Gå til innhold
Arkivverket

Mønstringsprotokoll Egersund 1844-1855

Recommended Posts

Denne mønstringsprotokollen: 

Eigersund kommune- Eigersund Havnevesen, IKAR/K-100306/G/L0001: Mønstringsprotokoll, 1844-1855
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ed60117553000001

Som er skannet og utlagt av IKAR burde vel også han emneknagg sjøinnrullering, sjømenn og sjøfolk eller tilsvarende som for denne nesten tilsvarende protokollen for 1855-1858:

Egersund sjømannskontor, AV/SAST-A-00039/F/L0003/0002: Ruller og mønstringer / Mønstringsprotokoll for Egersund tollsted, 1855-1858
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60226708000001

Søk med emneknagger sjømenn og sjøfolk for kommune 1101 Egersund og 1116 Eigersund herred gir treff på alle andre ruller og mønstringsprotokoller både fra SAK og SAST, men ikke den første som jeg mener også burde vises i dette treffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kastet et raskt blikk på mønstringsprotokollen fra arkivet Eigersund kommune - Eigersund Havnevesen (IKAR/K-100306), men jeg er enig i at emneordene "Sjøinnrullering", "Sjømenn og sjøfolk" og "Sjøfart" kan passe her.

Dersom emneord ikke brukes (noenlunde) konsekvent på tvers av hele Digitalarkivet, mister de en stor del av sin verdi, fordi brukerne ikke kan være sikre på at søk med et emneord finner alt relevant arkivmateriale.

Konsekvent bruk av emneord er derfor noe vi i Arkivverket som jobber med publisering i Digitalarkivet, legger stor vekt på. Men vi må prioritere vårt eget arkivmateriale og har ikke kapasitet til å ettergå det som IKA Rogaland og andre arkivinstitusjoner publiserer i Digitalarkivet. Derfor bør henvendelser som denne prinsipielt rettes til den arkivinstitusjonen som er ansvarlig for arkivmaterialet, altså IKA Rogaland i dette tilfellet. Men Arkivverket har en koordinator overfor de andre arkivinstitusjonene som publiserer i Digitalarkivet, og jeg vil gjøre vedkommende oppmerksom på denne henvendelsen. Så blir det kanskje aktuelt med noen generelle grep (informasjon og samarbeidsmøter) for bedre samordning med hensyn til bruk av emneord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.