Gå til innhold
Arkivverket

Pål (Povel) Larsen Liukoinen, født ca.1677 på Øyern , død ca.1642 - Hvem var han gift med?

Terje Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har problemer med å finne ut hvem Pål Larsen Liukoinen, født ca 1677 var gift med.
Brandvalboka - Finnskogen Slekt og gardshistorie Rolf Amundsen og Bernt Olav Neskvern. Utgitt av Brandval Historielag gir ett svar. Skifteprotokollen fra skiftet 2.april 1743 som hans enken etter andre ekteskapet, Anne Johansdatter, datter av Johan Mattisen Femoen iverksatte og boka Brandval Finnskogbosetning av Rolf Bråten gir ulike svar.
Brandvalboka - Finnskogen angir på side 380 at han ble gift 1707 med enken etter Johan Mortensen Nikarainen på Smedtorpet, Kari Jonsdotter (1669 - 1723) Käväläinen.
De hadde barna Lisbet 1705, Berte 1706, Mari 1708, Lars 1713 (Dåp Grue Min 1 s.16)og Morten 1716 (Grue Min 1 s.38 viser at han ble døpt i mars 1716 i Brandval med Povel Larsen og Kari Jonsdatter Fensjøn som foreldre.
Solør og Østerdalen Sorenskriveri Skifteprotokoll 1742 - 1747 - 30a 2.april 1743 angir at hans første kone (som er død) var Gjertrud Johansdatter og at de hadde barna(arveberettiga) Lars, Morten, Mari, Lisbet og Berthe - alle gifte og myndige.
Brandval Finnskogbosetning s.90 angir det samme.

Begge angir Anne Johansen som den han var gift2 med.

Hva er korrekt og hvilken dokumentasjon underbygger dette?

Vedlagt følger link til Skifteprotokollen

Solør og Østerdalen sorenskriveri, AV/SAH-TING-024/J/Ja/L0008A: Skifteprotokoll, 1742-1747, s. 29b-30a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090106710041

På forhånd takk for god hjelp!
Mvh Terje Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.