Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

i min slektsbok står det at iver Johan Salvesen kom til Aasmulen gård som dreng 

fra Bergen,,, som het Iver Johan Salvesen født anslått ca1827 .  

Olea som var datter på gården og Iver og olea  forelsket seg ,  å de ble de forlovet. Det står iallefall det i slektsvoka.   Etter jul i 1848 reiste Iver Johan på vinterfiske oppe i Lofoten. Det ble en uvanlig uværsvinter der mange fiskere omkom- også Iver Johan. Skjøyta han var med kullseilte og Iver Johan druknet. Olea var da gravid, og fikk etterhvert datteren Lene som ble født 01.08.1848 

Saken er at jeg ikke tror det var sånn det endte, for jeg har funnet iver Johan Salvesen i Bergen etter dette tidsperspektivet. Jeg tror han reiste tilbake til Bergen, da livet på en gård langt hjemmefra ble for tøft for han. Det er vel ikke så mange med samme navn som han som er ført i Bergen i samme årstall?  Om det er rett mann gitet han seg på nytt å fikk en sønn. Da kona døde dro han videre til Amerika å døde der. Denne saken er noe jeg har grublet mye på, å jeg tror ikke det er sånn som det sto i slektsboken.  Det kan også være en unnskyldning de brukte pga at Olea ble gravid å han dro. Ikke godt å vite, for i den tiden var skammen stor om man ikke var gift å fikk barn. Jeg har prøvd å søke i flere år om det kan være to med samme navn i Bergen som het det samme og ble født ca samtidig, men jeg er ikke så inne på dette 🙂 

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/372068-iver-johan-salvesn-bergen/
Del på andre sider

Hei Wenche

Det er godt mulig at Skrædder Iver Johan Salvesen har reist rundt på gårder i tidlig ungdom og sydd for folk. Jeg finner ikke andre i Bergen med samme navn på det tidspunkt.

Jeg ser kona hans døde i 1853 så det var et kort ekteskap.

Berte Andrea Salves.* fød Johns - Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1853-1863 (1301M1) - Digitalarkivet

Deretter er det nok samme Iver som får et uekte barn i Alver rett nord for Bergen, selv om han da er skrevet som Iver Olai Salvesen

Iver Olai Salvesen - Klokkerbok for Alversund prestegjeld, Alversund sokn 1852-1864 (1257Q) - Digitalarkivet

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.