Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

01 Aar 1858 den 16de September er inden Extrathing efter Justitsproto- 

02 collens Udvisendelæst følgende Documenter: 

02 [...] SkiødeUnderskrevne Guri Ommundsdatter Byberg, 

03 Enke efter afdøde Bager Anfind Wilhelmsen Byberg, med undertegnede Laugværge og som hensid- 

04 dende i uskiftet Boe ifølge Amtets Bevilling af 21de Februar 1857, gjør vitterligt, at da min Mand i 

05 sin Tid har solgt det ham ved Skjøde af 9de Mai 1837, thinglæst 29de s: M: og Aar hiemlede Vaanings- 

06 huus No 298 med Udhuse, under og tilliggende Grund beliggende i Vævergaden[?] i Stavanger til Hr. 

07 Johan Peter Steinkopf, og denne nu har begjæret sig Skjøde meddeeltsaa er det jeg, da den om- 

08 forenede Kjøbesum 1475 Sper fjorten Hundrede og fem og sytti er betalt derved at Kjøberen har over- 

09 taget den paa Eiendommen hvilende Pantehæftelse til Stavanger Sparebank med 1ste Prioritetoprin- 

10 delig 800 Sp, men hvorpaa er afbetalt men ei aflyst endeelsaaledes at der ved Salget stod 

11 til Rest 500 Sp er fem Hundrede Speciedaler og betalt contant det resterende af Kjøbesum- 

12 men, herved erklærer at bemeldte Vaaningshuus No 298 med Udhuse, under og tilliggende  

13 Grund herefter skal følge og tilhøre Kjøberen Hr. Johan Peter Steinkopf med samme Rettig- 

14 heder og Forpligtelser som jeg og min afdøde Mand har eiet sammeupaaanket og upaatalt 

15 enten af mig eller mine Arvingersom for dette Salg og Overdragelse er og forbliver Kjø- 

16 berens lovlige Hjemmel. Det bemærkes, at der af Grunden fordres aarlig Kjendelse af Hr. Apothe- 

17 ker Zetlitz stor 1 Sp. Dette til Bekræftelse under min Haand og Laugværges Underskrift Hou- 

18 gesund d. 14 September 1858. [underskrifter] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.