Gå til innhold
Arkivverket

Transkibsjon

Gaute A. Stråpa
 Del

Recommended Posts

Tough row to hoe....

You've read this page which appears to be an abstract of the document? 

image.thumb.png.edfd2cb2c36cc1355a1741674e523c27.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finnert det ganske lærerikt å studere svaret på mine utallige spørsmål om help til tyding i 'Slekt og Data's tydeforum. Ved å sammenligne tydesvarene med den originale teksten som en trenger hjelp til å lese, har jeg etter hvert klart å tilegne meg nok kunnskap til å lese ganske mye ny-gotisk. Selv om jeg snart er 69 år eldre enn deg, finner jeg stadig noe nytt å lære. Kanskje metoden kan funke for deg også !

På 26.6.2025 den 20.13, Gassen08 skrev:

eg lurer på om nokon her kan lære meg å transkribere slike dokument

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start dette emnet i Tydeforumet, og legg ved link til tråden du har opprettet her. Det er mange flinke tydere der.

Ta skjermbilde av teksten og legge den inn i Chat GPT, og spør om transkripsjon. De flinke tyderne vil kunne se om transkripsjonen er rett, hvis du legger den inn i forumet. 

Men lær deg de gotiske bokstavene, det er innmari gøy når man faktisk klare å tyde en god del selv. Du blir sannsynligvis den eneste eleven på skolen din som kan det🙂

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.