Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Andrew B. Anderson, f. 1817/1818 i Bergen (Hordaland?), eller Telemark.

bjarne1953@gmail.com
 Del

Recommended Posts

Andrew B. Anderson bor 1850 i LaSalle co., IL, (30.03.1848 i LaSalle gm enke Kari (Caroline) Larsdtr. Rønningen, dp. 07.11.1817 i Mæl, Tinn, Telemark, utv. 1841 m/skipet WASHINGTON sammen med ekt. Østen Olson Folseland, f. 1802, (d. 1843?), og deres 5 barn (opphold i Gransherad før utv.) Andrew d. 11.08.1875 i LaSalle. Blant Andrew og Karis 5 barn var Austin, 1848-1912. gm 1872 i LaSalle, Gunhild Hendrickson (Henriksdatter) 1849-19129 fra Litle Nessa, Årdal i Hjelmeland. Familien bodde i LaSalle co., IL. Andrew sluttet seg til Mormonerne i 1861. Familysearch oppgir at Andrew (kanskje Anders?)  var f. i Bergen, mens FindAGrave oppgir f. i Telemark. Har ikke funnet dåp så langt. Mange prestegjeld å søke gjennom i 2 fylker ! Se forøvrig Gerhard Naeseth, utv. I, 1825-1943, s. 127, nr 60. Vet noen av brukerne likevel  hvor Andrew kan være f. og/eller dp.

Hilsen Bjarne Jørmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ein start og med alle atterhald om grundige kjeldegranskingar, og automatisk utskrift frå slektsprogrammet mitt:

Navn: Anders Larsson Folsland

--------------------------------------------------

Født: 20 nov 1815 Møli

Døpt: 3 des 1815 Mæl sokn i Tinn

Emigrasjon: 1842 USA

Død: 26 feb 1899

Far: Lars Andersson Heier Folsland (1785-1863)

Mor: Anne Olsdotter Haugen Folsland (1788-1843)

Notiser

Gransheradsoga under Folsland: Anders f. 1815 på Møli g. i New York ombord på “Washington” 31. juli 1842 m. Aslaug Olsdtr. på briggen Washington, jf. Telesoga mai 2012. Gjekk under namnet Andrew Hayer i Amerika. Paret blei velståande farmarar “… on the level, fertile land of north central Illinois.”

Partnere

1: Olaug Olsdotter Øygarden Folsland

Født: 16 sep 1820

Død: 1843

Notiser

Frå Midtgarden i Hovin (Hovinsoga s. 75), men emigrerte frå Gransherad, jf. Naeseth.

Telesoga mai 2012: “… her father abandoned his family, took one son and disappeared into an area (Brandval) northeast of Oslo.”

Ekteskap: 1 aug 1842

Sist endret: 22 mai 2013

Opprettet: 25 apr 2025

Navn: Olaug Olsdotter Øygarden Folsland

Født: 16 sep 1820

Død: 1843

Notiser

Frå Midtgarden i Hovin (Hovinsoga s. 75), men emigrerte frå Gransherad, jf. Naeseth.

Telesoga mai 2012: “… her father abandoned his family, took one son and disappeared into an area (Brandval) northeast of Oslo.”

Partnere

1: Anders Larsson Folsland

Født: 20 nov 1815 Møli

Døpt: 3 des 1815 Mæl

Død: 26 feb 1899

Notiser

Gransheradsoga under Folsland: Anders f. 1815 på Møli g. i New York ombord på “Washington” 31. juli 1842 m. Aslaug Olsdtr. på briggen Washington, jf. Telesoga mai 2012. Gjekk under namnet Andrew Hayer i Amerika. Paret blei velståande farmarar “… on the level, fertile land of north central Illinois.”

Ekteskap: 1 aug 1842

Sist endret: 22 mai 2013

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn ikkje Kari Larsdotter som døypt i Tinn 7. november 1817 i min database. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er nok den rette Kari Larsdotter. Ho er fødd 27. oktober 1812 i Mæl sokn i Tinn og gift i 1833 med Øystein Olsson Bakka Folsland. Utvandra til Amerika i 1842

Navn: Øystein Olsson Bakka Folsland

Født: 1802

Notiser

Øystein var skreddar, jf. s. 774 i Gransheradsoga.

