Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om hvem som er fadder

Jon Bjarne Haug
 Del

Recommended Posts

Hei,
Den 23 februar 1842 blir første barnet Oleana født og blir døpt 27 mars 1842 i Hof i Solør. I kirkeboka står det at foreldre er Husmand Erik Olsen og hustru Karen Christiansdatter Foseid(?)  

Kilde for dåpen til Oleana Eriksen: Hof prestekontor, AV/SAH-PREST-038/H/Ha/Haa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1841-1848, s. 8 . https://media.digitalarkivet.no/view/9163/11

image.thumb.png.c07f278db94d5052c705cfee1f803a8c.png

Faddere:

image.png.f14d25bda5fea876c4eaff47633dd671.png

Har du mulighet til å komme med din tolking av hvem som er faddere. Jeg har min oppfatting, men trenger en kontroll at den er rett. 

Er det forkortelse når det er ":" etter en bokstav?

Håper du kan hjelpe til.

med vennlig hilsen 

Jon Bjarne Haug

Endret av Jon Bjarne Haug
Another question
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Bjarne Haug skrev:

Hei,
Den 23 februar 1842 blir første barnet Oleana født og blir døpt 27 mars 1842 i Hof i Solør. I kirkeboka står det at foreldre er Husmand Erik Olsen og hustru Karen Christiansdatter Foseid(?) 

Eg les namnet som "Olenna" og foreldra som "Inderst Erik Olsen, Karen Christiansdatter Foseig" (det står ikkje "Hustru", men barnet er "ekte")

Faddrane: "Christian P. Foseig. Berthe(?) A: Hofquern(?), Ole N. Nilsrud, Berthe O: Qvisler."

Ja, dei brukte ":" for å markere forkortingar, om lag som vi brukar punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.