Jump to content
Arkivverket

Transskribering av tekst fra en pantebok fra 1909

Vidar Isaksen

Recommended Posts

Hei. 

I forbindelse med en gammel eiendom vi har i familien prøver jeg å undersøke historikken og detaljene rundt tidligere delinger. Jeg mener å ha funnet relevant info i en gammel pantebok, men sliter med å tyde hva som står skrevet her. Er det noen i dette forumet som har tips til hvor jeg kan får tydet en slik tekst eller som selv klarer å transkribere oppføring nr 63 som jeg gjerne skulle hatt infoen fra. 

Tinglysingsmateriale: Senja sorenskriveri 1855-, AV/SATØ-S-0048/1/H/Hd/L0027: Pantebok nr. 27, 1909-1910, s. 36 - Skanna arkiver - Arkivverket

mvh

Vidar Isaksen

Hei. Jeg klarer ikke å lese hele teksten, men med hjelp av "kunstig intelligence" får jeg opp dette. (bør sjekkes av en person av kjøtt og blod)

19. juni 1909

Delings- og skylddelingsforretning avholdt den 19. juni 1909 for eiendommen «Øvre Kjøle» i Nes kommune, gnr. 34, bnr. 36, hvor eier er Mikkel Hansen. Oppmøtt var eier Mikkel Hansen og lensmann Kjølberg, som på vegne av kommunen førte tilsyn med at alt gikk korrekt for seg. Undertegnede oppnevnt som skjønnsmenn: Nils Jørgensen, Nils Pedersen og undertegnede selv, som formann.

Før delingen begynte, ble eiendommen befart og vurdert. Den ble funnet å inneholde 36 mål fulldyrket jord, 46 mål skog og beite, samt 20 mål myr og annet mindre verdifullt areal. Eiendommen er i alt 102 mål, hvorav 36 mål åker og eng, 46 mål skog og beite og 20 mål myr og udyrket mark.

Eier Mikkel Hansen begjærer skylddelingen foretatt for å utparsellere en tomt til sin sønn, Johan Mikkel Hansen, som allerede har bygget hus på tomta. Skjønnsmennene går inn på begjæringen og foretar skylddelingen etter beste skjønn.

Det ble videre besluttet å utparsellere et areal på 4 mål til Johan Mikkel Hansen, hvorpå det allerede er oppført hus. Tomta består av 2 mål dyrket jord og 2 mål hage og gårdsplass. Dette arealet ble fradelt og ble tildelt Johan Mikkel Hansen, som nå blir eier av tomta. Skjønnsmennene har vurdert verdien av tomta til 4 mål som en passende parsell til ny eier.

Eiendommen «Øvre Kjøle» har nå en skyld på 1,12 mark, og den fradelte tomta får en skyld på 0,04 mark. Resten av eiendommen beholder en skyld på 1,08 mark. Skylddelingsforretningen ble avsluttet og underskrevet av samtlige tilstedeværende.

Edited by Ivar Moe

22 timer siden, Ivar Moe skrev:

Hei. Jeg klarer ikke å lese hele teksten, men med hjelp av "kunstig intelligence" får jeg opp dette. (bør sjekkes av en person av kjøtt og blod)

19. juni 1909

Delings- og skylddelingsforretning avholdt den 19. juni 1909 for eiendommen «Øvre Kjøle» i Nes kommune, gnr. 34, bnr. 36, hvor eier er Mikkel Hansen. Oppmøtt var eier Mikkel Hansen og lensmann Kjølberg, som på vegne av kommunen førte tilsyn med at alt gikk korrekt for seg. Undertegnede oppnevnt som skjønnsmenn: Nils Jørgensen, Nils Pedersen og undertegnede selv, som formann.

Før delingen begynte, ble eiendommen befart og vurdert. Den ble funnet å inneholde 36 mål fulldyrket jord, 46 mål skog og beite, samt 20 mål myr og annet mindre verdifullt areal. Eiendommen er i alt 102 mål, hvorav 36 mål åker og eng, 46 mål skog og beite og 20 mål myr og udyrket mark.

Eier Mikkel Hansen begjærer skylddelingen foretatt for å utparsellere en tomt til sin sønn, Johan Mikkel Hansen, som allerede har bygget hus på tomta. Skjønnsmennene går inn på begjæringen og foretar skylddelingen etter beste skjønn.

Det ble videre besluttet å utparsellere et areal på 4 mål til Johan Mikkel Hansen, hvorpå det allerede er oppført hus. Tomta består av 2 mål dyrket jord og 2 mål hage og gårdsplass. Dette arealet ble fradelt og ble tildelt Johan Mikkel Hansen, som nå blir eier av tomta. Skjønnsmennene har vurdert verdien av tomta til 4 mål som en passende parsell til ny eier.

Eiendommen «Øvre Kjøle» har nå en skyld på 1,12 mark, og den fradelte tomta får en skyld på 0,04 mark. Resten av eiendommen beholder en skyld på 1,08 mark. Skylddelingsforretningen ble avsluttet og underskrevet av samtlige tilstedeværende.

enkelt sagt:  det er godt gjort å få alt feil ...

• Haha 1

tinglyst "19de Juni 1909".

starten om lag sånn::

"Delings og Skyldsætningsforretning. Aar 1901 de 21de Mai indfandt vi fire

af Sorenskriveren opnænvte Skjøns- og Meddomsmænd os paa Gaarden

Krøtøy Gardsdnr 8 BrsNo 1 i Bjarkøy Herred,  ?? Tinglag for at dele og

skyldssætte denne Eiendom i tre lige Dele. Hvorda: foretages Deeling med en

Linje, der tog sin Begydelse ved nedsat Sten i Dalaset(?) og gaar i omtr. S.

V(?) Retning 30 Meter til nedsat Sten i ??dalen og vider i lidt mere vestlig

Retning 76 Met. til nedsat Sten midt i Langdalen. Herfra bøier Linjen i V.N.V

Retning til nedsat Sten midt paa Volden 34 Met derfra i samme Retning til

nedstat Sten i Fjøsrabben 36 Met. ..."

Jeg hadde håpet at "kunstig intelligens" kunne hjelpe meg til en mer effektiv lesning av håndskrift. Men kan noen fortelle meg hva som har skjedd her? Jeg støtter selvfølgelig fult Ivar S. Ertesvåg sin transkripsjon.

Mvh

Guri

"To err is human; to really foul things up requires a computer" heiter det i eit sitat med omdiskutert opphav.

Spørsmålet til spørsmålsstillaren (Vidar) er om dette var info om rett eigedom; altså bnr.1 (og to frådelte bruk i 1909) av

Krøtøy i Bjarkøy (det er vel Harstad kommune no).