Utvandrarhistoria til dei som reiste i 1842 med briggen “Washington” frå Larvik er skildra i Historielaget for Telemark sitt årsskrift for 1919, jf. s. 774 i Gransheradsoga.

Partnere

1: Kari Larsdotter Folsland

Født: 1812 Møli

Døpt: 27 okt 1812 Mæl

Ekteskap: 1833

Barn: Åste Øysteinsdotter (1833-)

Anne Øysteinsdotter (1835-)

Mari Øysteinsdotter (1837-)

Ola Øysteinsson (1839-)

Lars Øysteinsson (1841-)

Sist endret: 3 okt 2004

Navn: Kari Larsdotter Folsland

Født: 1812 Møli

Døpt: 27 okt 1812 Mæl

Partnere

1: Øystein Olsson Bakka Folsland

Født: 1802

Notiser

Øystein var skreddar, jf. s. 774 i Gransheradsoga.

Utvandrarhistoria til dei som reiste i 1842 med briggen “Washington” frå Larvik er skildra i Historielaget for Telemark sitt årsskrift for 1919, jf. s. 774 i Gransheradsoga.

Ekteskap: 1833

Barn: Åste Øysteinsdotter (1833-)

Anne Øysteinsdotter (1835-)

Mari Øysteinsdotter (1837-)

Ola Øysteinsson (1839-)

Lars Øysteinsson (1841-)

Sist endret: 3 okt 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Det er ikke denne du ser etter da? https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000008954392

Jauda, han ser nok etter denne Kari. Ho er her feilført i ministerialboka som Kari Andersdotter. Det rette er Larsdotter. Vidare er Folseland feiltranskribert som Tosseland. AMF-transkripsjon.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Anfinn Bernaas og Sven Hjortland!

Jo, det er absolutt den aktuelle familien.

Imidlertid, jeg eier utgave 1 om den den norske utvandringen til Amerika v/Gerhard B. Naeseth. Her er en god gjennomgang av familien fra side 124, som passasjerer på WASHINGTON.

Derimot har Naeseth i denne utgaven ikke "fått med seg" at Kari Larsdatter Rønningen, som enke, ble gift II, med Andrew B. Anderson, kanskje f. 23.01.1817 eller samme dato i 1818. Ettersom han døde i 1875, har det således også vært vanskelig å tidfeste år for utvandringen, bortsett at Andrew er i Illinois i 1848 da han gifter seg med Kari (Caroline).

Det er således mulig at Andrew er omtalt i en av de etterfølgene utgavene av serien, således før 1848.

Disse utgavene har jeg ikke.

Hilsen Bjarne Jørmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, bjarne1953@gmail.com skrev:

har det således også vært vanskelig å tidfeste år for utvandringen

Nummer 86 i 1843?

Tinn kirkebøker, AV/SAKO-A-308/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. I 1, 1815-1850, s. 293
Permanent bilde-ID: kb20061211340582
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211340582
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061211340582.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bjarne1953@gmail.com skrev:

enke Kari (Caroline) Larsdtr. Rønningen, dp. 07.11.1817 i Mæl, Tinn, Telemark,

Kor har du Rønningen frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 9b på side 13 (sjå biletfila over) i "What we know about the Hayer (Hyer) family" (Logan, Utah 1954) gjev inga støtte til tanken om at denne Andrew B. Anderson, ektemann nummer to til Kari Larsdotter,  skulle vera norsk. Han er ført som "b. abt. 1812 in Illinois; md. abt. 1847. 

Men det må seiast at denne omfangsrike slektsboka på 274 sider slett ikkje er noko vitskapleg verk. Ho er sterkt prega av ein amerikansk ståstad utan særleg kjennskap til Noreg, norsk kultur, geografi og historie. Eg har ein kopi i mitt eige.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for ny, flott informasjon.

Men, nå tror jeg at Sven Hjortland har funnet en svært aktuell kandidat: Andres Bjørnson (Bratrud eller Brålrud)

Denne Andres er født den 23.01.1818 i Hovin sokn i Tinn, dp. 8. mars 1818. Foreldre: Bjørn Andresen (Bartrud?), gm 27. mai 1809 i Tinn, Margith Olsdtr. (hva som siden skjer med de 2 foreldrene, for jeg se på senere.

