Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Brytere i Trondheim ca. 1910–1920 – lag “Frigg”? (Kleiven m.fl.)

Recommended Posts

Hei.

Jeg forsøker å finne opplysninger om et mulig brytelag i Trondheim ca. 1910–1920, og håper noen her kan kjenne til miljøet eller personene.

Jeg har et lagbilde (brytere) der følgende navn står oppført: Kleiven, Lund, Farstad, Grøseth og Hammer.

På bildet står det noe som kan leses som: “Brytere i Frigg, Trondhjem”
men jeg har ikke funnet noe sikkert om et slikt lag i Trondheim i denne perioden. Det er mulig navnet kan være feiltolket (f.eks. Trygg, Freidig, Fram eller lignende).

Om personen Kleiven: Ingve (Yngve) Ragnvald Kleiven, f. 1894 i Trondheim.
Hans far, Kristian Kleiven, var fiskehandler i Ravnkloa (K. Kleiven & Co) og fikk borgerskap som handelsmann i 1898.
Ingve arbeidet som kontorist hos faren i 1910, var trolig på skoleskip (muligens Tordenskjold), og reiste til Amerika ca. 1920.

Jeg har også funnet at Kristian Kleiven var en av de faste fiskehandlerne i Ravnkloa gjennom mange år.

Spørsmål:

• Fantes det et idrettslag / brytelag i Trondheim med navn Frigg (eller lignende) i denne perioden?
  • Kan dette være knyttet til turnforening, arbeiderforening eller et uoffisielt kameratlag?
  • Er noen av navnene kjent i idrettsmiljøet i Trondheim før 1920?

Jeg kan legge ved bilde dersom det er av interesse.

Alle innspill mottas med stor takk.

Mvh

Thor Yngve Aas Kleiven

Dette har du vel fra før, men legger det inn: 

Finner fiskehandler Ingve Ragnvald Kleiven, f. 1894, i den kommunale folketellingen 1925 for Trondheim, gift med Gudrun:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01063300066786

Finner vielsen i 1925 i Ministerialprotokoll, Bakklandet (Bakke), side 146 - nr. 2:

https://goto.digitalarkivet.no/kb10081112023150 

I avisene på NB ser det ut som det er et nytt ekteskap i 1936 med Marie Aasen. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Thor Yngve Aas Kleiven
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.