Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tyding av et par ord i skjøte i pantebok.

Recommended Posts

Har transkribert et skjøte fra pantebok https://www.digitalarkivet.no/tl20070827721122 starter nederst på fol 351 og det er et par ord jeg ikke klarer å tyde. de er merket med ???  i teksten. Korriger gjerne hvis dere ser andre åpenbare feil i transkiberingen.

Jeg undertegnede Anna Johannisdtr. med min beslegtede kurator Anders Johannisen Lille Fauskanger selger og skjøter herved til Jakob Jakobsen halvdelen av det meg tilhørende brug i grd. Søndre Aadlandsvik, mt.no 92, lno. 551 i Mangers tinglag af skyld 1dlr, gl 10 10/28 mrk smør, således haver dennes halvpart under nærmere afhendelse delings og skyldelingsforettning maatte blive bestemt og begrendset for den sum 205. to hundrede og fem spdlr.

Da jeg nu har faaet fyldest, i det skjøteren overtager den paa bruget beheftede pantegjeld 50 spd til Anders Johannessen Fauskanger og 40 spd til Knut Andersen Berland og kontant udbetaler resten saa erklærer jeg herved at  ??? i gaarden Søndre Aadlandsvik med forhold om ??? andel i ??? herligheter og rettigheter bekreftet skal følge og tilhøre skal og tilhøre overnemte Jakob Jakobsen som hans retmessige ejendom og bliver jeg for overdragelsen hans hjemmel, idet han forpliktes til at overtage halvparten af det paa bruket heftede kaar til Maria Johannisdtr og hennes datter, samt til Brithe Olsdtr og med bemerkning at den stuebygning som er beboed af Maria Johannis dtr. skal tilhøre min halvdel av bruket alene medens i den andre stuebygning på bruket skal tilhøre dennen følgte halvdel. Nordhordlands sorenskriverktr. Thingstedet Herlø d. 3 aug 1871. Anna Johannisdatter Aadlandsvik m.b.p. Anders Johannissen Fauskanger m.b.p. Til vitterlighet Ch. B. Bøgh

Forslag:

Da jeg nu har faaet fyldest, i det skjøteren overtager den paa bruget beheftede pantegjeld 50 spd til Anders Johannessen Fauskanger og 40 spd til Knut Andersen Berland og kontant udbetaler resten saa erklærer jeg herved at  bemeldte halve Brug i gaarden Søndre Aadlandsvik med forholdsmæssig andel i Huse herligheter og rettigheter herefter skal følge og tilhøre ovennævte Jakob Jakobsen som hans retmessige ejendom og bliver jeg for overdragelsen hans hjemmel, idet han forpliktes til at overtage

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.