Denne fødselsdatoen er identisk med f. dato som er nyttet i Familysearch, uten at det i kildene er oppgitt hvor datoen er hentet fra. FindAGrave har samme dag og mnd, men f. år 1818. Denne Andres ble konfirmert 18. okt. 1835 i Attrå sokn, Tinn og er reg. som utflyttet til America i 1843 i Attrå sokn, 25 år, ungkar. Han kalles Joreskaasa (?).

Jeg lurer på om dere Sven Hjortland og Arnfinn Bernaas har kunnskap om riktig skrivemåte for stedsnavnene (husmannsplassene) som knyttes til Andres?

Andres Bjørnson Joreskaasa, f. i Tinn i 1818 finn jeg igjen i Gerhard Naeseth utgave I, side 274, personnr. 1448, som utvandret med skipet TUSKINA, som ankom NY 14. august 1843. Skipet utreiste fra Havre i Frankrike jfr. Norway Heritage.

Far til Andres var sønn til Andre, altså må det være dette amerikaniserte navnet (Anderson) Andres nytter til sitt familienavn? Hans mellomnavn hvor det kun er B som er kjent, kan således være Bjørnsen ?

Jfr. familysearch ble Andrew B. Anderson gm II, ca 1859 med en pike med navn Martha Torghatten, d. 26.04.1868 i LaSalle county. Det oppgis at hun skal være f. 03.05.1836 i Oslo (Norway). Om det er å stole på er jeg i tvil om, da Torghatten er vel bedre kjent for hjemmehørende i Brønnøy? 

Andrew og Martha hadde barna: Cora, Kathryn, Margaret og Ellen. Cora ble forøvrig gm Charles Olson, sønn til Søren Olson Hetletveit fra Sjernarøy i Rogaland og Sophie Danielsdtr. fra Valheim, Årdal i Hjelmeland.

Takker igjen for svært god hjelp. Har dere noe mer å tilføre, mottas det med takk.

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, bjarne1953@gmail.com skrev:

Andres Bjørnson (Bratrud eller Brålrud)

Denne Andres er født den 23.01.1818 i Hovin sokn i Tinn, dp. 8. mars 1818. Foreldre: Bjørn Andresen (Bartrud?), gm 27. mai 1809 i Tinn, Margith Olsdtr. (hva som siden skjer med de 2 foreldrene, for jeg se på senere.

Det er skrive Bratrud i protokollen, identisk med dagens Bratterud i Hovin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, bjarne1953@gmail.com skrev:

Denne fødselsdatoen er identisk med f. dato som er nyttet i Familysearch, uten at det i kildene er oppgitt hvor datoen er hentet fra. FindAGrave har samme dag og mnd, men f. år 1818. Denne Andres ble konfirmert 18. okt. 1835 i Attrå sokn, Tinn og er reg. som utflyttet til America i 1843 i Attrå sokn, 25 år, ungkar. Han kalles Joreskaasa (?).

Det er skrive Jordeskaase i protokollen ved utvandringa i 1843. Jordeskåse (som er uttalerett) var husmannsplass under Lurås-Rue i Austbygde, elles kjent som barndomsheimen til Jon Torsteinsson Rue "Snowshoe-Thompson". Mora og han emigrerte i 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ein del indisium på at denne Andres Bjørnsson kan vera ektemann nummer to til Kari Larsdotter, men inga sikker stadfesting. Familysearch er inga primærkjelde. Andres kan vera kopla til Kari Larsdotter ved ynskjetenking.

Findagrave fortel vel noko meir.

Kan du leggje ei lenkje til oppslaget i Findagrave?

Og kva med Rønningen, kor kjem det i frå?

Elles er å seia at ekteskapet skal vera inngått i 1847 i Amerika, få år etter utvandringa frå Noreg. Kor kan det vera inngått? Det er ikkje mange aktiuelle kyrkjebøker i det norske Amerika så tidleg, og truleg er ekteskapet innført i protokoll i ein norsk-luthersk kyrkjelyd.

