Gå til innhold
Arkivverket

Nytt kirkeboksøk?

Odd Roar Sulutvedt
 Del

Recommended Posts

Er det jeg fant under "Bildesøk" det nye kirkeboksøket?
https://nye.digitalarkivet.no/search/parish?media=parish

Dette er jo i så fall fullstendig ubrukelig! Er det ingen brukere inne i bildet når det lages noe nytt?
Hvem lages dette for? Brukerne, eller for utviklere som tydeligvis ikke skjønner noen ting?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er slik kirkebøkene blir seende ut er jeg helt eniug med deg. Utrolig tungvint. Nå er det forøvrig ganske vanlig at de som lager datopplegg tror de lager fiffige løsninger og sjelden spør brukere om hvordan det burde være. Kanksje er det noen som bruker dette for andre formål som synes det er lekkert, men det ser ganske så tungvint ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total mangel på oversikt, man må scrolle seg gjennom en masse som man mister oversikten over underveis. Helt ubrulelig! Det lages nettsider som man skylder på at skal ha "univerell utforming", dvs. scroll deg ihjæl, men du får jo digre bokstaver med masse luft imellom på kjøpet, da! Tror de virkelig at det er til hjelp for svaksynte eller de med en form for bevegelseshemming? Man risikerer jo å få jo betennelse i scrollefingern.

Se hva de som ikke er brukere, lager av galskap til oss:

https://www.uutilsynet.no/regelverk/regelverk-og-krav/746

Hadde de enda klart å lage et valg for oss; behold de gamle sidene for oss som ikke trenger nymotens "forbedringer", ved siden av de nye.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Arkivverket lagt ut nyheten om at dette blir den nye løsningen for kirkebøker. Jeg har kommentert på fb og lagt denne kommentaren inn i tilbakemeldingsverktøyet. Anbefaler at flere gjør det samme. 

Her er det mange ting som gjør at jeg er skuffet og tror at de som har utviklet ikke selv er brukere av tjenestene og ikke har spurt brukere om hva som er viktig for oss.
På søkesidene:
- Hvorfor må jeg søke med fødselsdato? Er det noen kilder hvor dette er hensiktsmessig eller nødvendig?
- Hvorfor har man valgt dagens geografi? Det er en smart tanke bak det gamle systemet med Norge anno 1947 - da var det mest finmasket.
- Hva er logikken bak at prestegjeld og sogn ikke ligger sammen med "Geografi"?
- Hvorfor kan jeg kun sortere treffene mine på "Relevanse", "Arkivreferanse" og "Sist publisert"? Hva med sortering på kildedato?
- Når vi først har funnet riktig kirkebok, hvor sannsynlig er det at jeg skal bla i den fra første side? Jeg skal inn på et spesifikt år. Det er klønete å ha lagt den inngangen bak en liten utvidelsesknapp nederst på siden. Den gamle løsningen fungerer bedre.
- Boksene tar for stor plass, så jeg må skrolle for å se det som er viktig for meg (i og for seg ikke bedre med eksisterende løsning).
Når du først har gått inn i en kirkebok:
- Hvorfor skal jeg ikke se kirkeboka i hele bredden av skjermen? Det er svært sjelden jeg trenger å se hele sida samtidig (og da klarer jeg ikke å lese hva som står på den). Jeg ser det er mulighet til å utvide til hele skjermen, men da kan jeg ikke lengre bytte mellom faner i nettleseren - og de som har drevet litt med slektsforskning skjønner at vi bytter ofte - vi må gjerne se på ulike kilder for å bekrefte at den personen vi ser på er rett kandidat.
- Det å bla i kirkebøkene. Før har jeg kunnet bla fram og tilbake ved å bruke "mellomromstasten" for å bla framover. Dette virker ikke før jeg har brukt musa og bladd en side fram. Dersom jeg blar en side tilbake blar jeg videre bakover ved å trykke på mellomromtasten. Det er ulogisk for meg.
- De fleste er vant til å bevege seg opp og ned på en side ved å skrolle med musa. Nå er det å skrolle med musa zoom - noe som gjør at man til stadighet zoomer inn og ut.
- Tidligere har jeg sett om kirkeboka eller kilden er søkbar eller ikke. Det har jeg ikke klart å finne enkelte ved den nye løsningen. Da heller ingen mulighet for å gå til søk fra kirkeboksiden.
- Kildeinformasjonen har for stor skrifttype (og forferdelig retro stil). Ser heller ingen steder å kopiere kildeinformasjonen for å legge inn i f.eks. slektsprogram.
- Det er ikke intuitivt at f.eks. brukerinnstillinger ligger under kildeinformasjonen.

