Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Carsten Schanche

Recommended Posts

Ønsker oppslag om Aksel Odmar Olausen (Larsen) f 12.06.1910 i Sel (Gudbrandsdalen). Hans far Olaus Larsen (Larsson) født ca 1857 i Skaraborg jobbet også på jernbanen.

Takk! Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke opplysninger om Aksel (hva slags jobb skulle han ha hatt i jernbanen og hvor?) Faren er født alt for tidlig til å være omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke opplysninger om Aksel (hva slags jobb skulle han ha hatt i jernbanen og hvor?) Faren er født alt for tidlig til å være omtalt.

Aksel Odmar Larsen (Sel 1910-1981 Sandnes) jobbet iflg min kontakt som linjearbeider på Rauma- og Sørlandsbanen. Han var visst svært dyktig på steinarbeid (muring av portaler ved tunellåpninger). Mvh Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cartsen. Jeg lurer på om du kan sjekke noen personer for meg? Christen/Kristen Olsen Aarkvisla f 1851 Lier i Buskerud? Og om du kan sjekke hva som står om barna hans, Ole Christensen Aarkvisla f. 19. nov 1876, Nils Christensen Aarkvisla f. 27. nov 1881 og Hans Christensen Aarkvisla f. 1887 (i Røyken?)?

 

Det jeg vet om Christen er at han jobbet som stasjosmester i Drammen, Røyken, Hokksund og Dale, men ikke når. Ole skal ha jobbet som telegrafist i Voss. Når det kommer til Nils og Hans så vet jeg ingen ting. Håper du kan hjelpe meg med å få de opplysningene jeg mangler. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina

 

Legger inn lenker til 1910, så skal jeg se om jeg finner noe mer.

 

Christen

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036473007747/

 

Olav

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036676002550/

 

Nils

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036676002517/

 

Hans

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036458020334/

 

Bortsett fra Christen så er det bare Hans som jobber ved jernbanen i 1910 og Christen er født alt for tidlig til å være omtalt.

 

Skal sjekke litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina

 

Det er ingen Aarkvisla nevnt i bøkene dessverre.

 

Hei Carsten. Tusen takk for oppslag :) . Syns det er litt rart at du ikke finner dem siden hele den siden av slekta jobbet i jernbanen, men vi kan ikke alltid være like heldige. Jeg tittet igjennom noen papirer jeg har liggende og der står det at Nils Christens (Aarkvisla) jobbet ved jernbanen i Drammen, men her har jeg ingen tidsepoke. Christen Olsen Aarkvisla skal ha jobbet til ca 1920 som stasjonsmester. På ett eller annet tidspunkt så mistet familien retten til å bruke navnet Aarkvisla og de tok da i bruk navnet Christensen.

 

Tusen takk igjen, Nina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina

 

Nei, jeg synes ikke det er så rart for de fleste som er omtalt var ansatt når bøkene ble utgitt i 1959, altså født rundt 1900.

 

Iflg. Aftenposten 26.mars 1936 ble stasjonsmester Hans Aarkvisla, Snåsa, ansatt som førstefullmektig i Drammen distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte Olsen har ifølge "familieryktene" jobbet som vasker på NSB i Halden rundt 1900. Hun er født 21.4.1868 i Färgelanda i Sverige.

Andre navn hun kan gå under er

 

Lotta Olsen

Lotta Svendsen

Charlotte Olsen

Charlotte Sevaldsen

 

Finner du noe om henne?

 

mvh

Atle Svanberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten. Jeg ser at du kan gjøre oppslag ang. folk ansatt i jernbanen i Norge.

Jeg leter etter opplysninger om Karl Anthun f. 1888 i Haus i Hordaland. Han skal ha vært ansatt som maler ved jernbanen. Han skiftet forøvrig etternavn

til Håland. Det ble innvilget 1944. Han skal ha bodd i Oslo. Nevnt gift 2 ganger iflg ættebok for Haus Han hadde muligens også en sønn - Erik Anthun som var født 9/7-1916 i Skedsmo (ikke døpt iflg. opplysninger jeg har). Erik arbeidet også som maler ved jernbanen. Håper du finner opplysninger om disse to.

Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leter etter min oldemors far.Det jeg vet er at han het Larsson eller larsen eller larson.

de kom fra sverige hun jobbet som kokke eller noe og han jobbet anlegget på raumabanen.

Oline larson er født 1898. mer vet jeg desverre ikke. Hvis du kan se om det står noe om dem hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag

 

Da har jeg sett etter disse under Oslo distrikt uten å finne noe. I adresseboka for Oslo 1955 er det en Erik Anthun som er maler hos Botvid Ohlsson og bor i Sverdrupsg.13, ingen Karl Håland i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med det. Har ikke sett en eneste svenske som var ansatt ved de norske jernbaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten.

Dette er alikevel bra. Jeg har også sett svaret du ga meg i det andre innlegget mitt. Det er nok de rette folkene.

Jeg fant i dag vielsen til Erik Anthun i kirkebok for Birkeland i Fana 1939.

Der opplyses det at både han og kona kommer fra henholdsvis Skedsmo og Oslo. Både Erik og faren har vel byttet jobb tidlig.

Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr fortsatt oppslag i disse bøkene som er utgitt i 1959, men mangler personregister. De som er omtalt er født ca. 1883 til 1930, opplysningene varierer, men fødselsdato og sted er med, hvem de var gift med, navn på barn, hvor de var ansatt og hobby.

 

Bøkene er inndelt i distrikt: Oslo, Drammen, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Narvik.

 

Bind 1: Hovedstyret, stasjonsmestrene, adm. og innvendig stasjonspersonale, konduktørene og privatbanene

(Rjukanbanen, Thamshavnbanen, Sulitjelmabanen og L.K.A.B.).

 

Bind 2: Anleggene, linjepersonalet og elektropersonalet.

 

Bind 3: Utvendig stasjonspersonale, personale ved biltransporten og renholdskvinner.

 

Bind 4: Verksmestre og verkstedsarbeidere, forrådspersonell og lokstallpersonalet.

 

Tilleggsbind: Norges lokomotivpersonale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Carsten,

Vil gjerne ha informasjon du måtte finne om to av mine oldefedre og min oldefars yngste bror;

 

Overkonduktør Georg Kristian Køhler, Orkdalen Thamshavn, senere Korsvika Trondhjem

f28-08-1870 d02-01-1948

Jobbet både på Thamshavnbanen og på NSB

Var konduktør på arbeidstogene i forbindelse med arbeidene på Dovrebanen

 

Sverre Køhler, Lillegaardsbakken 5 Trondhjem

f09-08-1888 d

Ved folketellinga 1910 er yrket oppgitt som Locomotivpudser

 

 

Overkonduktør Martin Kristian Hopsø, Kirkegaten 13 Trondhjem

f11-09-1870 d24-06-1916

Ved folketellinga 1900 er yrket oppført som sporskifter

Ved folketellinga 1910 er yrket oppgitt som konduktør ved Norges statsbaner, Rørosbanen

Formand for Trondhjems distrikts konduktørforening ca 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av disse er født for tidlig til å være omtalt.

 

Norges lokomotivpersonale Trondheim distrikt 1955:

 

Sverre Køhler, pensj. lokfører. Født 9-8-1888. Antatt 9-4-1908, ansatt 1-4-1910, ansatt lokfyrbøter 1-1-1911, ansatt lokfører 27-5-1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pål

 

Han er ikke omtalt (født for tidlig)

Ok, takk for oppslaget! Kan du forresten gjøre et nytt oppslag etter Paul Kristensen, f.6 aug 1909 i Brønnøy. Han skal ha jobbet ved jernbanen i nord- Norge. Litt vagt, men... Han hadde også en bror, som jeg tror var innom jernbanearbeid. Angel Kristensen, 19 jul 1912. Brødrene vokste opp i Brønnøy, og flyttet etterhvert til Vefsn, hvis det er til noe hjelp.

Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.