Gå til innhold
Arkivverket

Kildetro transskribering - eller brukervennlig transkribering ?

magne@varslot.net
 Del

Recommended Posts

Jeg har nettopp vært snill gutt, men har jeg gjort en god eller slett jobb?

En kirkebok forelå med transkribering utom malen, og jeg påtok meg å gjøre den kildetro. 

Så stiller jeg meg spørsmålet: hvem er det vi transkriberer for? Som slektsgransker vil jeg si at hvis jeg skal gjøre en transkribering , så burde det være for å gjøre det lettere for oss som slektsgranskere å finne korrekt informasjon. Originalen gjøres jo uansett best tilgjengelig ved tilgjengelige scannede bilder. Transkriberingen vil aldri være noen primærkilde uansett.

Hva er det så jeg har gjort? 

Jo da, jeg har korrigert noen datoer og navn, jeg har  systematisert filen, og jeg har lagt til mer informasjon.  Jeg har også koblet filen til de scannede bildene og lagt til siderefetanser. Men ellers? Jo, jeg har endret husmann til Huusm./Hmd/Hm. Jeg har endret farsnavn til patronym (Ole til Ols/Ols./Olsen eller Olsd/Olsd./Olsdtr). Inderst er blitt til Ind. Gaardmann er blitt til Gmd/Gmd /Gm. Husmannsplassen Dillanvald er blitt til Dillanv./Dillv./Dillvd. Soldatkvarter er blitt til Soldq. (hvem forstår umiddelbart hva q-en står for?) Ridende jæger er blitt til Ridj.  Ridende Jægerlægd til Rid Jægerl.  Ridende Jægerlægd til Ridjl. (hva står l-en for?) Dragon til Drag. Fanejunker til Fahnej. Christen er blitt til Ckristen, og det er flere andre eksempler på at et navn er gjort vanskeligere å søke etter. Patronymer og boplasser som er lagt til av bygdehistorikere/lokalkjente folk er fjernet.  

Når jeg transkriberer finner jeg underveis ut en del om hva presten har ment, og hva hans kråketær og forkortelser betyr. Da mener jeg at det er viktigere å få fram betydningen enn at det skal være helt kildetro bokstavrett. 

Er det derfor riktig av vi som slektsgranskere skal bruke tid på slikt arbeid ?

Jeg stiller et stort spørsmål ved det, for jeg føler at jeg har gjort slektsgranskere en bjørnetjeneste ved min innsats !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du er ikke alene om å stille dette spørsmålet. Jeg mener det er helt OK å skrive Olsen og Olsdatter i stedet for Olss og Olsd. Dette blir da også godtatt av digitalarkivet.
Når det gjelder andre forkortelser så mener jeg at det bør være være rom for å skrive navnene helt ut når det ikke er tvil om hva presten har ment. For eksempel så mener jeg at det er OK å skrive Kristiania i stedet for Xiania, Christiansand i stedet for Chand og Kristoffer i stedet for Xoffer da det går klart fram av sammenhengen hva presten har ment. Digitalarkivet er her av en annen mening og mener at slike forkortelser skal skrives bokstavtro. Jeg er snill gutt og retter meg etter digitalarkivets rettningslinjer selv om jeg er uenig.

Endret av Arne Reidar Jullum
Lenke til kommentar
Del på andre sider