Gå til innhold
Arkivverket

Manglende fødselsår i dåpsprotokoller fra AMF

Recommended Posts

Hei!

Det er etter det jeg kan se er det store mangler vedrørende fødselsår i de dåpsprotokollene som er transkribert av AMF.

Der fødselsår i dåpsprotokollen ikke er angitt som følge av at dette er det samme som årstallet for dåpen, så er fødselsåret ikke kommet med ved transkriberingen. Jeg har sjekket dette i flere kirkebøker og det ser ut til at dette er en gjennomgående feil.

Er det mulig for DA å skanne databasen for alle IKKE korrekturleste dåpsprotokoller, og i disse kopiere inn årstallet for dåpen inn i feltet for fødselsår der fødselsår ikke er angitt?

Dette vil høyne kvaliteten på disse protokollene betraktelig i påvente av at disse skal bli korrekturlest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vel da uansett få mange feil. Mange som er døpt et år kan utmerket godt være født året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Du vil vel da uansett få mange feil. Mange som er døpt et år kan utmerket godt være født året før.

Når noen er født i et annet år enn det året de blir døpt er dette nesten alltid angitt i dåpsprotokollen.

Er fødselsåret angitt i dåpsprotokollen er dette også blitt med ved transkriberingen. Det er derfor kun de som er født samme år som de er døpt, som mangler årstall ved oppslag i databasen til DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gdt mulig det er slik i de kirkebøkene du har sett i, men det stemmer ikke med de jeg har sett i. Der kun dåpsdagen er lagt inn, noe som for enkelte kirkebøker på begynnelsen av 18xx var vanlig. Jeg tviler på at barn som er døpt 1. januar f eks ble født samme året som de ble døpt. Dermed vil det mange bli feil f eks for de som ble døpt tidlig i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slike feil/mangler vil ikke bli korrigert før kirkeboken blir korrekturlest. Det vi være for ressurskrevende for oss å begynne å hente ut filer, fikser årstall og republisere disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Gdt mulig det er slik i de kirkebøkene du har sett i, men det stemmer ikke med de jeg har sett i. Der kun dåpsdagen er lagt inn, noe som for enkelte kirkebøker på begynnelsen av 18xx var vanlig. Jeg tviler på at barn som er døpt 1. januar f eks ble født samme året som de ble døpt. Dermed vil det mange bli feil f eks for de som ble døpt tidlig i januar.

Det er nok riktig, men de jeg tenkte på er der hvor fødselsdag er angitt og hvor fødselsår kun er angitt der dette er et annet enn dåpsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Hei

Slike feil/mangler vil ikke bli korrigert før kirkeboken blir korrekturlest. Det vi være for ressurskrevende for oss å begynne å hente ut filer, fikser årstall og republisere disse. 

OK, da er det bare å gire opp arbeidet med å korrekturlese filer.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider