Gå til innhold
Nasjonalarkivet

To halvbrødre fra Tingvoll: Anders Taraldsen f. 1842 og Peder Audensen f. 1845. Hvor ble de av?

Recommended Posts

Hei!

Brit Pedersdatter Sortdal blir født på Sortdal den 22. februar 1820 og døpt i Tingvoll kirke den 5. mars. Presten skriver: «Døbt af Pastor. Barnets Moder indledet i Kirke d. 2 April 1 Paaskedag af same”. Hun blir konfirmert i samme kirke den 18. oktober 1835 og er nr. 5 av 16 jenter med karakteren «taalelig god» i kristendomskunnskap og «god» i flid. Brit får fire barn utenfor ekteskap.

De to første barna er:

1. Anders f. 29. oktober 1842 på Sortdal, og faren er oppgitt av Brits far, Peder Andersen Sortdal, og er oppgitt å være drengen Tarald Olsen Eide f. 11. juli 1820 på Fale i Sunndalen. Anders konfirmeres i Tingvoll kirke den 26. september 1858.  https://media.digitalarkivet.no/view/2290/96    
  2. Peder f. 14. september 1845 i Koksvika, og det er Peder Johnsen Koksvik som oppgir at barnefaren er ungkar Auden Andersen Almvik f. 4. oktober 1813 i Almvika, og ved konfirmasjonen i 1830 får han av presten denne korte og konsise karakteren «Maadelig i alt», og dette er Audens fjerde barn med fire forskjellige jenter. Peder Audensen Almvik flytter til Kristiansund sammen med sin mor, og blir der konfirmert den 6. oktober 1861. Og året etter flytter han fra Kristiansund, men kirkeboken er så brannskadd at det ikke kan sees hvor han drar. Det eneste jeg kan myse meg til, er at det står: "Forhold ugudeligt". https://media.digitalarkivet.no/view/17161/124

Jeg aner ikke hvor det ble av noen av dem. Brit får to sønner senere også, Martinus og John, men de vet jeg hvor de be av. Martinus ble boende i Koksvika i Tingvoll, og John ble med sin mor til Bamble i Telemark, men havnet i Cardiff i Wales til slutt.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne dem?

Mvh.

Kjell

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.