Gå til innhold
Arkivverket

Emely Charlotte Therese Pedersen, Sagene, hva døde hun av?

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Emely Charlotte Therese Pedersen døde 5/11 1921 ca 50 år gammel. I følge familien lå hun i sengen en periode og bare visnet hen. Familien visste åpenbart ikke hva som feilet henne.

Dødsårsaken oppgitt i kirkeboka (nederst på sida) er ukjent for meg. Hva kan dette ha vært for en lidelse?

https://media.digitalarkivet.no/view/78613/114947/73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, men fikk ikke skriften helt til å stemme. Familien kjente heller ikke til at det var lammelser i forbindelse med hennes dødsleie. Det har trolig vært et uklart sykdomsbilde og da kan naturligvis legen ha tydd til denne diagnosen i mangel av noe bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på Arkivportalen ser jeg at  Arkivverket/Riksarkivet har medisinske dødsmeldinger fra Statistisk sentralbyrå for Oslo (Kristiania) 1921. Disse er så gamle at du nok kan se på dem på lesesalen på Riksarkivet.

Du kan eventuelt henvende deg til Arkivverket:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralyse betyr total lammelse.  Parese betyr delvis lammelse.  Problemet her er at det ikke går frem hva det var paralyse av, som vanskelig for å gå, lammelser av en hånd,  svelgvanskelikhet (fikk ikke måt i seg etc.)  Hun lå i senga og visnet hen.  Bakenforliggende årsak var nok et hjerneslag.  Den angitte dødsårsak er nokså diffus og ville ikke blitt godtatt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle bidrag til å løse denne familiegåten. Spesielt takk til Carl Nilsen som fant dødsmeldingen. Blodforgiftning høres ut som en riktig diagnose for den av hennes barnebarn som jeg har fått opplysningene av. Men jeg skulle gjerne vist hvilket begrep som er skrevet både i kirkeboka og i dødsmeldingen. Para er lett å lese, men hva står etter det? Paralyse passer dårlig både med skrift og diagnose, men hva annet kan stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nærmere på det som er skrevet som dødsårsak i kirkeboka, og det som står i parantes under Blodforgiftning i lenka fra Carl. Disse ordene er like og jeg leser dem som Paralyh. Dette ordet gir ingen mening for meg og jeg har heller ikke klart å spore opp noen betydning. Kan dette være en kortform av et mer fullstendig medisinsk begrep? At min kones mormor døde av blodforgiftning er interessant nok, men forteller dette ukjente ordet noe mer om hennes tilstand da hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anestesilege leser det ukjente ordet som Paralyt. Dette er en kortform for paralytisk tilstand, altså en tilstand av total lammelse som følge av blodforgiftningen. Da anser jeg denne saken som løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider