Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

På 28.1.2026 den 23.08, Audun Pedersen skrev:

For en som sitter med godt over tusen lenker av den gamle sorten i databasen, hadde det vært utrolig godt for magefølelsen å få alt over på permanente lenker. En vakker dag finner man ut at disse konverteringene av lenker på direkten ikke er nødvendig lenger, og da sitter man jo der... Men å gjøre jobben manuelt virker ganske uoverkommelig. Finnes det, eller lar det seg gjøre å lage, en tjeneste som lar en konvertere alle disse automatisk uten at man må ta det en og en? Hvor man for eksempel kunne sendt inn en liste med "gamle" lenker og fått ut en liste med nye? Eller å gjøre direkte oppslag i den nevnte tabellen for oss brukere?

Det er sikkert teknisk mulig å lage en tjeneste hvor X antall URLer (nettadresser) er input (kan leses inn av en bruker), og hvor et tilsvarende antall URLer på permanent standard er output.

Men det er ganske sikkert ikke noe Nasjonalarkivet vil prioritere. Én ting er at det vil være en kostnad med å utvikle en slik tjeneste. En annen ting er at det er uklart i hvilken grad det vil gjøre det enklere for deg som bruker. Om Nasjonalarkivet skulle lage en generell tjeneste for dette, altså en tjeneste som ikke er skreddersydd for hver enkelt brukers behov, ville den ikke kunne hente ut URLer fra ditt slektsprogram og overskrive dem med nye URLer. Du ville selv måtte lage ei liste over URLer som input, og du ville selv måtte legge nye URLer fra output inn i slektsprogrammet. Jeg kan derfor ikke se du ville sluppet unna en betydelig manuell innsats, som knapt vil være mindre enn om du håndterer én og én URL ved å lime den inn i nettleserens adressefelt og blir ledet til en URL på permanent standard.

Som en liten test har jeg laget ei excel-fil for kirkebøker med kildeid 1-500 (se vedlegg). Har man den rette kompetansen, vil jeg tro at man kan lage et skript som oppdaterer aktuelle URLer i datafilene i et slektsprogram på grunnlag av ei slik excel-fil. (Jeg har selv ikke slik kompetanse.)

Om forskjellen på URL/nettadresse og lenke: https://snl.no/URL

Konvertering-av-kb-adresser.xlsx

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.