Gå til innhold
Nasjonalarkivet

salve salvesen, Elisabeth Salvsen og Iver Johan Salvesen

Recommended Posts

Jeg leter etter om det står noen plass om disse personene fra deres liv i Bergen. Jeg vet Salve var gullsmedmester og ble brennevinshandler og drev Dwerghagens hus sammen med kona Elisabeth. Jeg vet at Iver Johan ble skreddermester, gift, fikk et barn både før og etter ekteskapet, å at han dro til, og døde i Chicago. Det jeg leter etter er om det står noe om før han giftet seg, der han dro som dreng til Namdalen med Jens Peter Drejer, fikk et barn der. ( Lene, min tippoldemor), og om det står noen steder om virksomheten i Dweghagens hus i Bergen. Jeg har søkt i avisene jeg kommer inn på på Nasjonalbiblioteket. Jeg lurer på om det kan stå noen andre steder? Historier fra deres liv i Dwerghagens hus i Bergen, eller i noen andre aviser. Jeg har også funnet ut at familien var Hansetatere. 

Er det noen som vet andre steder man kan lete om deres virksomhet?

Hilsen Wenche

Hei, ja jeg har funnet det meste. Det at han ble far til tippoldemor på sin tur tror jeg ikke jeg klarer å finne mer ut av. Men kanskje finnes det noe skrevet om familien Salvesen i aviser eller lignende. Eller kanskje noen kjenner til familien. De drev med alkoholservering på Dwerghagens hus...å det er stort sett det jeg vet. Men det er kanskje umulig å finne noe etter så mange år. Jeg er veldig nysgjerrig på den familien. I slektsboken sto det at Iver Johan omkom på tur til Lofoten og at båten kullseilte, dette er ikke tilfelle har jeg funnet ut av, for jeg fant foreldrenes navn skrevet i en kolonne fra min tippoldemors fødsel i kirkeboken.  Jeg lurer veldig på hvem som fant opp den historien... sikkert for å dekke over pga at han stakk av....eller historien hvorfor han dro tilbake til Bergen vet jeg ikke, det kan være flerre grunner til det. Jeg har sett i de avisene jeg har tilgang til på nasjonalbiblioteket, men finner ingen ting. Det hadde vært morsomt å vite noe om familien 🙂 

Hilsen Wenche, og tusen takk for svar 🙂

Endret av wenche Fagervik

Det har du rett i, det er kjemperart. for han sto som far da datteren ble født senere, og foreldrene til Iver Johan  var også nevnt med navn, så det må jo være rette folkene. Det er neppe en familie i Bergen med samme navn på alle, og en sønn som var født i 1827. Det kan hende de fant opp historien om forlovelse og båtulykken for å skjule noe... det var ikke lett for en enslig mor i den tiden. Eller at eieren på gården, han Iver Johan kom sammen med til gården og han fant opp historien ilag, for at han ville hjem. Det er langt fra ei øde bygd langt mot nordlandsgrensen i trønderlag til Bergen. Ikke godt å si hva som egentlig hendte. Men jeg har mine tanker. Om båten hadde kullseilet ville han ikke omkommet alene, da det oftest var flere med for å ro de båtene ( Det står Sjekte), å det står det ikke skrevet om i det hele tatt. Det ble en kort tur til Amerika før han døde der litt over ett år etter at han ankom Chicago. Kanskje viste han ikke at tipp tipp oldemor ble gravid heller. 

Wenche

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.