Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Folk og ætt på Agder: 6. En ubekreftet påstand i bygdeboka for Søgne

Recommended Posts

Kjell J. Bråstad skriver på s 76 i bind 1 av Søgneboka, Gårds- og slektshistorie for Søgne (utg. 1987) at den Nils Guttormsson som i 1670-årene overtok Odd Stianssons bruk i Kilen (gnr. 12) «… var trolig sønn av Guttorm Justnes og dattersønn av Syvert Jonsson Vige.»

Så langt Bråstad som, avgrenset av bygdebokas trange rammer naturlig nok ikke opplyser om hvilke kilder som ligger til grunn for hypotesen. Jeg har med dette innlegget tenkt at det må være mulig å dykke ned i slektskretsen rundt Sjurd Jonsson på Vige, i håp om å finne ut av Nils Guttormssons opphav. Dette er på langt nær ferdigtygd materiale, så jeg håper på hjelp og tips som kan føre nærmere en oppklaring. Og kanskje finner vi i fellesskap nye og uventede ting på veien.

I gårds- og slektshistorien for Vige (Søgneboka, bd 2, s 46-47), utgitt to år senere, oppgir Bråstad at Sjurd Jonsson på Vige var sønn av Jon Ormestad i Søgne. Videre at da det i 1615 ble skiftet etter Jon og Gunnhild fikk sønnen Sjurd 1 hud i Skarpeid, 1/2 hud i Ormestad samt Vige, som da skyldte 1/2 hud. Samme Bråstad hevder også at Sjurd og hans første kone, Tone Persdotter fra østre Vatne i Holum, hadde sønnen Anders og en datter som ble gift med en Guttorm. Deretter ble Sjurd Vige gift med Signe Torsteinsdotter fra Eigeland i Vennesla. De fikk datteren Tone Sjurdsdotter, gift med Nils Tollevsson på Skarpeid i Søgne.

Som man ser, nevner Bråstad i den siste bygdeboka ikke Nils Guttormsson, kun en ellers ukjent svigersønn ved navn Guttorm. Sammenstilles opplysningene fra begge bindene blir det likevel klart at Bråstad trolig ikke forlot standpunktet om at disse trolig var Nils’ foreldre.

* * * * *

Til tross for at Bråstad etter alt å dømme har hatt tilgang på kilden, nevner han ikke et dokument som forteller at det 19.9 1659 ble skiftet odelsgods etter avdøde Sjurd Jonsson og Tone Persdotter Vige. Arvingene var deres etterlatte barn, Anders Sjurdsson Vige, Adelus Guttormsdotter og Tone Sjurdsdotter «Som ehr halffSøster». Odelsgodset ble fordelt slik at Anders fikk 1 hud i Skarpeid og Vige, Adelus 1/2 hud i Ormestad og Tone 1/2 hud i samme gods som sin (halv)bror.

(NRA, Avskriftssamlingen, Hendrik J. Ormestad, Søgne. 4, orig. folioark).

Landkommisjonens jordebok fra 1661 reflekterer til en viss grad skiftefordelingen, samtidig som den introduserer en ny person, det som åpenbart er en enke. Anders Sjurdsson eier og bruker da 4 kalvskinn i Vige mens Signe Tostensdotter eier og bruker 2 kalvskinn «i sin vurning» [dvs som enke]. De samme eier- og bruksforholdene gjengis under Skarpeid, da med h.h.vis 8 og 4 kalvskinn hver. Under Ormestad står det at begge oppsittere leier 1/2 hud av Adelus Guttormsdotter.

Som disponent av vurningsgods må Signe Tostensdotter ha vært enke, noe som også bekreftes av flere avskrifter av utrykte diplomer fra Eigeland i Vennesla. Det er altså ingen grunn til å tvilsette Bråstads påstand om at hun var enke etter Sjurd Jonsson Vige. Samme med Anders Sjurdsson og hans [fedrene] halvsøster Tone Sjurdsdotter.

* * * * *

Spørsmålet jeg søker svar på, er todelt. Hvem var Adelus Guttormsdotter, hvor bodde hun og hvorfor er ikke Nils Guttormsson nevnt i 1659-skiftet?

Skiftet fra 1659 levner ingen tvil om at Adelus Guttormsdotter var livsarving etter Sjurd Jonsson og Tone Persdotter på Vige. Samtidig viser det at hun arvet halvparten av det Anders Sjurdsson fikk. Ergo må hun ha fått hånd om en søsterpart. Da er det grunn til å gi Bråstad rett i påstanden om at Anders hadde en helsøster gift med en Guttorm. Det nye i forhold til Bråstad er at han ikke nevnes Adelus, så her er vi kommet et lite skritt videre.

Siden Bråstads påstand om Nils Guttormssons bakgrunn er det eneste sporet vi har, bør spørsmålet undersøkes ut fra antagelsen om at bygdebokforfatteren hadde flere kilder å basere seg på, og at han faktisk kan ha hatt rett.

Nils Guttormsson kan i så fall ha vært bror til Adelus Guttormsdotter, som av en eller annen grunn opptrer på egenhånd. En mulighet er at Adelus var en del år eldre, og at hun som gift eller enke ikke bare representerte seg selv, men også en mindreårig bror. Eventuelt tjenestegjorde broren som mange andre unge menn i hær eller marine og var av den grunn forhindret fra å delta.

• Liker 1

Bråstad hevder at Nils Guttormsson i Kilen trolig var sønn av Guttorm Gjusnes. Sistnevnte er trolig identisk med den Guttorm Jonsson i Gjusvik som 11.3 1633 ber sin venn Ola Eigeland om et lån på 8 daler (NRA-regest utrykt diplom).

Guttorm var igjen sønn av Jon Guttormsson (sk 1638) på Gjusvik/Gjusnes og Gunnild Nilsdotter. Jon og Gunnild hadde en datter gift med Bent Gullaugsson på Møll/Hogganvik, så Guttorm Jonsson var altså Bent Gullaugssons svoger, slik Kåre Rudjord forteller i bygdeboka for Oddernes (s 586). Rudjord nevner imidlertid ingen andre barn til Guttorm enn sønnen Jon Guttormsson, som var gm Barbro Steffensdotter og døde ca 1664.

Guttorm Jonsson kan likevel ha hatt flere barn, for det som i følge Rudjord skjedde med ham var at boet etter ham var fallitt da han døde i 1649. Det faktum at det ikke var noe å arve etter ham kan dermed gjøre det vanskelig å finne hele etterslekten.

Siden Guttorms morfar het Nils, er det en viss mulighet for at han også kan ha hatt en sønn Nils. Men det gjenstår å finne kilder som kan bekrefte eller avkrefte om denne er identisk med Nils Guttormsson i Kilen i Søgne. Noen som har informasjon å dele?

• Liker 1
14 timer siden, Per Reidar Christiansen skrev:

Bråstad hevder at Nils Guttormsson i Kilen trolig var sønn av Guttorm Gjusnes. Sistnevnte er trolig identisk med den Guttorm Jonsson i Gjusvik som 11.3 1633 ber sin venn Ola Eigeland om et lån på 8 daler (NRA-regest utrykt diplom).

Guttorm var igjen sønn av Jon Guttormsson (sk 1638) på Gjusvik/Gjusnes og Gunnild Nilsdotter. Jon og Gunnild hadde en datter gift med Bent Gullaugsson på Møll/Hogganvik, så Guttorm Jonsson var altså Bent Gullaugssons svoger, slik Kåre Rudjord forteller i bygdeboka for Oddernes (s 586). Rudjord nevner imidlertid ingen andre barn til Guttorm enn sønnen Jon Guttormsson, som var gm Barbro Steffensdotter og døde ca 1664.

Guttorm Jonsson kan likevel ha hatt flere barn, for det som i følge Rudjord skjedde med ham var at boet etter ham var fallitt da han døde i 1649. Det faktum at det ikke var noe å arve etter ham kan dermed gjøre det vanskelig å finne hele etterslekten.

Siden Guttorms morfar het Nils, er det en viss mulighet for at han også kan ha hatt en sønn Nils. Men det gjenstår å finne kilder som kan bekrefte eller avkrefte om denne er identisk med Nils Guttormsson i Kilen i Søgne. Noen som har informasjon å dele?

