Jump to content
Arkivverket

T(h)or Hansen, Sandar/Sandefjord, 1700-tallet

Trond Bergstrøm

Recommended Posts

Jeg er interessert i opplysninger om T(h)or Hansens livsløp, bakgrunn og foreldre.
Tor Hansen og Mette Haraldsdatter ble trolovet 30.oktober og giftet seg 25.november 1756 i Sandar. Kausjonister: Guttorm Knudsen og Jens Andersen, begge fra Sandefjord
De får barna:
1. Haral, f. 15.jan og d. 18.jan 1758; faddere: Berthe Marie Pedersd, Cathrine Pedersd, Tollev Matzs., Samuel Olsen, og Anders Jensen, alle fra Sandefjord
2. Hanna, f. 13.mars og d. 18.mars 1760; faddere: Aase Jens Andersens, Inger Nielsd, Niels og Simen Castenssønner og Hans Olsen, alle fra Sandefjord
3. Gunnild Marie, f. 30.sep og d. 3.okt 1762; faddere: Anicken Tolfsd Ø Hyssestad, Ane Nielsd Manum, Tolf Larsen Ø Hyssestad, Matthiis Sørens. ib, og Tore Olsen V Hyssestad eje

Ved dåp av de to eldste er oppgitt bosted Sandefjord, mens ved den yngste er det Ø Hyssestad-Eiet. Mette Haralsdatter, Tor Hansen Hyssestadstrandens, dør 16.oktober og blir begravet 21.oktober 1763, bare 25 år 2 uker og 2 dager gammel. Jeg mener Mette er datter av Harald Olsen fra Fokserød og Gunnild Haraldsdatter fra Hem og født 1.oktober 1738.

En Tor Hansen ble trolovet 8.sept og viet 24.nov 1764 i Sandar med Marthe Sørensd. Iflg L. Berg: Sandeherred, s.307 var det Tor Hansen fra Haugen som ektet enken Marte Sørensdtr på Goli. 17.januar 1800 døde Thor Hansen Goli 66 år. Dette samsvarer godt med at Hans Torsen Haugen og Anne Sørensdtr døper sønnen Tor 17.februar 1734.
Disse opplysningene utelukker jo ikke at det er snakk om samme Tor Hansen som nevnt i starten. Men jeg tviler da ingen av døtrene til Tor og Marte på Goli fikk navnet Mette som ville vært naturlig hvis Tor var den samme som tidligere gift med Mette Haraldsdtr. 

En annen kandidat er:
Gravlagt (død) 14.Dec 1796, Thor Hansen Sdfd [Sandefjord], 67 år
Denne Thor skal da være født ca 1729. I registeret for skifteprotokollen 1793-1808 finner jeg ingen T(h)or Hansen.

I 1761 er det en Thor Hansen som ble trolovet og viet med Anne Helvig Pedersdtr Lindgård. Med bosted Sandefjord hadde de til dåpen i alt 8 barn i perioden 1762 til 1774 (det siste barnet dødfødt). Ved folketellingen i 1801 var enke Anne Helvig Lindgård bosatt i Sandefjord som sannsynliggjør at det var hennes mann som døde i 1796.

Fra 'Vestfold-slekt: Sandar kirkebok. Døpte 1709-1733' mener jeg det er fem aktuelle kandidater for Thor Hansen:
1. 8.12.1726, far: Hans Sørensen, Søndre Marum
2. 10.10.1728, far: Hans, Moe
3. 13.01.1729, far: Hans, Haffalden
4. 13.03.1729, far: Hans Thorsen, Houan
5. 19.02.1730, far: Hans Thorsen, Sandefjord

