Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Er det noen her som er kjent med militærarkiver fra Gran/Hadeland i Napoleonskrigstiden? Jeg står helt fast i arbeidet med å forske på en dragon (kavalerist) fra Gran i Oppland. Selv om jeg har funnet noen primærkilder på Digitalarkivet, er det store hull.

For kontekst forsker jeg på Amund Amundsen (f. 1785) som bodde på Dælen-gården før han flyttet til Rognlien-gården (som på den tiden lå i Gran). I vielsesinnførselen hans fra 1815 [her, 7. innførsel ned på venstre side] beskrives han som dragon (“dragon”), og han ble viet med kongelig bevilling. Jeg ser ham ikke beskrevet slik i andre kilder (som hans uekte barn fra 1812, eller Sølvskatten i 1816), så jeg er ikke sikker på nøyaktig hvilke år han tjenestegjorde. Totens bygdebok nevner ham kort [her], men nevner ikke militærtjenesten hans (og Rognlien ble ikke en del av Toten før i 1851).

Jeg antar at han ville ha vært en del av Hadelandske skvadron/kompani. Basert på dette diagrammet [her] ser det ut til at denne enheten var en del av Akershus dragonregiment fra 1789 til 30. juni 1810, og deretter ble en del av Sønnenfjellske dragonregiment.

Fra den tidligere perioden da denne enheten var en del av Akershus dragonregiment, fant jeg noen dokumenter fra 1796–1800 [her], men det finnes dessverre ikke noe “ungt mannskap”-register som ville ha fulgt ham som ung mann.

Jeg finner ingenting annet for denne enheten før vi kommer til 1811, da det motsatte problemet oppstår – ingen dokumenter for kavalerister i aktiv tjeneste, bare en Ungtmannskapslister [her] (ungt mannskap-register), og det finnes en til fra 1817. Men da var han for gammel til å bli registrert der, og var mest sannsynlig i aktiv tjeneste. Og det er jo nettopp dokumentene for aktiv tjeneste jeg er interessert i, for å forstå tjenesten hans og om han ble sendt ut i noen aksjoner.

Jeg har sett i seksjonen for Akershus dragonregiment for de senere årene [her], men det finnes ingenting for Hadeland-kompaniet. Og når jeg ser i arkivene for Sønnafjelske dragonregiment [her], finnes det heller ingenting for Hadeland-kompaniet. Jeg mistenker at enten ble dokumentene feilarkivert i forbindelse med omorganiseringen i 1811, eller så fantes det ikke et aktivt Hadeland-kompani mellom 1800–1811 og dragonene ble plassert i en annen enhet. Eller så har Digitalarkivet feilarkivert materialet.

Jeg har gjort nettsøk, konsultert AI osv., og står fast. All hjelp tas imot med stor takk!

Både i Oslo og på Hamar oppbevares det arkiver etter en rekke eskadroner, men fra Hadelandske eskadron ser det tynt ut. Etter 1818 lå denne under Akershus ridende jegerkorps, hvor det finnes et arkiv, men lite ruller, og for tiden før 1818 under Opplandske Dragonregiment. Dessverre er ikke alt av militærruller bevart.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.