Gå til innhold
Arkivverket

Prøver å forstå transkribert materiale

Yngve Kristensen
 Del

Recommended Posts

Hei,

jeg tok nylig en såkalt MyHeritage Ancestry DNA test, og jeg skal være ærlig og si at jeg ble litt overrasket. Viste seg at jeg har totalt ca. 12.5% materiale fra Storbrittania. Jeg har gått igjennom flere familietre som en god del i min familie har laget, og jeg finner ingen med noe engelsk avstamning så langt tilbake som 1400-1500 tallet. Er klar over at man ikke kan stole på kilder som er så gamle, men nylig snublet jeg over denne personen som jeg skal slekte på.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000798648

Under Stilling/Stand står det U.K og Soldat. Jeg vet ikke hva U.K står for her, er det United Kingdom? jeg er ikke vant til å lese slike kilder. Navnet tilsier jo at han er Norsk, men det er det nærmeste jeg har kommet en person som kan ha noe tilknytning til Storbrittania. I tillegg er bosted skrevet i forskjellige varianter, Mychings, Møchings osv. Regner med dette er Myking på Lindås, resten av familien bodde rundt i det området.

Setter pris på enhver hjelp her. 

Dna.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Hei Yngve

Jeg tror du kan glemme at Einar har engelske aner. Han var født i Masfjorden av Lars Einarsen Risnes og Marite Hansdatter.

UK står for ungkar.

Du vil sikkert finne mer om hans slekt i bygdeboka for Masfjorden

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt svar Ivar 🙂. Tror nesten jeg gir opp om å finne noen engelske aner, tror nok denne testen peker på at det er mange fra vestlandet som deler DNA med grupper i Storbrittania, og det er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken. Er nok riktig det artikkelen sier. Mine aner har også bodd på Vestlandet (Bergensområdet) i mange hundre år. Lengste jeg kunne følge en gren var til 1350-tallet og vedkommende bodde ikke langt fra området vi gjør den dag i dag. 😄 

Endret av Yngve Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider