Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Nordmenn i fangenskap 1940-45 eller Nordmenn drept i tysk krigstjeneste?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Lise

 

Paul Rønningen, gårdbruker, Trysil, f.11-02-18. Arr. 11-12-43, ovf. Grini, ank. 06-01-44 (f.nr.9378), ovf. Bardufoss (f.nr.9378), ovf. Grini (f.nr.9378), til freden.

 

Ingen Oddgeir Galaasen er nevnt, men det er Karsten, Knut, Leif og Øivind Galaasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette

 

Lilli Solveig Follestad, husmor, Drammen, f-04-05-02. Arr. 13-06-44, ovf. 13-06-44 Drammen, løsl. 23-06-44. Arr. 13-01-45, ovf. 13-01-45 Møllergata 19 (f.nr.7087), til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Carsten!

 

Jeg søker opplysninger om Harald Werner Paulsen f. 28.10.1917 på Raufoss, V. Toten. Han ble arrestert i -44/45 og bodde da i Breiskallen, Vardal. Satt fengslet på Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten!

 

Bestemors bror, Henry Georg olsen f. 26 Sep 1919 fra Onsøy/ Østfold var med i krigen, og giftet seg der med sin første kone Violet 15.07.1942. Kan du ha noe på han? :blink: Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei Carsten!

 

Vil du som om du finner noe om Kåre Bradal f. 14.03.1921 i V. Toten (Raufoss)?

Antagelig bosatt der da han ble arrestert.

 

På forhånd hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for et flott tilbud.

 

Jeg søker spesielt tre personer, av Romanifolket:

 

* Anna Sofie Thingberg, født 16.november 1919. Hun ble arrestert i Oslo 1943, og sendt videre kort tid etter til Ravensbrück hvor hun satt til krigens slutt. Hun skal ha overlevd fangenskapet, da hun visstnok gifter seg i 1947 i Nederland.

 

* Vilhelm Fredriksen, født 13.januar 1920. Ble arrestert i 1944, og sendt i fangeleir i Polen. Han emigrerte etter krigen til Brasil, og deretter til USA.

 

* Else Petrea Jørgensen Mørkvik (Adolfsen), født 22.november 1923 (oppført med ulike fødselsdatoer). Ble arrestert rundt 1943, og sendt til fangeleir i Polen. Det fortelles ulike historier om hennes fangeopphold, blant annet at hun ble utsatt for eksperiment av Dr. Mengele (der det skal ha blitt sluppet levende mus inn i hennes mage). Denne kvinnen døde i en ganske høy alder, for kun få år siden. Hun snakket aldri om krigen.

 

Disse tre personene ble sendt i ulike fangeleire, årsak er ukjent. Det finnes tydelig få opplysninger som dokumenterer deres fangeopphold i konsentrasjonsleire. Alt du måtte ha av informasjon rundt disse tre overnevnte personene mottas med takk.

 

Med vennlig hilsen

Kai-Samuel Vigardt

(kasaglar@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai-Samuel

 

Anna Sofie Thingberg, Oslo, f. 16-11-19. Arr. 24-04-43, ovf. 24-04-43 Grini (f.nr.7431), ovf. 06-10-43 Ravensbrück (f.nr.24149), til freden.

 

Wilhelm Fredriksen, sjømann, Modum, Busk., f. 13-01-20. Arr. 21-06-44, ovf. Grini, ank. 22-06-44 (f.nr.11523), ovf. 10-08-44 Stutthof, ank. 13-08-44 (f.nr.63097), til freden.

 

Else Jørgensen Mørkvik, hushjelp, Lørenskog, Akh., f. 22-11-24. Arr. 22-06-44, ovf. Grini, ank. 22-06-44 (f.nr.11521), ovf. 10-08-44 Stutthof, ank. 13-08-44 (f.nr.63043), til freden.

 

Iflg. boka om Grinifangene ble Else arr. p.g.a. fluktforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kai-Samuel

 

Anna Sofie Thingberg, Oslo, f. 16-11-19. Arr. 24-04-43, ovf. 24-04-43 Grini (f.nr.7431), ovf. 06-10-43 Ravensbrück (f.nr.24149), til freden.

 

Wilhelm Fredriksen, sjømann, Modum, Busk., f. 13-01-20. Arr. 21-06-44, ovf. Grini, ank. 22-06-44 (f.nr.11523), ovf. 10-08-44 Stutthof, ank. 13-08-44 (f.nr.63097), til freden.

 

Else Jørgensen Mørkvik, hushjelp, Lørenskog, Akh., f. 22-11-24. Arr. 22-06-44, ovf. Grini, ank. 22-06-44 (f.nr.11521), ovf. 10-08-44 Stutthof, ank. 13-08-44 (f.nr.63043), til freden.

