Jump to content
Arkivverket

Konfirmert hvor?

Recommended Posts

Hei. 

I denne kirkeboka linje 125 (Kirkebøker: Trefoldighet prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10882/F/Fc/L0009: Ministerialbok nr. III 9, 1922-1936, s. 282 - Skanna arkiver - Arkivverket) står det ut for Alf Bjarne at han er konfirmert i 1919, men jeg klarer ikke tyde resten som står etter årstallet. Noen som kan hjelpe? Ønsker å finne rette kirkebok for å lete videre etter dåpen). 

Tusen takk for det. Jeg er del av slekten "Weinholdt" og forsøker å finne ut om Alf Bjarne er del av slekten tilbake i tid. Han er døpt "Alf Bjarne Weinholdt" (Noen steder skrevet med dt og andre bare t til slutt). Synes det er rart at navnet Weinholdt tas inn når far heter Bernt Andersen og mor heter Valborg Kristiansen. Forstår ikke helt hvor Weinholdt navnet kommer inn. Det virker jo for øvrig ikke å være et vanlig mellomnavn. Tenkte kanskje det i dåpsboka stod noe om en annen far, men det gjorde det ikke. Da tar jeg det som mer tilfeldig og sletter vedkommende fra slektstreet jeg holder på med tror jeg.  Hvis du har noen hypotester eller tanker om hvor jeg kan lete videre, så si gjerne i fra. 

Høyst hypotetisk, men det forekom at man tilførte et ‹fremmed› navn til et dåpsbarn, navn som kunne stamme fra arbeidsgiver, kompanisjef, prest e.l.

Jeg har f.eks. en oldefar ved navn Jørgen Meyer Henriksen. Jeg lette med lys og lykte etter hvor Meyer kom inn i bildet.

Resultatløst.

Inntil dette geniet (meg) kom til å se nærmere på fadderne ved dåpen. Joda, en av fadderne het Jørgen Meyer. Venn av familien? Bestekompis til far? I hvert fall ikke slekt.

Men hva som gjelder i ditt tilfelle vet jeg selvsagt ikke. Sikkert lurt å utelate Alf B. som slektning – foreløpig i hvert fall.

Mvh

Liten utdyping:

Weinholdt er vel i Alf B's tilfelle å betrakte som fornavn. Ved konfirmasjonen (som jeg ikke lenket til) står han som Alf Bjarne Weinholdt Andersen. Samme gjelder min Jørgen Meyer.

Mvh

Ivar S.

Jeg vet (eller, det kan i hvert fall se ut som om) at du ikke bryr deg om takksigelser og ‹skryt› – men må likevel takke deg helhjertet for stadige, vederheftige ‹saksopplysninger› om diverse emner knyttet til mine like «stadige» formodninger om samme her i forumet.

Mvh

Edited by Even Stormoen