Nr.2 er Thor Hansen på Vestre Buer som døde 2.jan og gravlagt 6.jan 1751, 23 år (L.Berg: Sandeherred, s. 368 og 569).
Nr.3 Han kan identifiseres som sønn av Hans Torsen Bjørnumrød som eide Hafallen og var bruker der ca 1721 til 1730. Han ble viet til Mari Hansdtr Østre Raastad i 1721. Da faren til Hans døde i 1730 flyttet de tilbake til Bjørnumrød og drev den gården. Men ingen Thor er nevnt som sønn av Hans Torsen på Bjørnumrød iflg L. Berg: Sandeherred, s. 321. Hvorvidt det betyr at denne Thor døde ung er uklart.
Nr.4 dør sannsynligvis tidlig (men gravleggelse ikke funnet i kirkeboka for Sandar) ettersom Hans på Haugen døper en yngre sønn også Thor i 1734 (nevnt over).
Nr.5 Dette er da mest sannsynlig den Thor som giftet seg i 1761 med Anne Helvig Lindgård. Grunnen er at hans eldste datter het Gjøa (født 1762) som var et sjeldent navn i Sandar på 1700-tallet. Hans Thorsen i Sandefjord døpte også sønnen Lars i 1727 og datteren Anne Mallene i 1732. Kari Stub og Ole Stub var blant fadrene i dåpene til barna av Hans Thorsen fra Sandefjord. Da rimer det at Hans Thorsen Sandefjord ble trolovet 16.november og viet 15.desember 1725 med "Giøe Larsdaatter Stub". Da enke Gjøa Larsdtr dør i 1761, 69 år, får vi vite at Hans Thorsen var fra Tveitan.

Ut i fra dette kan nr. 2 og 5 utelukkes som Tor Hansen gift med Mette Haraldsdatter. De tre andre er fortsatt mulige kandidater. Noen som kan bidra her? Et annet spørsmål er hvor lenge Tor Hansen levde og hvor han var bosatt etter at Mette Haraldsdtr døde i 1763? Jeg finner ingen av de to døtrene konfirmert i Sandar. Jeg mener at Hanna er den Hanna Maria som ble gift 13.mars 1788 i Stavern med matros Abraham Mortensen. Da Hannas datter Gunnhild Maria ble født 21.feb og døpt 27.feb 1790 var de bosatt i Sandefjord.

Den Tor Hansen som 25. november 1756 ble gift med Mette Haraldsdatter, holder jeg for å være født 1733 (døpt 31. januar) som sønn av Hans [Sørensen] og Helge Hansdatter på Søndre Marum. Barnet døpt 31. januar 1733 er riktignok ikke nevnt ved navn og kjønn, men det kan passe at dette barnet var oppkalt etter den eldre broren Tor Hansen, døpt 8. desember 1726, gravlagt 20. juli 1732.

Hans Sørensen og Helge Hansdatter flyttet fra Søndre Marum til Hystadstranda under Østre Hystad. Hans Sørensen Hystad-eie døde 24. oktober 1749, mens Helge Hansdatter, salige Hans Sørensen Østre Hystad-eies, døde 4. november 1761. Tor Hansen Vestre(!) Hystad-eie ble konfirmert 4. oktober 1750 og var rimeligvis barnet døpt 31. januar 1733.

Tor Hansen og Mette Haraldsdatter har øyensynlig rykket inn på Hystadstranda etter at Helge Hansdatter døde.

Jeg er enig i at deres datter Hanna Maria Torsdatter, født 13. mars 1760 i Sandefjord, må være kvinnen som var gift med Abraham Mortensen og deretter med Hans Nilsen.

At Mette Haraldsdatter var født 1. oktober 1738 i Sandefjord som datter av Harald Olsen og Gunhild Haraldsdatter, er sikkert nok. Gunhild Haraldsdatter, salige Harald Olsens i Sandefjord, døde 4. februar 1764 på Hystadstranda.

