Jump to content
Arkivverket

Foto av ei dame - tatt ca når?

Vigdis Olsen

Recommended Posts

Jeg har flere gamle familiebilder som jeg ikke vet hvem er, bla denne unge damen.

Er det noen som utifra klær, smykker, frisyre etc. kan bestemme omtrentlig når dette bildet er tatt?

Flere av bildene i samme album vet jeg er fra USA. Har denne damen en "norsk i Norge-stil" eller "norsk i USA- stil"? 🤔

Kopi.JPG

Have you taken the pictures out of the album entirely?  That might be useful to see if there is a photographer's mark which might tell you where the picture was taken, on the cardboard front or back.

• Thanks 1

Generally, there are silhouettes which are tied to time frames: 

image.png.a8134f3ebe45b45915d62ca39a4ca3a7.png

In your picture, the jewelry does not appear to be sølje or traditional Norwegian.

Maureen Taylor's book, Family Photo Detective would be a good help.  Sometimes the color of the cardboard the photo is mounted on can tell you the date of the picture.

• Thanks 1

There is no more information on the photo.

As far as we know, some (most) of the photos in this album is from 1900-1910. But no all of them.

Vigdis

It was my great-grandfather's. He was born 1874. Then my grandfather got it and now my father.

Jeg har veldig mange fotografi av både menn og kvinner i slekten min tatt i perioden ca. 1880 - 1920. Jeg vil anslå fotografiet til å være tatt ca. 1900. Før dette var kvinneantrekkene enklere, mindre pyntet og kragen satt gjerne tettere rundt halsen. Jeg synes jeg ser at kvinner i siste halvdel av 1800-tallet hadde mer markert krage (f.eks. blomstret), og gjerne også en stiv krage, sammenlignet med tidlig 1900-tallet. Fra 1900-tallet og utover ble kragene "mykere" og mer av halsen synlig.

• Thanks 1

Fotografi tatt ca. 1895, antrekkene til de tre kvinnene her har mange likhetstrekk med den unge damen i starten av tråden.

image.png.694ab15f4b9fc4d7516e95a067e0c81d.png

• Thanks 1

Foto ca. 1885. Litt enklere antrekk og litt høyere krage

image.png.e78ad34e390b1986b4ebf8a138e00040.png

Foto ca. 1910 - 1915. Litt mer "moderne" antrekk på denne samlingen av søstre og søskenbarn:

image.png.23fe27186682c686f623f395916ee236.png

• Thanks 1

Kvinnene på fotoet fra ca 1895 hadde klær som lignet veldig på kjolen til min slektning. (Antatte slektning, i hvert fall.)

Det er litt tidligere enn de fleste bildene i albumet, men jeg har funnet et annet bilde i albumet som viste seg være tatt før 1900.

Vigdis

On 5/31/2025 at 10:28 PM, Vigdis Olsen said:

Har denne damen en "norsk i Norge-stil" eller "norsk i USA- stil"?

Jeg har sett litt nærmere på dette fotografiet. Det ser ut som bildet er tatt utendørs med kvinnen oppstilt foran et lerret eller duk. Jeg ser et naturlandskap med sjø/innsjø og trær. Jeg tenker at dette oppsettet ikke er typisk norsk? I Norge ville jeg forventet at fotografiet er tatt innendørs i et fotostudio for denne typen oppstilt bilde. Lerretet ser ganske stort ut også, det fortsetter ut av bildet både ved siden av og over denne damen. Med dette som bakgrunn tror jeg fotografiet er tatt i Amerika.

Jeg har lurt på om bildet er tatt inne eller ute, men har landet på at det er tatt innendørs. På bakken/gulvet er det glipper i det som ligner gress og der er det planker. Kan jo selvfølgelig være en veranda el., men hvis de først bruker "liksom-gress" så gjør de vel det innendørs? (Lerret og vind er en heller dårlig kombinasjon.)

Blant bildene i albumet er det bilder med lignende "gress og lerret" tatt både i Norge og USA.

Bakgrunn.JPG

image.png.254149e46c35005b08b1ffc031954380.pngimage.png.25cf9dd5272a4a81ea3ce910b95af042.png

1890's feature is the pouffy upper sleeves with tight lower sleeves.  The style is called "leg of mutton."

Your picture the sleeve is the leg of mutton but not as extreme:

image.png.3f28a509cbba9066257af82051651f60.png

You might want to look at the subjects to see if any person's image turns up more than once.  In Frank's photos we have this woman:

image.png.1bec5e77b934c237fc590e4500e88548.png

image.png.3ded7fdae63ee15e665b428304e38012.png

I have not found someone who looks like her in any of the other photos.

Do you think the photo is taken late in the 1890's? 

Well, I think it transitions from 1880s to 1890s or from1890s to 1900s, because of some of the other details such as this:

which seems more like 1880s image.png.572b41af6c994af69cfa03def2652cc2.png

and the shape of the the skirt more like 1880s: image.png.92a99206f8189c0f8d7c01866ec3cdb0.png

• Thanks 1

Thank you.

She is in our family-album so I believe she is family. I was hoping there was a key element that would limit the photo to a very narrow time-span and even a place.

I guess she will remain an "unknown young woman".

Vigdis

Jeg lastet opp fotoet til Myheritage, som foreslo at det er fra rundt 1897.

• Thanks 1

Takk!

Det var lurt. Jeg visste ikke at Myheritage hadde en slik mulighet. Det krever antagelig et betalt abonnement? 

Vil du få beskjed om "treff" hvis det samme bildet lastes opp i et slektstre el.?

Vigdis

8 minutter siden, Vigdis Olsen skrev:

Takk!

Det var lurt. Jeg visste ikke at Myheritage hadde en slik mulighet. Det krever antagelig et betalt abonnement? 

Vil du få beskjed om "treff" hvis det samme bildet lastes opp i et slektstre el.?

Vigdis

Ifølge denne blogg-artikkelen på Myheritage fra 2023 var den iallfall gratis da.  Om dette fortsatt er tilfelle vet jeg ikke.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt, så finnes det i Myheritage konseptet Smart Matches, men om det også omfatter bilder vet jeg ikke.

Edited by Werner Kvalem Vesterås
  • Thanks 1