Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Brytere i Trondheim ca. 1910–1920 – lag “Frigg”? (Kleiven m.fl.)

Recommended Posts

Hei.

Jeg forsøker å finne opplysninger om et mulig brytelag i Trondheim ca. 1910–1920, og håper noen her kan kjenne til miljøet eller personene.

Jeg har et lagbilde (brytere) der følgende navn står oppført: Kleiven, Lund, Farstad, Grøseth og Hammer.

På bildet står det noe som kan leses som: “Brytere i Frigg, Trondhjem”
men jeg har ikke funnet noe sikkert om et slikt lag i Trondheim i denne perioden. Det er mulig navnet kan være feiltolket (f.eks. Trygg, Freidig, Fram eller lignende).

Om personen Kleiven: Ingve (Yngve) Ragnvald Kleiven, f. 1894 i Trondheim.
Hans far, Kristian Kleiven, var fiskehandler i Ravnkloa (K. Kleiven & Co) og fikk borgerskap som handelsmann i 1898.
Ingve arbeidet som kontorist hos faren i 1910, var trolig på skoleskip (muligens Tordenskjold), og reiste til Amerika ca. 1920.

Jeg har også funnet at Kristian Kleiven var en av de faste fiskehandlerne i Ravnkloa gjennom mange år.

Spørsmål:

• Fantes det et idrettslag / brytelag i Trondheim med navn Frigg (eller lignende) i denne perioden?
  • Kan dette være knyttet til turnforening, arbeiderforening eller et uoffisielt kameratlag?
  • Er noen av navnene kjent i idrettsmiljøet i Trondheim før 1920?

Jeg kan legge ved bilde dersom det er av interesse.

Alle innspill mottas med stor takk.

Mvh

Thor Yngve Aas Kleiven

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Carsten Schanche
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.