Takk for interessante innlegg om denne slektskretsen. Jeg ser at dere begge mener at den Hanna Maria Thorsdatter som giftet seg i Stavern med Abraham Mortensen i 1788 er den samme Hanna Thorsdatter som var født i Sandefjord 13. mars 1760. Aldersmessig kan det stemme, og det er interessant at Abraham og Hanna Marias datter i 1790 fikk navnet Gunnhild Maria. Er det noe annet som underbygger at Hanna Maria Thorsdatter er den samme personen som Hanna Thorsdatter født 13. mars 1760?

Takk for troverdig oppklaring fra Kristian.

Når det gjelder Hanna (Maria) Thorsdatter så var hun ved folketellingen i 1801 bosatt i hus nr 31 (Vestre gade) i Sandefjord, 40 år og enke for 2.gang. Dette passer ganske godt aldersmessig med hun som ble født i 1760. Da hennes datter Andrea Hansdatter ble døpt 19.desember 1794 var en av fadderne Morten Torgersen. Han mener jeg var faren til Hannas 1.mann Abraham Mortensen.

Ved folketellingen i 1801 bor ikke Hannas døtre Gunnhild Maria Abrahamsdatter og Andrea Hansdatter sammen med sin mor. Andrea blir oppfostret hos sin farbror Carsten Nilsen, mens Gunnhild Maria trolig er den 'Gunild Marie' (uten patronymikon) 11 år som er bosatt på et bruk under Fokserød 'til oppdragelse'.

10 timer siden, Torkel Fagerli skrev:

Takk for interessante innlegg om denne slektskretsen. Jeg ser at dere begge mener at den Hanna Maria Thorsdatter som giftet seg i Stavern med Abraham Mortensen i 1788 er den samme Hanna Thorsdatter som var født i Sandefjord 13. mars 1760. Aldersmessig kan det stemme, og det er interessant at Abraham og Hanna Marias datter i 1790 fikk navnet Gunnhild Maria. Er det noe annet som underbygger at Hanna Maria Thorsdatter er den samme personen som Hanna Thorsdatter født 13. mars 1760?

8 timer siden, Trond Bergstrøm skrev:

Når det gjelder Hanna (Maria) Thorsdatter så var hun ved folketellingen i 1801 bosatt i hus nr 31 (Vestre gade) i Sandefjord, 40 år og enke for 2.gang. Dette passer ganske godt aldersmessig med hun som ble født i 1760. Da hennes datter Andrea Hansdatter ble døpt 19.desember 1794 var en av fadderne Morten Torgersen. Han mener jeg var faren til Hannas 1.mann Abraham Mortensen.

Ved folketellingen i 1801 bor ikke Hannas døtre Gunnhild Maria Abrahamsdatter og Andrea Hansdatter sammen med sin mor. Andrea blir oppfostret hos sin farbror Carsten Nilsen, mens Gunnhild Maria trolig er den 'Gunild Marie' (uten patronymikon) 11 år som er bosatt på et bruk under Fokserød 'til oppdragelse'.

Det er ingen tvil om enka Hanna Maria Torsdatter som ble gift 7. januar 1794 i Sandar med Hans Nilsen, var identisk med piken Hanna Maria Torsdatter som ble gift 13. mars 1788 i Fredriksvern med matros Abraham Mortensen. Abraham Mortensens far Morten Torgersen var kausjonist da Hanna Maria Torsdatter ble trolovet til Hans Nilsen, og at Morten Torgersen virkelig var far til Abraham Mortensen, framgår av skiftet etter Morten Torgersen, datert 29. desember 1795.

Identifikasjonen av denne Hanna Maria Torsdatter med Hanna, født 13. mars 1760 i Sandefjord som datter av Tor Hansen og Mette Haraldsdatter, er ikke like åpenbar. Som dere nevner, passer den oppgitte alderen i FT1801 (40 år) greit med fødselsdatoen 13. mars 1760. Hanna var heller ikke et veldig vanlig navn.

