Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Nordmenn i fangenskap 1940-45 eller Nordmenn drept i tysk krigstjeneste?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Takk så mye for raskt svar!

Kanskje du kan svare meg på noen andre spørsmål med det samme,

• Jeg regner med at det var vanlig at man ikke brukte sitt jødiske etternavn (Sangwill) under krigen om man hadde et alternativ?
  • Hvor søker man etter de av jødisk trossamfunn, de står vel ikke i kirkebøkene? Jeg finner ham nemlig ikke noe sted under verken Larsen eller Sangwill, men jeg "vet" han var fra Bergen?

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag har akkurat fått veta att faren min till bestefaren min var norsk! Och att han ev i var fångenskap fra 1940 og sedan dess är han försvunnen/ död.

Han hette: 008 01Ernst Reidar Viig född 15.07.1904 Kristiania s ug s b

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392166604

Kan det vara han?

Ernst Reidar Wiik, skredder, f. 15-07-44. Arrestert og overført 16-11-41 Bredtveit, overført 10-12-41 Møllergata 19, fortsettelse ukjent.

Jeg veit att Ernst är skredder ( og tidigare sjömand) och försvinner fra Oslo 1940 og lämnar sin fru Magnhild kvar.

Jag tror att stavemåten på hans namn ändras genom åren, da sannsynligtvis bröderna hans bruket namnet Wiik.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036431000110

Med vänlig hälsning, Nina

Jeg tackar mycket för upplysningarna fra för förresten!

Ps. Ernst sist funnen i adressböckerna i Oslo 1940 og etterpå det er han försvunnen : ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

Lever Arne Sangwill fortsatt ? (Jeg ser han er nevnt i Aftenposten så sent som i 2009). Ved søk i telefonkatalogen finner jeg noen få Sangwill. Etterkommere av Arne ? Ellers så finner jeg denne dama:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DODSFALL&personpostnr=316902&merk=316902

Og Abraham Sangwill som omkom i 1943

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=vaarefalne4&sideid=67&innhaldid=2&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina

Jeg kan ikke hjelpe deg så mye mer med dette. Fortsettelsen til Ernst er ukjent står det. Han er ikke registrert i bøkene om de som falt under krigen og jeg finner ingenting om Ernst eller Magnhild i Aftenpostens arkiv. I fangeregisteret fra Bredtvedt fengsel står det at han er overført til tysk fengsel.

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/33790/641/?size=medium&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Tack så mycket för hjälpen Carsten!

Så det er kanske så att faren till Bestefaren min blev send til tyskt fengsel! Da er risken ganska stor att han dog där? För de som blev send til Tyskland kanske inte kommer med i registren om de som döde i krigen i Norge? Det fanns också en uppgift om att Ernst överförts till Möllergata 16, isteden för Tyskland men da Informationen om Tyskt fengsel står på en ordentlig notat så kanske detta är troligare?

Var det sån att de som blev send i vei till Tysk fengsel gjort värre ting mot Tyskerne? Eller var det bara ikke nokk med plats mer i de norske fengslerna? Kan man på noe måste söke vidare om hvad som skedde de som kom till Tyskland? Förde Tyskerne register om vilka Nordmen som döde i deras fengsel?

I adressböckerna finns det en Magnhild Wiik (fru) 1949-1950. Men hon er borte under fra adressregistern etter 1941. Kan hon gjemt sig? Sökte tyskerne etter henne og? Kan hon ha varit iväg och sökt efter Ernst?

Du sa att du sökt i Aftenpostens Arkiv etter Ernst och Magnhild Wiik/ Viig. Betyder detta att du sett på dödsannonser? Jeg er ju svensk så ikke helt klart på hvad detta innebär ;) Och hvis det är dödsannonser du set på och de ikke är med där, betyder det att ingen av dem dött i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten.

Min farfar Fritz Wilhelm Hannestad f. 24 Januar 1909 ble dømt døden av Tyskerne men ble omgjort til livsvarig tukthus og sent til Tyskland. Skal visnok sittet i sammen med Einar Gerhardsen, men vet ikke hvor.(Norge eller Tyskland).

Lurer på om du vet hvor han ble sent til i Tyskland.

Han ble sluppet fri ved en feil, og sent hjem til Norge hvor han rømte til Sverige April 1944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenn

Fritz Wilhelm Hannestad, typograf, Oslo, f. 24-01-09. Arr. 12-09-41, ovf. Møllergata 19 ank. 12-09-41, ovf. 13-09-41 Grini (f.nr. 703), ovf. 08-1041 Akershus, ovf. 16-10-41 Hamburg-Fuhlsbüttel ank. 20-01-41, ovf. Grini ank. 18-04-42, løsl. 20-04-42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Carsten!

Jeg skulle gjerne ha visst om det finnes noe om fengsling av møller/snekker Anders Sommerstad, f. 15.12.1890, fra V. Toten/Kolbu. Satt muligens på Gjøvik. Gjerne med sidenr hvis du finner noe.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar

Sommerstad er ikke nevnt i boka.

Camilla

John Aronsen Holm, dekksgutt, f. 19-03-22. Arr. 24-06-40, ovf. Oran/Marseille, flyktet 06-04-42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar

Sommerstad er ikke nevnt i boka.

Camilla

John Aronsen Holm, dekksgutt, f. 19-03-22. Arr. 24-06-40, ovf. Oran/Marseille, flyktet 06-04-42.

hei om du/dere har noen tips på hvor jeg kan lete om informasjon på hvorfor John ble arrestert og hvordan han greide å rømme/flyktet?...Om jeg finner navnet på båten han var på (har muligens den) er det da lettere å finne info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei hei

Har du noe informasjon om følgende slektninger?

Arne Nordås (1922-1997), skal ha vært på Espeland eller Grini en liten stund

Mons Toska (1914-1996), ble tatt til fange etter kamper i 1940

Ingvald Skålnes (1917-2005), ble tatt til fange etter kamper i 1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Hei Carsten,

Står det noe om Bernt Andersen Drevsjø i boka?

Han skal ha vært i Schildberg / Ostrzeszow.

mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn

Det er to Rolf Enersen, men jeg regner med det er han som er født i 1921 (døde i 1983 iflg. Gravminner).

Enersen, Rolf, gymnasiast, Nedre-Eiker, Busk., f. 30-09-21. Arr. 09-10-43, ovf. 09-10-43 Grini (f.nr. 8303), ovf. 04-11-43 Sachsenhausen (f.nr. 72777), til freden.

Han er også nevnt i registeret til Kristian Ottosens bok "Liv og Død", historien om Sachsenhausenfangene. Vel verdt å lese hvis du ikke har gjort det.

Jeg har også studentbiografien hans fra 1942 hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrre

Bernt Drevsjø, kontorsjef/kapt. i hæren, Asker, f. 10-09-91. Arr. 16-08-43, ovf. Grune (f.nr. 507), ovf. Schildberg (f.nr. 507), ovf. Luckenwalde (f.nr. 507), til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrre

Bernt Drevsjø, kontorsjef/kapt. i hæren, Asker, f. 10-09-91. Arr. 16-08-43, ovf. Grune (f.nr. 507), ovf. Schildberg (f.nr. 507), ovf. Luckenwalde (f.nr. 507), til freden.

Tusen takk, Carsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Gjør oppslag for de som ønsker det.

Hei, ønsker vite mer om min oldefar Frithof Dale fra Bergen (14/2 1892 til 23/3 1959) som satt på Grini 1941 og ble etter 1år sent videre til Auschwitz der han satt til fred, hjemtransport med hvite busser, Med vänlig hälsning, Cathrine

Hei, ønsker vite mer om min oldefar Frithof Dale fra Bergen (14/2 1892 til 23/3 1959) som satt på Grini 1941 og ble etter 1år sent videre til Auschwitz der han satt til fred, hjemtransport med hvite busser, Med vänlig hälsning, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frithjof Dale, skipsmegler, Bergen, f. 14-02-92. Arr. 14-11-40, ovf. Bergen (f.nr. 193), ovf. 17-10-41 Akershus, ovf. 24-10-41 Hamburg-Fuhlsbüttel, ovf. Rendsburg, ank. 03-08-43, ovf. Lübeck ank. 29-10-43, ovf. Rendsburg, ovf. Dreibergen, ovf. Mainz, ovf. Rottwald, til freden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 5.6.2011 den 23.39, Heljar Westlie skrev:

Hei Carsten!

Jeg søker opplysninger om Harald Werner Paulsen f. 28.10.1917 på Raufoss, V. Toten. Han ble arrestert i -44/45 og bodde da i Breiskallen, Vardal. Satt fengslet på Gjøvik.

Det er nok en misforståelse her . Han var ikke fange !! Men da troppen hans vendte hjem ved krigens slutt, blei han med flere satt til å vokte noen fanger som "satt" på Ridehallen i Gjøvik. MRK. Han var aldri arrestert.

Endret av Wera Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider