Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av lange tekster i Augustus

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

For tiden transkriberer jeg Garnisonsmenigheden, Innflyttede, 1824-1830: https://media.digitalarkivet.no/view/7390/3 i Augustus.

Denne innflyttingslisten har ekstra lange tekster med sammendrag fra innflytternes attester. Feltet "Attester" i Augustus lar seg riktignok fylle med lange tekster, og jeg har samvittighetsfullt skrevet ned hvert eneste ord, men når jeg kontrollerer tekstene i etterkant ligger bare de første linjene lagret i dette feltet. Resten er borte.

I kirkeboken heter feltet: "Med hvilke Attester". Her er et eksempel på hva slags informasjon som ligger i feltet. Se løpenummer 45: https://media.digitalarkivet.no/view/7390/22

"Attest af 25. oct 1823 fra Sognepræst Tronhuus til Hole, ifølge hvilken Manden er døbt den 1ste Sønd. eft. Paaske 1785 og Hustruen født i Nordrehoug Præstegjeld. De communicerede seneste Gang 2den Sønd. i Advent 1822. Deres Wandel ulastelig. De afskediges til Aggers Præstegjeld og medbringe 2de i Hole døbte Børn, Anne Mathea født 28. Oct 1818 og Karen født 3 Mai 1821.

Denne Attest, der den 29. Oct 1823 er foreviist Sognepræst Kjerschow er under 5. Mai 1827 paategnet af Pers. Cap. Foltmar, at de seneste Gang communicerede d. 12 Sept 1824 og ikke medbringe flere end de Børn, hvormed de flyttede ind i Menigheden."

Noe av dette kan klippes ut og plasseres i andre felt i Augustus (fødselsdata, fødested, mm), men teksten blir likevel for lang i forhold til hva som blir lagret.

Ifølge Kyrre skal vi transkribere kildetro og ikke utelate noe av teksten i kirkebøkene. Dette er uansett data som er av interesse for forskere/slektsgranskere. Hvordan løser jeg denne utfordringen? Jeg vurderer Merknads-feltet, men det blir jo feil når det finnes et eget felt for Attester. Eller skal jeg legge inn en kommentar i Merknads-feltet: "E: Se resten av teksten i kirkeboken" og dermed bare godta at mye av teksten ikke kommer med i DA ved publisering?

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ført slike lange utgreiingar i merknadsfeltet utan å bry meg om at det blir noko avvik frå felt. Og i merknadsfeltet visest det heile både hjå meg i Augustus-programmet og etter konvertering/publisering i Digitalarkivet. Dei lange utgreiingane må i alle høve vera med!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anfinn Bernaas skrev:

Eg har ført slike lange utgreiingar i merknadsfeltet utan å bry meg om at det blir noko avvik frå felt. Og i merknadsfeltet visest det heile både hjå meg i Augustus-programmet og etter konvertering/publisering i Digitalarkivet. Dei lange utgreiingane må i alle høve vera med!

Det er jo en mulighet å bruke "Merknader". Jeg la merke til at feltet "Attester" er søkbart i Innflyttingslistene i Digitalarkivet, men ikke "Merknader". Jeg vet ikke om det er allment kjent og brukelig å søke i "Attester"-feltet. Denne muligheten vil gå tapt dersom jeg legger opplysningene i merknadsfeltet.

Se søkeskjermen til Innflyttede her: https://www.digitalarkivet.no/search/85/7236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en løsning å dele opp informasjonen og sette noe i "Attester" og noe i "Merknader". Det har jeg også gjort. Men jeg synes ikke dette er en optimal løsning.

I samme kirkebok, under Innflyttede, fant jeg nettopp et eksempel på problemet. Bare deler av det som er ført under "Attester" har kommet med ved publisering i Digitalarkivet, og det er mest sannsynlig at transkribenten har ført inn hele teksten. I dette tilfellet er det Margits ektefelle og hans hjemsted som mangler:

Tinn Ministerialbok, 1815-1843, s. 312. Margit Aslachsdatter Tvitækken: https://www.digitalarkivet.no/view/285/pi00000000129055

Hvordan kan dette løses slik at alt i innførselen lagres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Det er eg som er registrator i dette tilfellet. Rett nok er det berre Da[ls Sogn] som manglar, men noko er blitt borte ja. Eg har gått inn i Augustus og sjekka mi opphavelege registrering, og der står det "Da" til slutt!

Så har eg gjort ein feil, tenkte eg, men nei. Eg retta nemleg til "Dals Sogn" og lagra, gjekk inn igjen, og der står det framleis "Da" til slutt! 

Det er derfor tydelegvis ei avgrensing i talet på teikn det er plass til i feltet for "Attester", men det visest ikkje for registrator undervegs i arbeidet.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Det er derfor tydelegvis ei avgrensing i talet på teikn det er plass til i feltet for "Attester", men det visest ikkje for registrator undervegs i arbeidet.

Ganske riktig! Man skriver hele teksten inn, og får ingen varsler om at bare et visst antall tegn lagres. Og ekstra ille blir det når alle postene i feltet "Attester" har svært lange tekster. I mitt tilfelle, beskrevet i innledningen, sluttet teksten på "Medbringe 2de i H", resten er borte.

Jeg oppdaget dette etter å ha registrert 151 poster, og må gå tilbake til starten og legge til resten av teksten igjen. Da vil jeg, og andre transkribenter, gjerne vite om jeg skal flytte alt til "Merknader" eller om det finnes andre muligheter?

Arkivverket vet kanskje hva vi bør gjøre? Mest sannsynlig har spørsmålet kommet opp tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket bør seia noko fornuftig her, ja.

Augustus er det vel ikkje mogeleg å gjera noko med sjølv om det er her "feilen" ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.