Adelus Guttormsdatters part i Ormestad blir overtatt av Anders Jørgensen i 1728 ifølge Søgneboka: https://www.nb.no/items/35d68a3441fe0b2bb3136dc99e2dee04?page=61&searchText="adelus guttormsdatter"

Skjøtet der Anders Jørgensen får overdratt gårdparten finnes her: https://www.digitalarkivet.no/tl20080603361080

Teksten er vanskelig å tyde på grunn av dårlig skanning men jeg har gjort et forsøk på å tyde det:

"Vij effterskrevne Sl. Od Stiansen Kiilens og Gonild Leielsdatters
sampt Niels Gutorgsen Kiilens effterlatte Arvinger nemlig
Guttorm Nielsen og Stian Nielsen Romsvig samt Knud
Stiansen Kiilen paa min hustrues Gonild Nielsdatters
vegne dernæst Ingjer Guttormsdatter Føres arvinger
Gunder Torgjusen Ødegaarden paa min hustrues Gonild
Tharaldsdatters og Anders Jørgensen Ormbstad paa min
hustrues Ranni Tharaldsdatters vegne, og endelig Jeg
bem:te Gunder Torgjussen Ødegaarden paa Sl: Torber Gut-
tormssdatters arvingers hendes umyndige sønne Søns
Peder Pedersens og hendes Dotters Anne Baardsdatters 
vegne, som svarer for dennem, samptlige udi Søgne Sogn
og Mandahls Ampt boende, kjendes og herved for alle
vitterligt giør, at som vj tilsammen ere ejende paa
egne og vores for mangfoldige aar siden udi Holland
uden lives arvinger bortdøde medarvingers vegne udi
Anders Jørgensens gods og brug som ere Tretten Engl:
12 Engl: [...] huden beregned, udi Gaarden Orumbstad, Toe og
Een Trediedeel Engl: foruden vores OdelsRett till alt
det indløste Pandte gods udi samme brug, saa ere vij
med erm:te Anders Jørgensen, som paa sin hustrues
vegne er medarving og Odelsberettiget till hans brug
de 13 Engl: udi Orumbstad, saaledes udi alt [...}sammenlighed
bleven foreened, at hand for ovenm:te 2 1/3 Engl: gods sampt
vores OdelsRett till alt Pandtegodset udi samme brug
haver gived og betalt Penge halvtredsindstjuge og Trej 
Rixdr: Een Orth og Otte Skill: hvoraf Guttorm Nielsen
haver bekommet 10 Rd. 2 [ort] 16 [sk], Stian Nielsen 10 rd. 2 [ort] 16 [sk],
og Knud Stiansen paa min hustrues vegne 5 rd. 1 [ort] 8 [sk]
paa Sl. Torbor Guttormsdatters Arvingers vegne [...]
Jeg Gunder Torgjusen Ødegaarden under mit tilsvare till
mig annamed Penge 13 Rd. 1 [ort] 8 [sk] som Jeg de umyndige
igjen tillsvarer, ligeledes haver Jeg bem:te Gunder Tor-
gjusen paa min hustrues vegne bekommed Penge 6 Rd. 
2 [ort] 16 [sk], de øfrige 6 Rd. 2 [ort] 16 [sk] haver Anders Jørgensen
paa sin hustrues Ranni Tharaldsdatters vegne for
hendes anpart udi disse Penge indeholded, saa den [...]
forligte Summa 53 Rd. 1 [ort] 8 sk. saaledes till fulde er be-
talt, og hand for fylleste og nøjagtig betahling venlig
skall vere betakked. Thi kjendes vij for os, hustruer,
børn og Arvinger effter denne Dag ingen ydermere Lod, deel,
Rett eller Rettighed udi alle till besagte 2 1/3 Engl: fasteGods
udi Gaarden Orumbstad i nogen maade at bør have,
Men som OdelsRetten till alt Pandte Godset udi hans brug
de 13 Engl: udi Gaarden Orumgstad under samme forretning
er betalt, saa følger hannem, erm:te hans hustrue, deris
børn og Arvinger samme 2 1/3 Engl: med alt deres OdelsRett
till hvis PandteGods udi hans brug findes, med all sin
tilliggelse udi Huus og Herberg, Ager og Eng, Skov og 
Mark, Lotter og Lunder, Fiskevand og Fæbrug?, vaat og
tørt, inted med eller undertagendes som nu tilligger
af Arrilds tiid tilligges haver og ellers tilligge [...]"

Teksten fortsetter men jeg kan ikke se at det finnes ytterligere opplysninger om slektsforholdene.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.