Jump to content
Arkivverket

Sagbruksprivilegier

Stolsmark

Recommended Posts

Hei,

Finnes det et register eller lignede over sagbruksprivilegier? Undersøker en bestemt gård i Ryfylke som jeg vet hadde sagbruksprivilegier, men klarer ikke å finne dette i Digitalarkivet.

På 1.2.2025 den 16.03, Stolsmark skrev:

Finnes det et register eller lignede over sagbruksprivilegier? Undersøker en bestemt gård i Ryfylke som jeg vet hadde sagbruksprivilegier, men klarer ikke å finne dette i Digitalarkivet.

Jeg kjenner ikke til noe særskilt register over sagbruksprivilegier. 6. september 1688 ble det gitt privilegier til sager på Østlandet og Sørlandet, og disse privilegiene finnes i et sett med kongebrev, som er innført i Norske registre, som er Kronens kopibok over åpne kongebrev: https://www.digitalarkivet.no/da20120912640176

På samme måte antar jeg at privilegier for sager i Ryfylke kan være gitt i et kongebrev, men jeg kjenner dessverre ikke til når disse privilegiene kan være gitt. Har du årstall og eventuelt også dato å forholde deg til?

3 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Arkivet RA-EA-4061: Danske Kanselli, Skapsaker - Adkomstbrev på sager (1685-86) inneholder en del brev utstedt til sager i Stavanger stift: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/65976

Men dette ser da først og fremst ut til å ha med adkomst (eiendomsrett) å gjøre, snarere enn privilegier?

Takk for innspill. Da det gamle gårdshuset ble ryddet på 1960-tallet fant de et brev fra kongen angående sagbruksprivilegier. Det skal ha vært fra 1700-tallet men er dessverre borte nå.

15 timer siden, Ottar Eliassen skrev:

Legger inn lenke til BB for Lindås  Lygra sokn.  Bygdebok for Lindås. Band 2 : Lygra og Hundvin sokner : gards- og personhistorie side 188.
Her er kopi av et dok. Han fikk senere "Kongebrev" Kilde skal være Riksarkivet. Dette er Nordhordland.

"Kjelde: Riksarkivet" er dessverre en altfor generell kildereferanse til at det på enkel måte lar seg avgjøre hvilket arkiv dette dokumentet tilhører. Men det kan se ut som en slags "selvangivelse" som skulle dokumentere skattlegging av saga og produksjonen, og i tilfelle kan det være snakk om et vedlegg til fogderegnskapene.

15 timer siden, Stolsmark skrev:

Takk for innspill. Da det gamle gårdshuset ble ryddet på 1960-tallet fant de et brev fra kongen angående sagbruksprivilegier. Det skal ha vært fra 1700-tallet men er dessverre borte nå.

Et kongebrev kan ha blitt tinglyst lokalt. Hvis det finnes panteregistre som strekker seg tilbake til 1700-tallet, kan du være heldig og finne referanse til ei tinglysing, og da kan i neste omgang være heldig og finne en avskrift av kongebrevet i panteboka.

• 2 weeks later...

Etter litt undersøkelser har jeg kommet frem til at kartet over Stavanger amt fra ca. 1820 trolig angir gårder med sagbruksprivilegier. 

På utsnittet under fra Ryfylke er 15 av 16 gårder tegnet ved en elv. Unntaket, «Aasereid» (Åsarøy), ligger også ved en elv som munner ut i fjorden. De jeg har undersøkt av disse hadde kjente sager, deriblant Ulevold (Ulvavoll) som hadde priviligert sag ref. Vikedal bygdebok s. 1418. Ellers på kartet er det ikke tegnet inn en eneste gård i Stavanger, Sola, Randaberg, Karmøy, Haugesund, Tysvær eller Ryfylkeøyene.

image.png.b1648adbb7a0a3436dfdf9c64c46f309.png