Gå til innhold
Arkivverket

Hyre og mønstring som tømmermann i Bergen ca. 1804 flg.

Ole Hansen
 Del

Recommended Posts

I boken "Jakten på Gjest Baardsen - en biografi" av Erling T. Gjelsvik omtales på side 250-251 (i 2. opplag 2000) en person i Bergen ved navn "Heinrich Philip Carl", som enten i 1804 eller i noen påfølgende år fikk hyre og mønstret på "som tømmermann" (se tekstutdraget fra boken nedenfor, hvor det heter at vedkommende fikk hyre og påmønstret som tømmermann "ikke lenge etter" en fødsel i januar 1804).

Det er ingen kilder oppgitt i boken, og jeg lurer på om denne mønstringen er noe man vil kunne finne i sjøfartspapirer av noe slag? Har søkt i det jeg har funnet av materiale fra sjøinnrullering på digitalarkivet, men finner ingenting om denne personen. Det som i boken står at enken forteller, kommer fra senere rettspapirer, men i disse papirer nevnes intet om tømmermann, så om det finnes noen kilde for dette, må det være noe annet. Er det noen som har innsikt i sjøfartsmateriale og har noen ideer?

(Navnet er forøvrig stort sett ulikt stavet i forskjellige samtidige dokumenter (Hendrik/Henrich, Phillip/Philup, Karel/Kahle/Kohl/Katel, mv.).)

image.png.6da5aaa9467ca45b3b5889fa4e2575cf.png

Endret av Ole Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Finner ham - etter 687 klikk på høyrepilen - på side 680.  Men oppfatter at dette ikke er informasjon om hyre og mønstring etc. men snarere et slags register over mulige sjøfolk? På dette tidspunktet virker han jo å være møllerdreng.

URN:NBN:no-a1450-ru20111008081938.jpg

Berørte ellers så vidt denne kommisjonen i en annen tråd knyttet til andre mulige kilder om denne person, men uten at spørsmålet om annet sjøfartsmateriale kunne være aktuelt, da informasjonen om "tømmermann" ikke forelå da.

Endret av Ole Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, visste ikke at du hadde sett denne innførselen.

Jeg tror henvisningen til venstre kanskje er til en rulle der han skal ha nummer 167 folio 263, siden ikke alle er oppført med eget nummer. Vil tro det ble påført når han da senere gikk til sjøs, trolig etter den annotasjonsrulle som ligger ute, eller ført direkte i hovedrulle siden han tidliger var til sjøs?

Ser for meg ut til at rullene ikke er bevart mellom 1804 og 1869 ifølge arkivkatalogens oversikt over bevart matriale: https://www.arkivportalen.no/entity/e861aca5-e496-4e1f-827a-b6d865fc1a40?ins=AV  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge.

Interessant det med nr 167 folie 263 - jeg trodde kanskje dette hadde med bosted å gjøre siden det stod i rubrikken for rode - men ser vel dessverre ut fra det du lenker til, Roy-Petter, ut til at det ikke er noen relevante ruller mellom 1804 og 1869, da. Jeg hadde et slags håp om at jeg kanskje kunne spore opp noe om sjøfartstilværelsen hans for å se om det kunne brukes til videre søk i de britiske krigsfangeregistrene; har foreløpig ikke hatt noe hell med å finne ham der.

Det får meg imidlertid fortsatt til å lure på hvor denne boken har dette med "tømmermann" fra. Ministerialboken fra 1808, som Ivar Moe viser til, kan det vel ikke være, ettersom det bare står "matros", og ved den senere klokkerboken er han forlengst avdød.

Endret av Ole Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.