Dette er bare noen av de innvendingene jeg har så langt. Håper utviklere Arkivverket nå tar en runde med kundebehandlere som bruker systemet, med en referansegruppe fra Slekt og Data, NSF eller slektsforskere som bruker systemet mye. 
Håper virkelig dere tar en skikkelig runde før dette blir eneste måte å se kirkebøker på!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket må altså bruke Facebook for å informere. Medan Arkivverket sine eigne nettsider er blitt omgjort til ein chatbot. Det er ei rar verd vi lever i...

Sjølvsagt må også eit godt fungerande visningsprogram for skanna kyrkjebøker erstattast med noko som fungerer dårleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Jørgen Ormestad skrev:

I dag har Arkivverket lagt ut nyheten om at dette blir den nye løsningen for kirkebøker. Jeg har kommentert på fb og lagt denne kommentaren inn i tilbakemeldingsverktøyet. Anbefaler at flere gjør det samme. 

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Arkivverket må altså bruke Facebook for å informere. Medan Arkivverket sine eigne nettsider er blitt omgjort til ein chatbot. Det er ei rar verd vi lever i...

Jeg har ikke Facebookkonto..

Er det andre steder en kan få informasjon om dette? 

@Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chat-bot’en har visst heller ikke fått den nye informasjonen…

Jeg spurte chat bot’en: hvordan finne kirkebøker

1. Jeg kan hjelpe — her er kort og konkret hvordan du finner kirkebøker i Arkivverkets kilder.

1. Start i Digitalarkivet
    1. Se på skannede kirkebøker (Media)
    1. Finn hvilket sokn/prestegjeld du trenger
    • Hvis du vet sted/kommune/sokn: søk på stedet i Digitalarkivet eller i Media-katalogen og åpne de aktuelle kirkebokvolumene.
    • Hvis du er usikker på hvilket sokn et sted hørte til, bruk lokalhistorisk informasjon eller spør meg hvilken kommune/område og tidsrom du leter i, så viser jeg hvilke sokn og volumer du bør åpne.
    1. Hva kirkebøkene inneholder og sperringer
    1. Hvis materialet ikke er digitalisert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sto nederst i svaret:

«Vil du at jeg viser konkrete kirkebokvolumer for et bestemt sted og tidsrom? Oppgi kommune/sokn (eller nærmeste sted) og hvilke år du er interessert i, så gir jeg direkte lenker til aktuelle volumer.»

Da bør en jo være kjent med kirkesogn OG geografi, for at dette skal bli nyttig?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt Djevelens advokat her…

Da søkemåten for kirkebøker vi bruker nå ble innført, var det mange av oss som ga uttrykk for at vi savnet listen over mulige kirkebøker å søke i og at vi ble usikre på hvilke kirkesogn en skulle be om. Den gamle oversikten over mikrofilmede kirkebøker, som ga opplysninger om hvilke sogn menigheter var blitt utskilt fra, ble og blir hyppig brukt. NÅ ser en jo navnet på kirkeboka igjen..? Hulter til bulter, riktignok..

Kanskje vi kan be chat-bot’en om å få geografisk liste over mulige bøker å gå gjennom? Kan den kanskje også komme med opplysningene som står i ‘Prestegjeld og sokn’ (eller en oppdatert versjon?) :  Om hvilke kirkebøker som har brent opp, om hva som er hoved- eller annexsogn, om den innfløkte utviklingen av Aker sogn o. likn.?

Jeg håper å få svar på hvor en kan finne info om omleggingen på Nasjonalarkivets egne sider. (når jeg finner dem igjen…) Det kan da ikke være alvorlig ment å presentere seg med bare et åpent felt til en chat-bot…?  https://www.arkivverket.no

Min erfaring med Digitalarkivet, (fra rundt 2008) er at innspill fra oss brukere alltid (iallfall n e s t e n alltid) har blitt ønsket velkommen. La oss gå ut fra at våre synspunkter fremdeles blir tillagt vekt. ☘️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.