 

Iflg. boka om Grinifangene ble Else arr. p.g.a. fluktforsøk.

 

Hei Carsten, og tusen takk for oppslag og tilbakemelding. Dette var svært nyttig informasjon. Kjenner du til om det finnes noe ytterligere bakgrunnsinformasjon om opphold til den enkelte fange osv i arkivet etter Grini? Hadde den enkelte vært i en form for rettsak e.l. i forbindelse med fangeoppholdet?

Tror du fluktforsøk menes at hun har forsøkt å rømme fra en fangeleir, eller at hun har forsøkt å forlate landet?

 

Med vennlig hilsen

Kai-Samuel Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fluktforsøk hun ble arrestert for er ikke godt å si, ellers kan du lese mye om Grini på nett, f.eks. her

 

http://www.skoleforum.com/stiler/saeremne/det.aspx?id=3086

 

Her finnes en dagbok fra en som satt på Grini

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Nettutstillinger/Riksarkivets-vaarslipp-2010/Norske-fanger

 

Så har du endel krigsrelatert stoff her

 

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=105918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Carsten!

 

Lurer på om du har noe om Edvin Ottar Nordengen, f. 1917 i V. Toten?

I flg "Våre falne" døde han i Tyskland, men virker som ikke alt der er helt riktig

 

På forhånd hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar

 

Edvin Ottar Nordengen, baker, Vestre Toten, f. 16-04-17. Arr. 28-03-44, ovf. 31-03-44 Møllergata 19, ovf. 24-07-44 Natzwweiler (f.nr.20251), ovf. Dachau, ovf. Mauthausen, ovf. Melk, død 16-02-45.

 

Det samme står i Kristian Ottosens bok "Natt og tåke" historien om Natzweilerfangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten , takk for svar . Artikkelen om Jonnemann gir virkelig rom for ettertanke . De var noen virkelige helter disse motstandsfolkene under krigen . De var nok også meget klar over både risiko og konsekvenser . Vet du om det finnes noen kilder i Norge som har dødsårsaken til Jonnemann i Sachsenhausen ?

mvh Bjørn

 

Hei Bjørn !

 

Mange arbeidsgivere skrev/publiserte minneord etter sine etter krigen, både i "interne" aviser og offentlige. Kanskje der kan være noe å finne? På den måten fant jeg fram de første opplysningene da jeg var på leting.

 

Ellers kan du kanskje finne noe i de avisene han ble omtalt i som "Våre falne" viser til.

 

Kristian Ottosen ga ut flere bøker om norske fanger, han har også kildelister bak i bøkene.

 

Lykke til!

 

Med hilsen

 

Eva Bjørø Pedersen, Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

 

Finner du noe om Edvard Landrø f. 7. mai 1895 Lensvik?

 

I tilegg lurer jeg på om du finner noe om Magnus Caspersen, en av Rinnans gisler under flukten i mai 1945. Han var født 30. januar 1911, men jeg mangler fødested.

 

Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud

 

Edvard Landrø, småbruker/løytnant i Hæren, Agdenes, S.Trl., f.07-05-95. Arr. 16-08-43, ovf. Grune (f.nr.1351), ovf. Schildberg (f.nr.1351), ovf. Luckenwalde (f.nr.1351), til freden.

 

Militær kalender 1940: Nord-Trøndelag infanteriregiment nr.13, 5.divisjons infanteri, kompani 7, Johan Edvard Landrø, f.7-5-95, fenrik 1-1-30, løytnant 1-6-37. Adresse: Selbekken.

 

Magnus Kaspersen, Trondheim, f.30-01-11. Arr. ovf. 02-03-45 Vollan, løsl. 10-05-45.

 

Vet du hvilket yrke Magnus hadde?

 

Gravsteinen til Magnus

 

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1639605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha.

 

Magnus livnærte seg som fisker mens han bodde i Lensvika (Agdenes). Så vidt jeg vet snakka han lite om det han hadde opplevd under krigen. Han er omtalt i flere bøker og vitnet under rettsaken mot Rinnan i Trondheim. Min far mener han kan være født i Roan eller nærliggende områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har jeg bladd gjennom kib for Sør-Trøndelag uten å finne han, men jeg kan jo ha oversett noe eller han er sent døpt. Dissentere har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

Jeg søker opplysninger om min bestefar Arne Sangwill Larsen / Arne Larsen Sangwill født 1922. Han satt etter sigende på Grini under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Det nærmeste jeg kommer er Arne Larsen, kontorist, Svelvik, f. 15-04-22. Arr. 02-10-44, ovf. Grini ank. 02-10-44 (f.nr. 14934), til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det stemmer med mine opplysninger. Jeg tror kanskje han ikke brukte Sangwill navnet under krigen. Vet du grunnen til arrestasjonen eller hvor man kan finne ut om den? Og hva betyr "til freden" ?

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.