Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til et repetért ord i et skifte, Ryfylke tingrett 1733.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Ryfylke tingrett, AV/SAST-A-100055/001/IV/IVD/L0005: Skifteprotokoll Karmsund og Hesby, 1724-1736, s. 357b-358a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081104630821

Skiftet begynner nederst i v. kolonne s. 357b og er etter Kirsti Bjørnsdatter.

Ordet jeg er ute etter begynner å forekomme i h. kolonne samme side, fortsetter i v. kolonne på neste side, og alle forekomstene beskriver en Koe (Ku, for de uinnviede) av en eller annen beskaffenhet. Og ser ut til å være forbundet med fargen på dyret.

For meg ser det ut som ordet er huet (høet?). Brukt som adjektiv. Rød huet, hvid huet, brannet huet etc. Er det fargen på hodet til kua? Toppen av hodet, som en lue – her vestpå: «Hue»? Eller noe helt annet?

Altfor omstendelig å angi nøyaktig linjenummer for hver og en, men vedlegger et par bildeutsnitt og håper på en løsning.

Bilde 1:

1: Rød [??] Koe

1: brannet [??] Dito

1: Rødsidet [??] qvige

Bilde 2:

1: hvid [??] Koe

Og håper også på en ‹bonus› – tyding av siste innførselen på første bildet. Sannsynligvis et dyr av noe slag dét også:

grastud[?]

Mvh

Skjermbilde 2025-09-30 kl. 20.14.39.jpg

Skjermbilde 2025-09-30 kl. 19.54.25.jpg

Bildene lastet seg opp i motsatt rekkefølge av hva jeg hadde ønsket. Bilde 2 er således første forekomst på v. side.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tippet "hornet", men jeg klarer ikke å få det til å se ut som det, uansett hvor mye godvilje jeg legger til.

Edit:  Nå har det modnet litt.  Jeg søkte på NB.no etter "hønt", og fant mange treff på ordet, bl.a. dette:

image.png.2524d336c5c78f7cc975a96ef7ce459f.png

Når det gjelder grastud, så er gra = avledyktig, og stud = stut.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Ordet jeg er ute etter begynner å forekomme i h. kolonne samme side, fortsetter i v. kolonne på neste side, og alle forekomstene beskriver en Koe (Ku, for de uinnviede) av en eller annen beskaffenhet. Og ser ut til å være forbundet med fargen på dyret.

For meg ser det ut som ordet er huet (høet?). Brukt som adjektiv. Rød huet, hvid huet, brannet huet etc. Er det fargen på hodet til kua? Toppen av hodet, som en lue – her vestpå: «Hue»? Eller noe helt annet?

eg les "hout", og det er vel hovudet på dyret; altså "Rød hout koe" - raudhovda ku; - med raudt hovud.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Jeg ville ha tippet "hornet", men jeg klarer ikke å få det til å se ut som det, uansett hvor mye godvilje jeg legger til.

Edit:  Nå har det modnet litt.  Jeg søkte på NB.no etter "hønt", og fant mange treff på ordet, bl.a. dette:

image.png.2524d336c5c78f7cc975a96ef7ce459f.png

Det var vel eigentleg berre to tilfelle på nb.no ...,

begge frå skifte i Nord-Rogaland, 1728 og 1742 (mange feilskanningar av "hørt")

Men altså "hønt"= horna, med horn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det var vel eigentleg berre to tilfelle på nb.no ...,

begge frå skifte i Nord-Rogaland, 1728 og 1742 (mange feilskanningar av "hørt")

Men altså "hønt"= horna, med horn?

Skrivemåten hønt fant jeg ikke flere treff på en deg, men hønnet (horna) som jeg antar er det som er ment her, er det mange treff på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.