Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Merknader om Johannes Anderson (f. 1833), en svensk mann som reiste til Norge.

Recommended Posts

Jeg prøver å finne mer informasjon om Anderson-familiens forbindelse til Norge. Jeg setter stor pris på all hjelp med å transkribere merknadene for Johannes, sjette navn fra toppen, i denne husforhørslengden.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0044422_00036

image.png.3586d94fc512d30341d7f13a2a4618e9.png

Ingen garanti for at dette er rett avskrift, men så vidt eg kan forstå handlar dette eigentleg om Anders Andersen, og at Johannes (som rett nok hadde hadde vore i Norge), som var "ordningsmann" for Anders, fekk i oppdrag å snakka Anders til rette for brot mot den heilage ekteskapslova og den Kongelege Majestets kyrkjeordning, fordi han hadde bedt om lysing til ekteskap, og så trekt lysinga tilbake berre to dagar etter:

"I Norrige 6 D. d. 30. Oct. 64 skrifteligen kallad att infinna sig inför Öre församl. Kyrkoråd, emedan Anders Andersen d. 6. maj 64 hade hos pastor i Ör(e?) uttagit äktenskapslysing men sedan d. 8 maj samma lysing skriftligen återtagit(?). Anders Andersen var i arbetsförtjenst å annor ort, men Kyrkorådet uppdrog åt hans Ordningsman att förhöra honom dels hans lättsinninghet i afseende på den hel. [heliga?] äktenskaps-stadgan och dels hans afvikelse? från K. M. [Kungliga Majestetens] stadgade Kyrkoordning."

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
5 hours ago, Richard Johan Natvig said:

Ingen garanti for at dette er rett avskrift, men så vidt eg kan forstå handlar dette eigentleg om Anders Andersen, og at Johannes (som rett nok hadde hadde vore i Norge), som var "ordningsmann" for Anders, fekk i oppdrag å snakka Anders til rette for brot mot den heilage ekteskapslova og den Kongelege Majestets kyrkjeordning, fordi han hadde bedt om lysing til ekteskap, og så trekt lysinga tilbake berre to dagar etter:

"I Norrige 6 D. d. 30. Oct. 64 skrifteligen kallad att infinna sig inför Öre församl. Kyrkoråd, emedan Anders Andersen d. 6. maj 64 hade hos pastor i Ör(e?) uttagit äktenskapslysing men sedan d. 8 maj samma lysing skriftligen återtagit(?). Anders Andersen var i arbetsförtjenst å annor ort, men Kyrkorådet uppdrog åt hans Ordningsman att förhöra honom dels hans lättsinninghet i afseende på den hel. [heliga?] äktenskaps-stadgan och dels hans afvikelse? från K. M. [Kungliga Majestetens] stadgade Kyrkoordning."

Tusen takk Richard Johan!

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.