Utvandrarmuseet på Hamar har mikrofilmar av kyrkjebøkene i det norske Amerika, eg har hatt suksess der for nokre år sidan, heilt tilbake på 1850-talet. Moglegvis finn du også slike her i Digitalarkivet (eg har ikkje sjekka).

Eg er altså skeptisk til å konkludere med at du har funne den rette ektemann nummer to til Kari Larsdotter før det ligg føre ei sikker stadfesting.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Takk for ytterlige oppdatering !

Jeg har sendt en melding til vedkommende som reg. denne graven in FindAGrave, og forespurt om hun fortsatt har notater vedr. hennes kilder.

Andrew B. Anderson (1818-1875) - Find a Grave Memorial

Når det gjelder Rønningen, er det Gerhard Naeseth som har kalt "Kari Larsdatter Runningen, b. at Møli in Tinn, Nov.7. 1812" ( s. 127, nr 61.)

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her det iallfall ingen tvil om at vedkomande som har lagt ut desse gravminna frå LaSalle County i Illinois har kjent seg trygg nok til å kople ein stor del av Heier-familien frå Tinn og Gransherad saman med den avdøde Andrew  B. Andrerson. Mykje interessant! Eg vonar du får svar frå denne personen.

Eg skal sjå om det finst norsk-luthersk kyrkjebok frå dette området. Det skal vel godt gjerast. Det aktuelle ekteskapet skal ha vore inngått i 1848, og det er tidleg i pionertida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser ikkje ut som at Digitalarkivet har kyrkjebok frå dette området, ikkje frå Illinois i det heile faktisk. 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&sc[]=kb&c[]=91

Da må ein gå via Utvandrarmuseet på Hamar (Ottestad i Stange). Eg har ei gamal datautskrift som viser at den norsk-lutherske kyrkjelyden i Norway, LaSalle County i Illinois, finst på mikrofilm med innførsler frå 1850-talet. Verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Larsdtr., f. 1812!

Jeg ser heller ikke at Kari Larsdtr. var født på/i Rønningen.

Antar det er Kari som ble f. 27.10.1812 på Møli i Mæl sokn i Tinn, døpt 7. november.

Kari ble konfirmert 16. november 1828 I Gransherad i Hjartdal. Hun har da oppholdsted Folsland. Bygdeboka for Gransherad opplyser at de bodde her på et bruk som kaltes Bakka (var inderster).

Heller ikke så enkelt å finne vigsel, men antar det må være 20.10.1833 i Gransherad. Østen Olsen var 31 år, Kari 21. Imidlertid er Kari reg. som Kari Andersdtr. Folsland, 21 år, altså ikke hennes farsnavn, som vel ikke var vanlig. Giftermålet inngått 6 dager før deres første barn: Aaste ble født 26.10.1833 på Folsland.

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne skreiv:
Heller ikke så enkelt å finne vigsel, men antar det må være 20.10.1833 i Gransherad. Østen Olsen var 31 år, Kari 21. Imidlertid er Kari reg. som Kari Andersdtr. Folsland, 21 år, altså ikke hennes farsnavn, som vel ikke var vanlig.

På 25.4.2025 den 14.43, Sven Hjortland skrev:

Det er ikke denne du ser etter da? https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000008954392

Jauda, han ser nok etter denne Kari. Ho er her feilført i ministerialboka som Kari Andersdotter. Det rette er Larsdotter. Vidare er Folseland feiltranskribert som Tosseland. AMF-transkripsjon.

Endret Fredag 14:59 av Anfinn Bernaas
Endret av Anfinn Bernaas
hhgg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2025 den 15.45, Anfinn Bernaas skrev:

Da må ein gå via Utvandrarmuseet på Hamar (Ottestad i Stange). Eg har ei gamal datautskrift som viser at den norsk-lutherske kyrkjelyden i Norway, LaSalle County i Illinois, finst på mikrofilm med innførsler frå 1850-talet. Verdt å sjekke.

Det ser ut til at dei mest aktuelle kyrkjebøkene er frå Norway, Fox River, LaSalle County i Illinois. Verkeleg eit pionersettlement. Der skal vera innførsler 1854–1858, men det hender visst at ein får seg ei overrasking eller fleire ved nærare ettersyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider