Jump to content
Arkivverket

Familien Brager-Thomle fra Land i Oppland

Ole P. Gamme

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til denne familien:

3. Jacob Octavus Brager, f. 28.09.1860 på Sanne i Gran, utv. 29.7.1881 til Alexandria, MN.

Kom tilbake og ble gift med Gerda Agnethe Gundersen, f. 07.04.1867 i Borge i Østfold.

Barn: Jacoba Guldowna, f. 26.04.1893, William Osvald, f. 09.03.1895, Jarl Johan, f. 10.03.1897, Bjørn Martkus, f. 03.11.1898, Gerda Marie Haralda, f. 22.09.1901. Axcel Octavius, f. 16.05.1903, Aagodth Ida Ingeborg, f. 21.04.1905, Rakel Williammine, f. 05.10.1907, Guldowna Marthe, f. 16.05.1911, alle født I Kristiania.

I 1900 og 1910 var Jacob Brager garversvend, bodde i Mandallsgt. 7.

I 1920 bodde familien i Akers Kommunes bygning i Nordre Skøyen gate nr. 1477.

Jacob O. døde ……………., Gerda A. døde ……………….

Jacob O.'s foreldre var lærer og organist Ole Brager, f. ca. 1820 i Land og Martha Christine Thomle f. ca. 1819 i Land i Oppland.

De hadde disse barna, alle født mellom 1844 og 1862 i Gran: Andreas, Hieronymus, Emma, Aagodt, Ingeborg Cisili, Olaf Hagbart, Jacob Ochtavus og Axel Vilhelm Sv.

Hilsen Ole P. Gamme.

Hei Inger og Allan. Tusen takk for opplysningene. Jeg prøver å finne etterkommere av barna til Jacob O. og Gerda Agnethe Brager som kanskje kan ha opplysninger om tre søsken av Jacob O. som skal ha utvandret til Amerika:

1. Ingeborg Cicilia, f. 02.10.1854 på Granavollen, reiste til Christiania 26.4.1877 og har utv. derifra ………………………

Hun ble antakelig gift med C. Petterson, Ingeborg C. var en god malerinne før hun reiste til Amerika.

2. Olaf Hagbarth Brager, f. 15.01.1857 på Sanne i Gran, utv. 15.11.1878 til Worcester, Mass.

4. Axel William Sverdrup Olsen Brager, f. 29.11.1863 i Gran, utv. attest 25.7.1881.

Søsteren 

Aagot Elise Olsdtr. Brager, f. 25.08.1852 på Granavollen i Gran,

gift med Anders Iversen Stadstad, f. 20.02.1840 på Stadstad i Tingelstad, Gran utvandret 1875, disse har jeg mye opplysninger om. Anders var prest flere steder i Midt-Vesten. Farmer i Sisseton, SD. Anders døde 4.9.1904, Aagot Elise døde 2.10.1937, i New Effington, Roberts Co., SD, gravlagt på Brandvold Luth. Cem, i Victor, Roberts Co., SD.

Hilsen Ole.

Hei

Jarl Johan Brager f. 1897 var far til min inngiftede tante Gerd Øverli. Jarl var gift med Marie og de hadde tre barn, Eva, Gerd og Bjørn. Jeg har nå snakket med et par søskenbarn for å spørre om de vet noe. Jeg sender deg PM med telefonnummer.

• Like 1

Sjekk boka "Familien Thomle", s. 233, for informasjon om Martha Christine Thomle og Ole Brager:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012061408108?page=243

Martha Christine sin far, Hans Iversson Thomle (s. 207), var bror av min 4xtipp-oldemor Marthe gift på Røine og 5xtipp-oldemor Anne Iversdotter gift på Fliflet i Fåberg

Edited by Håvard Moe

Jeg har blitt hekta på Historisk befolkningsregister, Jeg oppdager at en del dødsfall etter ca 1950  faller inn nokså automatisk - en eller annen robot eller KI gjør dette. Roboten gjør mye annet, og ofte mye rart. Dersom en person er registrert i HBR, er merket oppe til høyre på ei personside i digitalarkivet svart/grønt  (og ikke grått), og det er bare å klikke der. 

Se under: Av Jacob Octavus Olsens mange barn er i alle fall 6 ført med dødsfall i Norge. De to yngste døde så seint som i 2006. Jeg har ikke sjekket gravminner og dødsannosner etc, men det burde være mulig å finne etterkommere som vet noe.  Grete Hvidsten  er jo  aktivert.  PJD

image.png.b4df4e7fcbcac168e5c56fa26182e0fb.png