rett til å overta ein plass. Øvst om betaling/finansiering, nedst om omkostningar m.m.

Mor er f. 1892, så kårytingane har nok gått ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Avsnittet fra panteboken har jeg fått rask og god hjelp i dette forumet til å tyde tidligere.

Det er mulig jeg har stilt det nye spørsmålet i "feil" tråd, men det jeg trenger å tyde denne gangen er spesielt det som står midt i dokumentet https://media.digitalarkivet.no/view/31657/351. Jeg klarer å tyde enkelte ord innimellom til å forstå innholdet, men ikke nok til å lese sammenhengende for å få med alle detaljene. Det er noe med at selgeren har forbeholdt seg ca. (?) mål jord til byggetomt (?)... Lenger ned i avsnittet er det noe med at kjøper skal utstede heftelsesfritt(?) skjøte på plassen Bergli. 

Dette avsnittet i sin helhet ønsker jeg gjerne hjelp til å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje i feil forum; det er berre det at du (i den andre tråden) etterlet eit inntrykk av at du spør på vegne av eit

firma eller ein organisasjon ("Vi mottar mange henvendelser og spørsmål om dette,  ...").

Flestalle som svarar her er "glade amatørar", som helst ikkje vil takast til inntekt for advokatar mfl. sin praksis.

"Endvidere har selgeren forbeholdt sig ca 1 mål jord til

byggetomt og førnødent tømmer til opføring av nodvendige hus, samt

avgiftsfri vandrett til "Bergliihlen".   [...]

[...]

Selgeren tar endvidere følgende forbehold: Efter Karoline Berglies død

skal kjøperen utstede heftelsesfrit skjøte på pladsen Bergli

til Kari Reidun og Arne Haukerud uten vederlag.

Selgeren ønsker endvidere at kjøperen eller en av hans

søskend skal ha forkjøpsrett til den eiendom som selgeren

har forbeholdt sig. ... "

Akkurat passeleg upresist til at det legg grunnlag for familiekrangel...? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider