Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Carsten Schanche

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei Karsten!

Har du muligens noe på Karl Kaspar Singdahlsen? Har hørt at han skulle ha vært stasjonsmester på Skotselv

 

Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sissel ! Da har jeg sjekka bøkene og jeg finner han ikke der, heller ikke i adresseboka for Buskerud 1950 eller i studentbiografiene er han nevnt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har du noe på en Peter Larsen (kan være svensk). Da hans sønn gifter seg i Australia i 1886 har han oppgitt at han er født på Eidsvold og at faren er railwayguard. Peter var g.m. Berta Henriksdatter. Dette er desverre det eneste jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, Carsten.

 

Victor Schmidt var født på Eidsvoll i 1917 og oppgav yrket stasjonsbetjent da han giftet seg i i 1939. Finner du noe om ham?

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konduktørene i Oslo distrikt: Viktor Schmidt, overkonduktør. Født 30-7-17. Ant. 1937, overkond. 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten - Er det mulig å finne noe om Axel /Aksel Fredriksen, nevnt som jernbanearbeider født ca 1864 i Glemmen eller Tune i Østfold ? Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten :rolleyes:

 

Lurte på om du har noe vedrørende ulykken på Kykkelsrudbanen? Jeg la inn denne forespørselen, samt en annen forespørsel under oppslag i Aftenposten, men det kan jo være at du har noe mer informasjon.

Dette er saken:

 

Karl Johan Augustsen Engen. - Han førte en dressin med to italienske ingeniører på Kykkelsrudbanen i Askim, ved en misforståelse kom det et tog på samme linje og det var med nød og neppe han klarte å hoppe av og overlevde. De to italienerene ved navn Gregotti, far og sønn, omkom.

Et barnebarn av Karl Johan Engen forteller at bestefaren da var 18 år (omkr. 1910 og han la også ved en notis:

 

Ulykken på Kykkelsrudbanen. Motorvognens fører frikjent.

"Specialtelegram til Aftenposten", Fredrikstad 8.august.

"I anledning af ulykken paa Kykkelsrudbanen isommer der medførte to italienske ingeniørers død, blev Karl Engen fra Askim, føreren af motorvognen som løp løbsk, sat under tiltale for ved uforigtig kørsel at have voldt denne ulykke.

Ved lagmannsretten i Sarpsborg er han nu bleven frikjendt".

Faksimile fra Aftenposten 1914

 

Så jeg vet ferfor ikke hva som er det korrekte årstallet 1910/1914? og kanskje kan det stå noe mer angående hendelsen?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor :)

 

Følgende sto skrevet i Aftenposten 27-3-1914:

 

Sammenstødet på Kykkelsrudbanen.

 

Trafikdirektøren reiste forleden med draisinen. Fandt reglementet betryggender.

 

Spesialtelegram til "Aftenposten".

 

Askim 27de marts.

 

Her avholdtes igaar retslig forundersøgelse af politimester Olsen i anledning af ulykken paa Kykkelsrudbanen. Lokomotivføreren og chaufføren blev afhørt. Om selve sammenstødet ved man følgende:

 

Banen helder 1 paa 60 fra Kykkelsrud til Askim. Lokomotivet gik derfor uden damp. Der bremsedes, men farten var noksaa stor alligevel, da der var tilkoblet to tunglastede vogne. Antagelig var farten ca. 15 meter i sekundet. Motordraisinen kom opover med en hastighed af 30 a' 40 meter i sekundet.

 

Da man i den skarpeste kurve ved Ihlen fik øie paa hinanden, var der, efter hvad der er oplyst, kun 25 a' 30 meter mellen lokomotivet og draisinen. Det var kun en brøkdel af et sekund, før sammenstødet fandt sted, at man opdagede hinanden. Paa lokomotivet blev der bremset, alt hvad bremses kunde, med hand og fod. Chaufføren slog farten af paa draisinen, men alt var selvfølgelig forgjæves.

 

Den haardt saarede ingeniør Furuholmen har igaaraftes til sin famile fortalt, at han intet kunde se, da draisinen var indebygget. Men han suntes af udtrykket i chaufførens øine at forstaa, at en fare var forhaanden. Han tenkte sig sammenstød, og han vende sig derfor hurtig bagover. I næste øieblik kom braget. Han merkede, at han fik lokomotivets ene buffert i skulderen, og blev derpaa slynget gjennem drisinens presenning langt ud paa jordet.

 

Ingeniør Furuholmen har havt en rolig nat, og lægen syntes imorges, at han var kjæk efter omstændighederne.

 

Som et underlig træf kan anføres, at jernbanedirektør Furuholmen sidste lørdag sammen med sin bror ingeniøren reiste opover til Kykkelsrud med draisinen, og at han da spurgte, hvorledes reglementet var, da han frygtede for, at sammenstød let kunde ske. Ingeniør Furuholmen forklarede da, at reglementet lød paa, at chaufføren ikke havde lov til at gaa, før han personlig havde talt med lokomotivføreren. Dette fandt direktøren fuldt ud betryggende. Men et par dage senere indtræffer altsaa ulykken, fordi reglementet ikke bliver helt overholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor :)

 

Følgende sto skrevet i Aftenposten 27-3-1914:

 

Sammenstødet på Kykkelsrudbanen.

 

Trafikdirektøren reiste forleden med draisinen. Fandt reglementet betryggender.

 

Spesialtelegram til "Aftenposten".

 

Askim 27de marts.

 

Her avholdtes igaar retslig forundersøgelse af politimester Olsen i anledning af ulykken paa Kykkelsrudbanen. Lokomotivføreren og chaufføren blev afhørt. Om selve sammenstødet ved man følgende:

 

Banen helder 1 paa 60 fra Kykkelsrud til Askim. Lokomotivet gik derfor uden damp. Der bremsedes, men farten var noksaa stor alligevel, da der var tilkoblet to tunglastede vogne. Antagelig var farten ca. 15 meter i sekundet. Motordraisinen kom opover med en hastighed af 30 a' 40 meter i sekundet.

 

Da man i den skarpeste kurve ved Ihlen fik øie paa hinanden, var der, efter hvad der er oplyst, kun 25 a' 30 meter mellen lokomotivet og draisinen. Det var kun en brøkdel af et sekund, før sammenstødet fandt sted, at man opdagede hinanden. Paa lokomotivet blev der bremset, alt hvad bremses kunde, med hand og fod. Chaufføren slog farten af paa draisinen, men alt var selvfølgelig forgjæves.

 

Den haardt saarede ingeniør Furuholmen har igaaraftes til sin famile fortalt, at han intet kunde se, da draisinen var indebygget. Men han suntes af udtrykket i chaufførens øine at forstaa, at en fare var forhaanden. Han tenkte sig sammenstød, og han vende sig derfor hurtig bagover. I næste øieblik kom braget. Han merkede, at han fik lokomotivets ene buffert i skulderen, og blev derpaa slynget gjennem drisinens presenning langt ud paa jordet.

 

Ingeniør Furuholmen har havt en rolig nat, og lægen syntes imorges, at han var kjæk efter omstændighederne.

 

Som et underlig træf kan anføres, at jernbanedirektør Furuholmen sidste lørdag sammen med sin bror ingeniøren reiste opover til Kykkelsrud med draisinen, og at han da spurgte, hvorledes reglementet var, da han frygtede for, at sammenstød let kunde ske. Ingeniør Furuholmen forklarede da, at reglementet lød paa, at chaufføren ikke havde lov til at gaa, før han personlig havde talt med lokomotivføreren. Dette fandt direktøren fuldt ud betryggende. Men et par dage senere indtræffer altsaa ulykken, fordi reglementet ikke bliver helt overholdt.

 

 

Så fantastisk Carsten :rolleyes:

 

Tusen hjertelig takk skal du ha for at du fant frem dette for meg. Rart at de omkomne italierne ikke er nevnt? Karl Johan Engen er oldefar til mine barn fra 1.ekteskap, så det er moro å få på plass litt historie :)

 

Stor takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Carsten.

 

Jeg har en Peter Olsen f. 25 nov. 17877, Hegra Sogn, Øvre Stjørdal, NT. Han var bosatt MT hos mor Mali på Østerli i Strinda og eller på Brones, Meråker, NT i 1900.

 

Kan du se om du finner noe om han for meg ? Jeg hvet at broren Emil, også var jernbanekar.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

 

Kan du se om du har noe på Banevokter Anders Pedersen Bjerke , Brennhaug på Dovreskogen .

 

Anders var født i 1868 og død på Dovreskogen i 1943 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se om du finner noe på Marius Hansen Fresvold, født ca. 1880 i Sør-Odal? Han var jernbanearbeider. Også Arvid Sjøblom født 1917 på Vestre Toten. Han var anleggsarbeider ved jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, jeg vil gjerne at du sjekker følgende jernbanefolk

Ole Stenberg, født 1850, folketelling 1920 konduktør

 

Olaf Stenberg (endret til Steenberg), 24.12.1879, telegrafist og senere stasjonsmester på Bleiken og Gjøvik?

1912 i Narvik, 1922 Moss.Min farfar

 

Oskar Stenberg, født 1884, stasjonsbetjent 1910 Hamar, men tror han kom tilbake til Hamar som stasjonsmester.

 

Olaf's tre sønner havnet alle på jernbanen (min far og mine onkler) og hans datter havnet i Narvesen på Gjøvik stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

 

Kan du sjekke om du finner noen oppføring for Jakob Andersen, født 25.10.1891.

Ved FT1910 jobbet han som lokomotivpusser på Gjøvik. Hans far var sporskifter.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036423003628

 

Hadde vært fint om du kunne sett etter de yngre brødrene fra tellingen her også, Sigurd Andersen, født 18.6.1896 og Peder Andersen, født 6.5.1907. Hadde ikke vært overraskende om de også valgte jernbanen som arbeidssted.

 

mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.