Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Carsten Schanche

Recommended Posts

Hei ! Min oldefar het Frank Hagbarth Nilsen og var etter de opplysningene jeg har fått konduktør ved Bergensbanen (ca) mellom 1903 og 1906-07. Han er født i Bergen 30.12. 1889. Kan det finnes opplysninger om ham?

 

Med vennlig hilsen

 

Eva Bjørø Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva

 

Når han giftet seg i 1913 var han arbeidsmann

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4607&idx_id=4607&uid=ny&idx_side=-109

Hei og mange takk for at at du sjekket!

 

Opplysningen har jeg faktisk fra et Gestapo-avhør av ham, så jeg er klar over at den kan være usikker. Han kan ha vært en slags hjelpergutt eller noe i den retning, og de fins vel ikke i noen oversikt.

Ellers har jeg mange opplysninger om ham, både fra før og under krigen. Han var havnearbeider i alle år til han ble arrestert i 1942.

 

Med hilsen

 

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen !

 

Det har jeg. Har lånt boken på biblioteket, men det er flott at den slags blir lagt ut som Web-bøker, så opplysningene blir lettere tilgjengelige.

Takker for interessen du viser.

Med hilsen

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo jag förstår, tror jag :D jag tror att de är i folketellinga för sulitielma?? men födelsedatumet är det jag har skrivit på tidigare inlägg

solveig elise eriksen f 1919-01-28 hennes bror Kaare peder eriksen f 1920-01-24. jag tror solveigs far emil ultinius eriksen arbetade uppe i sulitielma inom järnbanen ett tag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Carsten,

 

Stasjonsmester Einar H. Haugen Jømna født omkring 1887 ble iflg Aftenposten 6 jan 1938 ansatt som stasjonsmester på Espa. Samme ? Einar H. Haugen ble iflg Aftenposten 22 desember 1945 ansatt som stasjonsmester på Bryn. Finner du ham ?

 

Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Jeg vet en del fra før om stasjonsmester på Årnes, Joachim Henrik Printz (1827-1887).

Men det kunne være interessant å vite hva dine oppslag viser mer enn det jeg genealogisk vet om ham.

Det interessante er nemlig å få kunnskap om hvordan det var mulig for en kar, som til 1865 hadde vært kjøpmann i Tistedalen,

til å kunne avansere til stasjonsmester i en fart, uten den nødvendige utdannelse.

I boken "Det norske jernbanepersonale 1854-1914" bekrives de (tekniske) kravene som ble stilt til overordnet personale,

noe som jeg mener Printz ikke var i besittelse av.

De fleste ledere i jernbanen på denne første tiden ble rekrutert fra det militære; dvs de som hadde militær utdannelse.

Hva gjorde ham så til stasjonsmester på det ny-byggede knutepunktet på viktige strekning Christiania-Kongsvinger (og videre til Sverige)?

Kunne det være at han hadde kjøpt stillingen?

 

Printz stod i stillingen til han døde 1887.

 

Hilsen

JanMKeus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge

 

Her må jeg ha flere opplysninger, bøkene har ikke navneregister. Fornavn, født når, hvor i landet, hva slags yrker?

 

Knut

 

Det kan jeg ikke svare på. Prøv Norsk Jernbanemuseum.

 

Jan

 

Han er født nesten 100 år for tidlig til å være omtalt (se innlegg #1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer veldig på om det finnes informasjon om Halvdan Danielsen Kveseth (som ble banemester ved Tønsberg-Eidsfossbanen), 1874-1962 og sønnen Karl Halvdansen Kveseth, født i 1900, pusser og døde i jernbanerelatert ulykke i Vestfold i 1924. Brødrene hans, Hans Georg Halvdansen Kveseth født 1898, Henrik Magnus Kveseth født 1902 og Halvdan Johannes Kveseth født 1906 arbeidet kanskje også ved jernbanen, på forhånd tusen takk, og takk for at du gir oss denne muligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne

 

Den eneste som er nevnt i Drammen distrikt er Hans Georg Kveseth, stasjonsbetjent, f. 27-7-1898 i Høland. Beg. som fyrbøteraspirant 1913, fyrbøter 1916, stasjonsbetjent 1939. Faren Halvdan var baneformann.

 

I en bok som heter "Jernbaneminner fra Vestfold", kapitel 33, personalopplysninger om privatbanene i Vestfold finner jeg under lokpussere Hans Kveseth, f.27-7-1898, ansatt 7-1-1920, årslønn: 2700,-, stasjoneringssted: Tønsberg (Barkost) og Karl Kveseth, f. 6-7-1900, ansatt 10-11-1919, årslønn 3240,-, samme stasjoneringssted som Hans.

 

Under baneformenn finner jeg Halfdan Kveseth, f. 4-3-1873, ansatt 1-10-1901, årslønn: 840,-, stasjoneringssted: Hillestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

 

Kan du finne noe om Peter Laurits Thane, f. 18 juni 1876, Trondheim, ansatt som Ingeniør / arkitekt hos NSB-Oslo. Han var muligens arkitekten for Verksteds-bygninger og skinnegang.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Finner du noe om Sverre Martinussen Nøkleby, f 13.06.1896. Jeg tror han var på Eidsvold da han døde i 1945

 

Sissel Johnsen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel

 

Han er ikke omtalt (sannsynligvis fordi han var død da bøkene ble utgitt). Han bror Jens er omtalt blandt stasjonsmestrene i Oslo distrikt:

 

Jens Nøkleby, pensj. stasjonsmester. Født 3-10-91 i Kolbu. Gift med Astrid Viktoria Evensen, f. 1-4-95 i Drammen. (Her er nevnt 3 barn).

 

Beg. som ekstramann 1909, st.betj. 1911, togfører 1916, kontorist 1928, st.mester Aspedammen 1940, Jaren 1948. Pensj. 1956. Middelskole, Jernbaneskole 1914. Hobby: Litteratur, bridge, hagearbeid, snekring. Broren Sverre var stasjonsbetjent på Eidsvoll st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg leter etter min oldemors far.Det jeg vet er at han het Larsson eller larsen eller larson.

de kom fra sverige hun jobbet som kokke eller noe og han jobbet anlegget på raumabanen.

Oline larson er født 1898. mer vet jeg desverre ikke. Hvis du kan se om det står noe om dem hadde det vært fint :)

 

 

Hei Silje!

Vet ikke om du har funnet ut mer om Oline og hennes far. Ser at det er lenge siden innlegget er skrevet. Men jeg velger å svare likevel. :) Jeg tror kanskje at vi har felles Tippoldefar; Olaus Larson(30.01.1857 i Veng sogn, Sverige). Han er gift med Anne Johannesdtr., de har 9 barn og deriblant en datter som heter Oline(26.07.1898 i Brandbu krk.sogn) Disse opplysningene har jeg fra 1900-tellingen fra Vestre Toten, Skræppen gård.(Fikk ikke lagt til vedlegg :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.