Gå til innhold
Arkivverket
Carsten Schanche

Noen som ønsker oppslag i Nordmenn i fangenskap 1940-45 eller Nordmenn drept i tysk krigstjeneste?

Recommended Posts

Carsten Schanche

Gjør oppslag for de som ønsker det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rita Hole

Min bestefar Arnt Kristiansen Ørnekuppa Skjeberg født 1897 satt i fangenskap for å ha fraktet nordmenn over til Sverige. Vet han satt på Grini. - Kan det stå noe om ham ? (Hans brødre var også med på dette med samme adresse)

Rita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Flaten

Min tante, Julie Bergh, f. 1902, satt på Grini i krigens siste dager. Kan du finne noe om henne?

Harald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Arnt Fritiof Kristiansen, fisker, Sarpsborg, f.13-4-1897. Arr. 19-11-1943, overført Halden, ovf. Grini ank. 27-11-43 (f.nr.8972) ovf. 28-5-44 Sachsenhausen (f.nr.79796), til freden.

Ole Kristiansen, fisker, Sarpsborg, f.6-4-03. Arr. 22-11-43, ovf. Grini ank. 27-11-43 (f.nr.8970) ovf. 28-5-44 Sachsenhausen (f.nr.79784), til freden.

Jens Fredrik Kristiansen, fisker, Sarpsborg, f.28-05-10. Arr. 19-11-43, ovf. Grini ank. 27-11-43 (f.nr.8973), ovf. 28-5-44 Sachsenhausen (f.nr.79792), til freden.

Alle 3 brødrene er forøvrig nevnt i fortegnelsen over norske fanger i Sachsenhausen i boka "Liv og død, historien om Sachsenhausenfangene" av Kristian Ottosen. Den bør du lese hvis du ikke har gjort det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Harald

Julie Bergh, journalist, Tønsberg, f.1-10-02. Arr. 15-4-45, ovf. Larvik, ovf. Grini ank. 20-4-45 (f.nr.19460), til freden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Flaten

Takk skal du ha Carsten. Det var raskt ekspedert!

Harald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rita Hole

Takk for oppslag. Boka du nevner om Sachsenhausenfangene visste jeg ikke om, mange takk Carsten !

Rita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Kan du finne noe om Hans Bernard Risanger.Tatt av tyskerene i 41 plassert på Ulven så transportert til tyskland. Han var i luftforsvaret i 1940 og etterettningstjenesten..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Iversen

Hei!

Står det noe om Birger Kørra f. 1921 og Torbjørn Suren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Terje

Hans Bernhard Risanger, radiotelegrafist, Haugesund, f.20-5-09. Arr. 30-8-40, ovf. Bergen, ank. 6-9-40 (f.nr.145), ovf. 25-2-41 Ulven, ovf. 3-7-41 Hamburg-Fuhlsbüttel, ank. 28-7-41, ovf. Bautzen, ank. 3-7-41, død 20-1-45.

Han er også omtalt i "Våre falne".

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=vaarefalne3&sideid=713&innhaldid=1&storleik=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Anne-Lise

Birger Rikvaldsen Kørra, skogsarb., Våler, Hedm., f.17-01-21. Arr. 16-04-43, ovf. Møllergata 19, ank. 29-04-43, ovf. 14-05-43 Grini (f.nr. 7670), løsl. 11-08-43.

Torbjørn Suren, arbeider, Elverum, f.19-04-27. Arr. 09-09-44, ovf. Hamar, ovf. Grini, ank. 31-10-44 (f.nr.15465), til freden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Takker så mye Carsten..

Nå tenker jeg en skal få på plass endel brikker her ja..

Bautzen får jeg bare treff på som fangeleir etter krigen..Har du noe tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Skålnes

Står det noko om Alfred Skålnes (min far), Lars Grasdal og Knut(?) Vik som blei tatt til fange i Kvarven like etter 09. april 1940? Min far sat fange på Ulven i omlag ein månad.. Lars klarte å rømma. Står det noko om kor mange som totalt blei tekne i Kvarven?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Marie

Ingen av disse er nevnt i boka, ellers er det ingen oversikt over hvor mange som ble tatt fra hvert enkelt sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Terje

Bautzen ligger iflg. kartet i boka litt nord-øst for Dresden ved grensen til Tsjekkoslovakia, det er det jeg kan si om det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Iversen

Supert! Takker så mye!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Hei Har du noe på John ( Jonnemann ) Larsen født 6 oktober 1920 i Bærum

mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Bjørn

John Larsen, stortingsbetjent, Bærum, f.6-10-20. Arr. 9-12-41, ovf. Møllergata 19, ank. 9-12-42, ovf. 28-01-43 Grini (f.nr.1447), ovf. 15-02-43 Sachsenhausen (f.nr.61009), død 22-04-43.

Fra "Våre falne":

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=vaarefalne3&sideid=91&storleik=

Hei Carsten , takk for svar . Artikkelen om Jonnemann gir virkelig rom for ettertanke . De var noen virkelige helter disse motstandsfolkene under krigen . De var nok også meget klar over både risiko og konsekvenser . Vet du om det finnes noen kilder i Norge som har dødsårsaken til Jonnemann i Sachsenhausen ?

mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Bjørn

Det vet jeg ikke. Han tok artium ser jeg, kanskje studentbiografien kan fortelle noe mer, han var vel student 1939/40 vil jeg tro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Hansen

Hei Carsten,

finner du noen med navn Støreng??

mvh

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Carsten Schanche

Tore

Einar Støreng, elektriker, Oslo, f.17-02-04. Arr., ovf. 17-06-44 Akershus (f.nr.9423), til freden

Gudmund Støreng, kabelarbeider, Oslo, f.16-03-06. Arr., ovf. 09-05-41 Møllergata 19 (f.nr.1221), løsl. 26-05-41.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Hansen

Takk skal du ha Carsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lise Galaasen

Hei!

Har du noe informasjon om Oddgeir Galaasen og Paul Rønningen? Om sistnevnte vet jeg iallfall at han satt på Grini, men vet ikke når. Kan du søke på navn? Hvis ikke blir nok dette altfor mye jobb.

Beste hilsen

Lise

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mette Fausko

Hei Carsten

Kan du finne Lilli Solveig Hanevik el. Follestad f.1902.

Mvh.Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.