Gå til innhold
Arkivverket

Aleksander Mortinius Arnesen (Arntsen)

Grethe Forøy, Drammen
 Del

Recommended Posts

Hei gode hjelpere.

Jeg har en ny nøtt fra mitt hjemsted Offersøy, Helgeland.  Det gjelder en mann ved navn Aleksander Mortinius Arntsen (Arnesen), født 26.8.1841 - druknet 19.1.1913 - Tjøtta kirkebok.

Det har blitt meg fortalt at han studerte teologi, noe som må ha vært mellom 1860 ? og 1875 men mitt problem er hvor jeg kan finne denne informasjonen og trenger hjelp til dette.  Aleksander er ikke på folketellingen for Tjøtta i 1865 men på de senere folketellingene. Da står han med etternavnet Arnesen og bor sammen med sin søster Gesenia (Jesenia) i Sundet, en plass mellom Offersøy og Tjøtta.  Der begynte han å bygge på et "kapell".  Sammen med en kamerat rodde de fra Tjøtta til Sundet med tømmer som skulle brukes til dette kapellet men Aleksander kom aldri i land. Han druknet da han rundet odden rett før sitt hjem. I dag står fremdeles muren igjen med sin portal over hundre år senere, på folkemunne kalt "kirka i Sundet". 

På forhånd takk for hjelp.

Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Tusen takk .Ser at avisene er fra 1914 så da må han han druknet da og ikke i 1913 som vi først trodde. Skal sjekke kirkeboken en gang til.

Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.  Er det også mulig å finne ut hvor han skal ha studert ? Jeg ville jo tro det kan ha vært i Trondheim men...?  Jeg forventer ikke at jeg får svar på et så vanskelig spørsmål men det hadde jo vært gøy lell . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.