Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Sørum prestekontor, fødte og døpte 1725.

Jeg vil gjerne ha hjelp til en merknad. Presten noterte på latin (spurius/spuria) ved barnets navn om det var "uekte" født. I et annet tilfelle fant jeg varianten Spurius ex svec, som jeg tror betyr uekte sønn fra Sverige.

I dette tilfellet har han skrevet Sp. og lagt til noe som også ser ut til å være latin. Jeg går ut fra at Sp. er forkortelse for spurius ("uekte" sønn), men hva står det etter Sp.? Og hva betyr det?

https://goto.digitalarkivet.no/kb20061101020064

image.thumb.png.4a66e21c235ad724b1c7256f79f47672.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/373233-spurius-f%C3%B8dte-og-d%C3%B8pte-1725/
Del på andre sider

Jeg sliter virkelig med å se hva det kan være, men jeg tror det er det samme som står over navnet "Bent" i innlegget ditt den 16. mai: 

Du har ikke sett flere eksempler?  Kunne vært greit med flere, for de to jeg har sett til nå hjelper meg ikke mye.

• Takk 1
3 minutter siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Du har ikke sett flere eksempler? 

Takk! Dessverre, nå har jeg gått gjennom hele listen og finner ikke flere eksempler. Andre steder står det kun "Sp." og det hjelper heller ikke noe

Tyding og meining var sikkert opplagt for alle som skulle lese dette ... (altså soknepresten sjølv, etterfølgjarane, og prost og bisp på visitas).

For meg ser ut som "Spur: peqv:" (både her og i 1722). 

Det siste kan vere "pegv:", men latinske g-ar elles ser annleis ut. (finst teiknet (q eller g) andre stadar her?)

"Spur:" er opplagt "spurius/spuria".

Dei fleste ordbøkene omset det (i denne samanhengen) til uekte.

Men her  https://en.wiktionary.org/wiki/spurius er meininga litt meir avgrensa: uekte med ukjend far.

Det er vist til kjelder for dette, men eg kjem ikkje inn (no).

Eg har ikkje noko framlegg til kva "peqv:" står for.   

• Takk 1

Tusen takk! Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett, men:

Her finnes det flere g'er (latinske)

image.png.641b92f639821f41708ee5fd3c02cecc.png

Jeg fant kun eksempler på stor Q (Qvæveli i Blacher) s.134:

image.png.f0fec2edab51bc79b525f17649f772fb.png

Endret av Sølvi Løchen
33 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Tusen takk! Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett, men:

Her finnes det flere g'er (latinske)

Jeg fant kun eksempler på stor Q (Qvæveli i Blacher) s.134:

Alle g-ane her (og dei eg elles såg) har til felles at kroken ned ikkje går tilbake og kryssar seg sjølv.

I forkortinga du spør om, kryssar kroken seg sjølv.  Det kan vere at det gjer skilnad mellom g og q; eller at det er ein tilfeldig variant av g.

Ein stor Q hjelper ikkje så mykje.

• Takk 1

Presten skriv "p" her med ein horisontal strek over stammen, "", og det skal kanskje lesast som ei forkorting. Fleire stader i kyrkjeboka skriv han "" for "paa", t.d.som her, litt under midten på s. 96, tydeleg ulikt "p"-ane i "paa" over og under denne innføringa og elles:

image.png.0a4f698cff0d170834ab8342bdc43cd5.png

I "vår" samanheng må vi då (dersom eg har rett) lesa det vanskelege ordet som to ord, "" = eitt ord, og så eit nytt ord, egv/eqv, som er ei ny forkorting.

Kan "" i denne samanhengen stå for t.d. "paternitas", farsskap?

Og kan "eqv" stå for "equivocus", uklart?

• Takk 1

Jeg har en kommentar. 

Så vidt jeg forstår så hadde ikke Daniel ukjent far, han er jo registrert som Daniel Andersøn.

Ivar nevner ovenfor at det finnes kilder som sier at Spurius kan bety uekte barn med ukjent far. Det kan derfor virke plausibelt når du, Richard Johan finner at p kan være en forkortelse for paternitas, og at eqv kan stå for equivocus, uklart. Jeg synes det virker rimelig, men kan det være riktig når han likevel i kirkeboken har fått et patronymikon, Andersøn?

(Man kan kanskje se for seg at Anders likevel var ukjent for lokalsamfunnet, altså at bare fornavnet var kjent?)

Det kunne jo henda at mor til Daniel oppga ein Anders som far, men at ho, eller presten, slett ikkje var heilt sikker, kanskje ho oppgav ein annan først og så endra historia. Vi kan berre spekulera.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.