Det jeg imidlertid har bitt meg merke i, er at Tor Hansen og Mette Haraldsdatters sønn Harald, født 15. januar 1758, sannsynligvis er identisk med Harald Torsen, matros nr. 31 i 2. kompani, som ble gift 9. januar 1789 i Fredriksvern med Eli Kristoffersdatter. Han var angivelig 44 år i 1801, fisker og almisselem, bosatt i hus nr. 13 i Stavern. Denne Harald Torsens eldste barn het også Gunhild Maria, døpt 9. oktober 1791 i Fredriksvern.

Dermed blir det mindre overraskende å finne Hanna (Maria) Torsdatter i Fredriksvern.

Takk til dere begge for opplysninger som stemmer med egne notater.

Opplysningen om Harald Torsen i Fredriksvern er imidlertid helt ny for meg, og er ytterligere et interessant indisium på at Hanna Maria Thorsdatter kan være med Hanna Thorsdatter født i 1760.

Jeg har notert at Hanna Maria Thorsdatters datter, Gunnhild Maria Abrahamsdstter, bodde i Sandefjord da hun ble konfirmert 13. oktober 1805. Hun var da foreldreløs. Det betyr at moren døde mellom 1801 og 1805.

Jeg ser nå at matros Harald Thorsens far ble begravd i Fredriksvern 1. mai 1784, 50 år gammel

• Like 1

Takk til både Kristian og Torkel for nye opplysninger om Thor Hansen og hans barn og barnebarn.

Da blir neste steg å finne ut mer om Thor Hansens foreldre. Da trolovelsen mellom Hans og Helga fant sted 26.november 1716 var han navngitt som Hans Sørensen Hystad, en enkemann, og hun som Helga Hansdatter Hystadstranden. Hun var da trolig en datter av Hans Halvorsen som var bruker på Østre Hystad ca 1690-1705 og som siden bodde i Hystadstranden (iflg L. Berg: Sandeherred, s. 608). Hans Sørensens fortid er mer ukjent for meg. Da Hans og Helga var bosatt på Søndre Marum fikk de 4 sønner fra 1726 og utover, altså ca 10 år etter at de ble gift. Nå ser jeg at Hans Sørensen Hystad døpte en "ekte" datter Sirena 5.juni 1720. Men allerede 26.desember 1714 døpte Hans Sørensen Hystad datteren Maren. Hvem som var hennes mor er ikke kjent.

På 5.2.2025 den 0.35, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Den Tor Hansen som 25. november 1756 ble gift med Mette Haraldsdatter, holder jeg for å være født 1733 (døpt 31. januar) som sønn av Hans [Sørensen] og Helge Hansdatter på Søndre Marum. Barnet døpt 31. januar 1733 er riktignok ikke nevnt ved navn og kjønn,

Jeg begynte å se på denne debatten og kjente igjen noen navn. Ser at jeg har notert navnløs datter på denne dåpen.

Sandar kirkebøker, AV/SAKO-A-243/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1709-1733

https://www.digitalarkivet.no/kb20070426650401

Har nå forsøkt å se på flere dåpsinnføringer. Det ser ut som presten har skrevet Søn eller Datter, eller bare S eller D.

Ved å sammlikne bokstaver synes jeg det likner mer på en D på den aktuelle dåpen. Bokstaven rett bak morens navn. 

Vestfold-slekt har tolket det til D for datter.

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Dopte10&view_detail=1&ID=1417

Mvh Ove Gunnar

Angående Helge Hansdatter har jeg notert følgende:

Lorens Berg skriver at Hans Halvorsen Hystad, senere på Hystadstranda, hadde barna Truls, Halvor Prestegårds-eie og Per Store Bergan. Primærkilden viser:

• En Hans Halvorsen (41 år) på Østre Hystad er i 1701-manntallet registrert med sønnen Truls.
  • I hovedlegdsrullen 1726 er det en husmann Hans Halvorsen (57 år) på Østre Hystad.
  • Hans Hystadstranda ble gravlagt 3. april 1730.
  • Halvor Hansen (ca. 1698-1747) på Prestegårds-eie og Per Hansen (ca. 1701-1796) på Store Bergan var brødre, jf. skiftet etter førstnevnte. Begge to knyttes til Hystadstranda i forbindelse med trolovelser og barnedåper.
  • Kari Hystadstranda (1720), Halvor Hansen Hystad (1726) og Per Hansen Bergan (1737) var blant fadderne til barna til Hans Sørensen og Helge Hansdatter.

