Gå til innhold
Arkivverket

Olia Olsdatter 1816 - 1875 født i Elverum - Hva står det om faren i dåpen og hva het fadderne?

Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

Veldig glad for hjelp til å tyde hva står det om faren og hva faddernes navn og gårder i denne dåpen. Jeg har skrevet ned så langt jeg tror jeg har klart å tyde selv😃
Det gjelder oppføring nr. 15 her https://www.digitalarkivet.no/kb20070603300347

Fødte og døpte 1816, Elverum prestekontor, AV/SAH-PREST-044/H/Ha/Hab/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1815-1829, s. 25, nr 15:
Olia Olsdatter født 16. 02.1816, døpt 03.03.1816, uekte

Foreldrenes navn, stand, håndtering og bopel: Ungkarl Ole Olsen Haug ...... Tjeneste  ....... for ..... ...... Brothmand (hva betyr det i tilfelle?) i Christiania og pigen Marthe Olsdtr.

Faddere:

1... Anne Hansdatter Strand

2 p(igen).. Marthe... Olsdatter Kjerneli…

3. Ole Larsen Strand

4. Peder Olsen Lilleengen...

5. Christian Olsen Stakken...

På forhånd takk for hjelpa!

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yvonne Roualet Thoresen changed the title to Olia Olsdatter 1816 - 1875 født i Elverum - Hva står det om faren i dåpen og hva het fadderne?

"Ungkarl Ole Olsen Haugsta (Hangsta?) Tjeneste Dreng hos Justis raad Brochmand i Christiania og P. Marthe Olsdtr."

"K[kone] Anne Hansdr Strand P Marthe Olsdatter Kjernet ?? Ole Larsen Strand D[dreng]. Peder Olsen Lilleengen D. Christian Olsen Stakken

Det som står etter "Kjernet"/før Ole kan vere "M" [Mand]

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Ivar S. Ertesvåg! 🤩
Nå har jeg et mye bedre utgangspunkt for å finne ut mer om denne faren. Pigen Marthe Olsd. er fra husmannsstanden, og jeg har annen kandidat til en hun giftet seg med seinere i 1816. Med en far som jobber hos en justisråd så er det jo sannsynlig at det ikke ble giftermål Ole Olsen Haugsta/Hangsta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yvonne Roualet Thoresen skrev:

Med en far som jobber hos en justisråd så er det jo sannsynlig at det ikke ble giftermål Ole Olsen Haugsta/Hangsta. 

Trur ikkje stillinga har noko å seie.  Han var "Tjeneste Dreng", ikkje hovmeister ... 

Elles kan det vel vere han her som er arbeidsgjevar: https://lokalhistoriewiki.no/Jørgen_Wilhelm_Brochmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider