Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei – Jeg har lest relevante innlegg her og søkt mye i de digitale arkivene og på portalen, og søker nå hjelp til å finne en kongelig vielsesbevilling fra 1815. Den ble utstedt til et par i Gran, Oppland.  Vielsen (lenke nedenfor) viser at «Ungkarl og Dragon Amund Amundsen Rognlien og Pigen Thore Erichs Dtr Kjos» giftet seg 13. juni. Det står: «Viede i Huset efter Kongelig Bevilling af 29de Juni 1815.» Det er uklart hvorfor bevillingen var nødvendig, men det kan ha sammenheng med hans militærtjeneste.

7. oppføring på venstre side, 13. juli: https://nye.digitalarkivet.no/source/9344/parish/7f095ae4-19d2-490a-b4f5-8d15b164f3c3

Hvor kan jeg finne søknaden om denne kongelige bevillingen, som vil inneholde detaljer om hvorfor det ble søkt? Siden jeg befinner meg i utlandet, trenger jeg nok informasjon om den spesifikke esken i Arkivportalen til at jeg kan sende en formell forespørsel til det aktuelle arkivet. Jeg er usikker på om dette finnes i et statsarkiv (Akershus?) eller i Riksarkivet.

Jeg har forsøkt å søke grundig på nettsiden, inkludert ved hjelp av AI, men uten hell. Jeg er svært takknemlig for all hjelp!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.