Ut fra dette synes det noenlunde klart at Helge Hansdatter, Halvor Hansen og Per Hansen var søsken og barn husmannen Hans Halvorsen på Hystadstranda under Østre Hystad. Kari Hystadstranda var kanskje Hans Halvorsens kone og søsknenes mor.

Men har Lorens Berg rett i at gårdbrukeren Hans Halvorsen på Østre Hystad i 1701 og husmannen Hans Halvorsen på Hystadstranda var samme mann? Det er ikke helt opplagt, ettersom aldersoppgavene i 1701 (41 år) og 1726 (57 år) spriker litt. Førstnevnte sønn Truls Hansen kan heller ikke knyttes til sine eventuelle søsken.

Angående Hans Sørensen har jeg ham som sønn av Søren Hansen og Mari Olsdatter på Lille Førstad, senere på Østre Hystad. Her ligger det ganske omfattende resonnementer bak, som jeg ikke har tid til å redegjøre for nå.

Edited by Kristian Hunskaar (privat)

10 minutter siden, Ove Gunnar Jacobsen skrev:

Jeg begynte å se på denne debatten og kjente igjen noen navn. Ser at jeg har notert navnløs datter på denne dåpen.

Sandar kirkebøker, AV/SAKO-A-243/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1709-1733

https://www.digitalarkivet.no/kb20070426650401

Har nå forsøkt å se på flere dåpsinnføringer. Det ser ut som presten har skrevet Søn eller Datter, eller bare S eller D.

Ved å sammlikne bokstaver synes jeg det likner mer på en D på den aktuelle dåpen. Bokstaven rett bak morens navn. 

Vestfold-slekt har tolket det til D for datter.

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Dopte10&view_detail=1&ID=1417

Jeg er enig i at det en d, og jeg må medgi at den mest sannsynlig står for datter. Den kan i og for seg stå for drengebarn, men kirkeboka ser ut til å bruke ordene sønn og datter, eventuelt det kjønnsløse barn.

Nå er kirkeboka til dels mangelfull; at barnets navn mangler er ett eksempel på det. Så vi kan ikke helt utelukke at presten har tatt feil av barnets kjønn. Nå har jeg også vist til en passende konfirmasjon for Tor Hansen, så selv om din innvending er riktig og viktig, kan det ikke utelukkes at denne dåpen gjelder Tor Hansen.

23 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Så vi kan ikke helt utelukke at presten har tatt feil av barnets kjønn.

Har gjort meg de samme tankene. - Og greit å få bekreftet at jeg kan "lese litt i bog".

Mvh Ove Gunnar

46 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Angående Hans Sørensen har jeg ham som sønn av Søren Hansen og Mari Olsdatter på Lille Førstad, senere på Østre Hystad.

Jeg har notert det samme etter bygdeboka og manntallet 1701, som bygdeboka nevner.

Fra Sandeherred : en bygdebok : Lille Førstad side 645:

"Søren Hansson 1684-1710, fra Nordre Lingelem, kaldes av Mortens enke for svoger, saa han var nok gift m. en datter av ovennævnte Ola. Et par sønner (Ola og Hans) levde 1701, 19 og 10 aar. Søren kjøpte 1689 hovedparten i gaarden av Andebu-presten. Ved lag 1710 flyttet han til Østre Hystad (egtet kanske en enke der). 
Lars Larssøn 1711 - 51, søn av Lars Gulleikssøn Nordre Førstad. Gift 1712 m. Anne Hansdatter Nedre Solberg. Lars kjøpte 1711 3 smørpund av Soren Hanssøn - ."

Fra Sandeherred : en bygdebok : Østre Hystad side 608:

"Søren Hansson ca. 1710-28, kom hit fra Lille-Førstad, se der. Gift vist anden gang m. Dorte Kristoffersdatter (søsterdatter av Nils Evenssøn i Bugaarden). Intet skifte."

Mvh Ove Gunnar

19 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

En Hans Halvorsen (41 år) på Østre Hystad er i 1701-manntallet registrert med sønnen Truls.

19 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Førstnevnte sønn Truls Hansen kan heller ikke knyttes til sine eventuelle søsken.

Jeg har sett etter Truls Hansen begravet, fra kirkebokens start 1709 til 1798 uten funn. Han døde ung mellom 1701 og 1709?

Det kan kanskje forklare noe? 

Fant heller ikke noen Truls Hansen gift.

( Brukte vestfold-slekt i søket. Kun fornavn og kun farsnavn etter prinsippet "børjar på". Fant heller ingen "halve" innføringer som kunne være Truls Hansen.)

Mvh Ove Gunnar

Fant nå at Lorens Berg forteller at Truls og brødrene rømte.

Fra Sandeherred : en bygdebok : Hystad side 609: 

"Hans Hysestadstranda døde 1730 (vistnok den Hans Halvorssøn som en tid var bruker . Han hadde tre gutter som rømte unna orlogstjenesten: Truls, Halvor, Per. Halvor blev skibstømmermand paa Fredrikshald, men enken bodde paa Prestegaards-eie. -Per blev bruker paa Store-Bergan."

Kanskje Truls rømte for godt?

Mvh Ove Gunnar

På 6.2.2025 den 16.33, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Men har Lorens Berg rett i at gårdbrukeren Hans Halvorsen på Østre Hystad i 1701 og husmannen Hans Halvorsen på Hystadstranda var samme mann? Det er ikke helt opplagt, ettersom aldersoppgavene i 1701 (41 år) og 1726 (57 år) spriker litt. Førstnevnte sønn Truls Hansen kan heller ikke knyttes til sine eventuelle søsken.

1 time siden, Ove Gunnar Jacobsen skrev:

Fant nå at Lorens Berg forteller at Truls og brødrene rømte.

Fra Sandeherred : en bygdebok : Hystad side 609: 

"Hans Hysestadstranda døde 1730 (vistnok den Hans Halvorssøn som en tid var bruker . Han hadde tre gutter som rømte unna orlogstjenesten: Truls, Halvor, Per. Halvor blev skibstømmermand paa Fredrikshald, men enken bodde paa Prestegaards-eie. -Per blev bruker paa Store-Bergan."

Kanskje Truls rømte for godt?

Bra, der har du beviset for at gårdbrukeren og husmannen var én og samme person! Lorens Bergs kilde er antakelig to fortegnelser i Larvik grevskaps arkiv over unge menn som har unnveket til Danmark og andre steder fra Larvik grevskap fra 1700 og fram til hhv. 1723 (https://www.digitalarkivet.no/db60192612000238) og 1726 (https://www.digitalarkivet.no/db60192612000251). Under Hystadstranda nevnes her de unge mennene Truls Hansen, Halvor Hansen og Per Hansen på slik måte at det er grunn til å tro at de var brødre. Pr. 1726 visste man ikke hvor Truls og Halvor var, mens man mente at Per hadde seilt til Danmark med en skipper fra Treidene på Tjøme.

Truls har nok da aldri kommet hjem, men Halvor og Per kom hjem snart etter, hvorpå begge giftet seg i Sandar i 1728. Når Lorens Berg skriver at Halvor ble skipstømmermann på Fredrikshald, er det en delvis misforståelse, for han døpte fem barn fra Sandefjord 1728-1737 og tre barn fra Sandar prestegårds eie 1740-1746, så han har åpenbart vært bosatt i Sandefjord og siden på en av plassene under prestegården. Men han døde i Fredrikshald, mens han der arbeidet som skipstømmermannmester for Carsten Tanch, så han har vel "fått anbudet" som vi ville sagt i dag, slik at han bodde midlertidig i Fredrikshald da han døde.

Jf. tidligere argumentasjon tror jeg dermed at vi trygt kan gå ut fra at gårdbrukeren Hans Halvorsen på Østre Hystad var far til Helge Hansdatter. Da kan jeg også gi noen spor videre, i den forstand at Hans Halvorsen etter alt å dømme var bror av den Gunhild Halvorsdatter som ble gift 3. august 1693 i Tjølling med Hans Sivertsen på Guri i Tjølling. De fikk fire barn på Guri i tidsrommet 1694-1706, og blant fadderne var Hans Hystad og Mari Hystad (1694), Hans Halvorsen Hystad (1695), Hans Hystad (1700) og Hans Halvorsen Hystad (1706).

Brukeren på Østre Hystad før Hans Halvorsen het Halvor Halvorsen, så det blir jo fristende å anta at han var far til Hans Halvorsen og Gunhild Halvorsdatter.

Edited by Kristian Hunskaar (privat)

Fint at noe kom på plass.

Det er en Hans Hansen som ble konfirmert 1738 boende på Marum som har gjort at jeg har sett på Hans Sørensen og Helge Hansdatter.

Alder ved død tyder på fødselsår ca 1722. Han finnes ikke i kirkeboka som født i Sandar, men det er "plass" i barnerekka til Hans og Helge. 

Men de døper en Hans i 1737, og det er han som dør ung i 1754. Får ikke dette til å gå opp.

En Hans Hansen gifter seg med Gunhild Mikkelsdatter i 1753. Peder Hansen Store Bergan er en av forloverene.

https://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede2&view_detail=1&ID=409

Søren Hansen (sønn ? av Hans Sørensen og Helge Hansdatter ) og Hans Hansen var faddere for hverandres barn.

Hans og Gunhild ender sine dager på Huvik. Bygdeboka har et par korte omtaler av Hans og Gunhild.

Fra Lorens Berg Sandeherred, en bygdebok, Nordre Sem side 227:

"Anders Jakobssøn levde her til 1759, da 78 aar. Han delte bruket, lot 1748 svigersønnen Torbjørn (Alvssøn) faa halvten, 1753 Hans Hansen resten."

"Ovenfor har vi fortalt at en Hans Hanssøn fik halve bruket 1753. Han flyttet væk 1757 og træffes siden paa Huvik" 

Fra Lorens Berg Sandeherred, en bygdebok, Huvik side 584:

"Hans Hanssøn 1760 - 1787, hadde de første aar bare halve gaarden. Han skal være født ca. 1722 og døde 1796. Hans hjemsted kjender vi ikke. Gift 1752 m. Gunhild Mikkelsdatter Huvik som overlevde manden til 1802. De bodde først en tid paa Nordre Sem.  Intet skifte."

Kan presten helt glemt å føre inn dåpen til Hans på Marum, men hvorfor ble det i så fall døpt en Hans til? 

Mvh Ove Gunnar

På 6.2.2025 den 15.09, Trond Bergstrøm skrev:

Takk til både Kristian og Torkel for nye opplysninger om Thor Hansen og hans barn og barnebarn.

Da blir neste steg å finne ut mer om Thor Hansens foreldre. Da trolovelsen mellom Hans og Helga fant sted 26.november 1716 var han navngitt som Hans Sørensen Hystad, en enkemann, og hun som Helga Hansdatter Hystadstranden. Hun var da trolig en datter av Hans Halvorsen som var bruker på Østre Hystad ca 1690-1705 og som siden bodde i Hystadstranden (iflg L. Berg: Sandeherred, s. 608). Hans Sørensens fortid er mer ukjent for meg. Da Hans og Helga var bosatt på Søndre Marum fikk de 4 sønner fra 1726 og utover, altså ca 10 år etter at de ble gift. Nå ser jeg at Hans Sørensen Hystad døpte en "ekte" datter Sirena 5.juni 1720. Men allerede 26.desember 1714 døpte Hans Sørensen Hystad datteren Maren. Hvem som var hennes mor er ikke kjent.

Hans Sørensen Hystad ble første gang gift i Sandar 28. oktober 1713 med Syrena (Syrina) Ingebrigtsdatter. Ved forlovelsen 3. oktober 1713 står det Hans Sørensen vestre Hystad. Det ser ut til at han har vært gårdbruker der endel år, se for eksempel denne militærrullen fra 1716: https://www.digitalarkivet.no/db60192612000197

Takk til Kristian og Torkel for henvisninger til flere originalkilder som gir nye opplysninger om Thor Hansens foreldre og deres familier.

Når det gjelder Hans Sørensen så kan hans eldste datter Maren døpt i 1714 være oppkalt etter sin farmor. Begravelsen av 'Søren Hansen Hystads qvinde Maren Olsdaatter' skjedde 29.januar 1716. Det var nok Syrina Ingebretsdatter som ble begravet 3.august 1716 som 'Hans Sørensen Hystads qvinde'. Faren til Hans, Søren Hansen, var ikke lenge i enkestand. 5.juli 1716 ble han trolovet med Dorthe Christophersdatter og de ble viet 21.oktober 1716.

Jeg har en formodning om at Line Sørensdatter og Mari Sørensdatter var søstre av Hans Sørensen. Line Sørensdatter var gift med Nils Sveinungsen Sørby (trolovet 1721) og begge opptrer som faddere ved dåp av Hans Sørensens barn. Det gjør også Mari Sørensdatter og hennes mann Søren Thiøstelsen. Søren ser ut til å være fadder til minst fire av Hans Sørensens barn. I tillegg var Hans Sørensen Marum verge for et av Søren Thiøstelsens barn ved hans skifte i 1739.

Bedre oversikt over Søren Hansen Hystads barn hadde vi fått hvis et skifte etter ham eksisterte. Ifølge L. Berg: Sandeherred, s. 608: 'Intet skifte'. Det er forsåvidt riktig, men det har blitt foretatt skifte etter Søren Hansen. I skifteprotokoll nr.7, 1720-1729 så er det to innholdsfortegnelser, men bare den første gjelder for den protokollen. I det bakerste registeret er Søren Hansen østre Hystad listet opp. Men dette registeret ser ut til å være for den skifteprotokollen som mangler for perioden 1729-1733.

For Helga Hansdatter Hystadstrandas far Hans Halvorsen så var aldersoppgavene noe sprikende fra manntallet i 1701 (41 år) og hovedlegdsrullen for 1726 (57 år). Det var heller ikke mulig å få en bedre aldersbestemmelse av Hans ut fra manntallet i 1664 da bare gutter 12 år eller eldre er nevnt der. Hans mulige far Halvor Halvorsen, 28 år, var i 1664 oppsitter på en tredjepart av Østre Hystad. Det er fastslått at Hans Halvorsen Hystad(stranden) hadde sønnene Truls, Halvor og Peder. Men han hadde også sønnen Anders, nevnt i rullen fra 1723 over mannskap som unndro seg tjeneste. Både Anders Hansen Hystadstrand og Halvor Hansen Hystadstrand giftet seg i 1728. Hvorvidt den Kari Hansdatter Hystad som giftet seg 11.mars 1723 med Ola Svendsen Marum var en datter av Hans Halvorsen er uklart. Da deres datter Anna ble døpt like før jul i 1726 var de bosatt på Hystad-eiet.

• Thanks 1